اجتماعی

۵۳ درصد از ظرفیت ذخایر آبی کشور خالی است

درحال حاضر با وجود ۲۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد‌های کشور، ۴۷ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر شده و ۵۳ درصد این ظرفیت خالی است.

به گزارش روند بازار، در ۱۷۶ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تا بیست‌وششم اسفندماه ۱۴۰۲) در مجموع ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۲۵ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، ۱۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی ۱۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود ۲۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد‌های کشور، ۴۷ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر شده و ۵۳ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز بیست‌وششم اسفندماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۷۹۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده کاهش ۱۰ درصدی در این بخش است.

وضعیت مخازن سد‌های کشور

۱۶ سد مهم کشور ذخایر آبی زیر ۲۰ درصد دارند، به‌عبارتی بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن آن‌ها خالی است. همچنین در ۱۹ سد کشور نیز ذخایر آبی آن‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌بارش بوده، بین ۲۵ تا ۹۱ درصد کاهش داشته است.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان 

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا