اقتصادی

۴۲ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن / اکباتان‌های جدید در تهران!

در حالی که ۶۵ درصد درآمد خانوارها صرف اجاره خانه می‌شود، مدیر عامل سازمان نوسازی از ساخت اکباتان‌های جدید در تهران خبر می‌دهد.

به گزارش روند بازار، «۴۲ درصد خانوار‌های شهر تهران زیر خط فقر مسکن هستند و اصلاً وضعیت خوبی نداریم،» این را مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران مهدی هدایت می‌گوید.

کمبود مسکن یکی از معضلات اساسی پایتخت‌نشنیان است تا جایی که از هر ۲ تهرانی یک نفر مستاجر است. معاون شهرسازی و معماری شهر تهران حمیدرضا صارمی می‌گوید که « چند روز پیش ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی استطاعت پذیر را آغاز کردیم» تا دسترسی به مسکن آسان‌تر شود.

چند سالی که قیمت مسکن در تهران افسار گریخته است. اگر فردی صاحب‌خانه نباشد، باید « ۶۵ درصد درآمد خود را صرف اجاره مسکن کند.»

برای رفع مشکلات مسکن در پایتخت، ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در پهنه جنوب تهران شهر شد. زمانی که این واحدها به «پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد برسند، پیش‌فروش آغاز» و افراد در یک بازه زمانی ۲ ساله با پرداخت بخش‌به‌بخش هزینه‌ها صاحب‌خانه می‌شوند.متراژ این واحدها از ۷۰ تا ۱۲۰ متر و ۲ خوابه و ۳ خوابه هستند. قیمت نهایی واحدها هنوز مشخص نیست اما به گفته مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، قرار است «شهرک‌های مانند اکباتان در مناطق جنوبی» با زیرساخت‌های کامل (فاضلاب، فضاهای اشتراکی، فضاهای آموزشی و …) ساخته شود. معضل مسکن علاوه بر تهران گریبان‌گیر بسیاری از شهرها شده است. از هر ۱۰ ایرانی ۸ نفر در شهرها زندگی می‌کنند و با بالارفتن تعداد خانوار و کاهش بعد خانوار نیاز به مسکن بیشتر شده است.

کارشناس مسکن حامد نیازیان می‌گوید که بهتر است به جای ساخت مسکن جدید از «خانه‌های خالی شهر استفاده شود» نه اینکه دوباره روی دست شهر هزینه گذاشت. در مقابل کارشناس مسکن کیوان رضاییان فرد می‌گوید که تهران رو به فرسودگی است و اگر عمر متوسط ساختمان‌ها را ۵۰ سال در نظر بگیریم و میزان افزایش جمعیت، ازدواج و … را هم محاسبه کنیم «باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.»

به گفته کارشناسان، باید مسکن از کالای سرمایه‌ای خارج و تولید آن بیشتر شود. با نوسازی بافت فرسوده و استفاده از زمین‌های ذخیره می‌توان بخش عمده‌ای از مسکن تهرانی‌ها را تامین کرد.

منبع
خبرگزاری فارس

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا