اقتصادی

۸۸ درصد مردم سوءمدیریت داخلی را مهم‌ترین مانع رونق تولید می‌دانند

در نظر سنجی برنامه تلویزیونی پایش مشخص شد ۸۸ درصد مردم، سوءمدیریت داخلی را مانع مهم‌تری برای رونق تولید در مقایسه با تحریم‌های خارجی می‌دانند.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری فارس ، برنامه تلویزیونی «پایش» دیشب با حضور محمدحسن زدا، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی و نوید نجات بخش، کارآفرین برتر حوزه تجهیزات پزشکی، از شبکه اول سیما پخش شد.

در برنامه این هفته، سلیمی زاده کارشناس اقتصادی پایش با بررسی طرح اخیر مجلس درباره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: دولت، لایحه ” ایجاد ۸ منطقه آزاد جدید و ۱۲ منطقه ویژه جدید” و همچنین اصلاح اراضی برخی از مناطق آزاد فعلی رو تنظیم و به مجلس فرستاد. نمایندگان مجلس ۸۰ منطقه ویژه به این لایحه اضافه کردند. شورای نگهبان این لایحه را به این عنوان این‌که دیگر این لایحه نیست رد کرد. بعد از رد شدن در شورای نگهبان، مجلس ۸۰ منطقه ویژه اضافه شده را به‌صورت طرح ارائه کرد. از مجلس زمزمه تصویب این طرح به گوش می‌رسد. طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، از ۶۴ منطقه ویژه موجود، ۳۵ منطقه در حالت غیرفعال هستند.

طبق تحلیل کارشناس برنامه پایش اگر نمایندگان مجلس در پی اهداف انتخاباتی نیستند؛ باید به بررسی ۳۵ منطقه غیرفعال بپردازند. قبل از ایجاد منطقه آزاد باید تعریف درستی از منطقه آزاد ارائه کرد تا مثل مناطق آزاد تأسیس شده ناموفق نباشند. بنا به گفته سلیمی‌زاده، باید افزایش کیفیت مناطق آزاد تأسیس شده در اولویت مجلس باشد نه افزایش تعداد.

در ادامه کارشناس مسائل اقتصادی «پایش» به بررسی موضوع تخصیص ارز ترجیحی از طرف دولت پرداخت و گفت: دولت به پتروشیمی‌ها برای تأمین خوراک تا شهریور سال قبل ارز ۳۸۰۰ تومانی تخصیص داده بود؛ اما پتروشیمی‌ها برای عرضه محصولاتشان در بورس با رعایت سقف قیمتی موجب اختلاف قیمت بورس و بازار آزاد شدند. به‌گونه‌ای که قیمت این محصولات در بورس حدود ۵ تا ۷ هزار تومان و در بازار آزاد تا ۲۲ هزار تومان گزارش شده است. اگر نسبت به ارز ۴۲۰۰ محاسبه کنیم، پرداخت نرخ ارز ۳۸۰۰ تومانی یعنی در هر ماه به اندازه کل یارانه مردم ایران یعنی ۳ هزار میلیارد تومان به پتروشیمی‌ها یارانه داده شده است؛ و اگر نسبت به ارز نیمایی محاسبه کنیم به اندازه ۹ ماه کل یارانه پرداختی به مردم ایران یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان به پتروشیمی‌ها یارانه پرداخت می‌شد.

سلیمی زاده ادامه داد: اواخر شهریور سال گذشته، دو تغییر مهم در این حوزه اتفاق افتاد، اول اینکه ارز نیمایی، جای ارز ۳۸۰۰ تومانی به خوراک پتروشیمی را گرفت و همچنین قیمت سقف که باید در بورس رعایت می‌شد برداشته شد. نتیجه این تغییرات نزدیک شدن قیمت محصولات به قیمت بازار آزاد و کاهش عطش تقاضا برای خریداران محصولات پتروشیمی شد. یعنی برخلاف نظر بعضی‌ها که می‌گفتند اگر یارانه را برداریم قیمت محصولات رشد چشم‌گیری می‌کند؛ اتفاقاً شاهد این بودیم که قیمت محصولات در بازار آزاد نه‌تنها زیاد نشد بلکه کاهش هم یافت. به‌طوری‌که از حدود ۲۸ هزار تومان به حدود ۱۶ هزار تومان هم رسید.

کارشناس «پایش» با توجه به اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان در بازارهای دیگر نیز اشاره کرد: در خصوص گوشت نیز، ارزش تمام شده در صورت اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گوشت ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان، ارز نیمایی ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان و در صورت اختصاص ارز سنا یا آزاد ۷۳ هزار تومان خواهد بود. ولی شاهد هستیم که قیمت گوشت در بازار حدود ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد. این یعنی یک رانت بزرگ که یارانه به‌جای اینکه به مصرف‌کننده‌ها برسد به واردات کنندگان و دلال‌ها می‌رسد.

سلیمی زاده با ارجاع به اتفاقات سال‌های گذشته افزود: در سال ۹۱ نیز با تخصیص ارز ترجیحی به بعضی از محصولاتی از قبیل چای، گوشت و … شاهد همین اتفاق بودیم. امیدواریم، که دولت الان با حذف این یارانه ۴۲۰۰ و دادن مابه‌التفاوت قیمت آن با ارز آزاد به مردم از آن دوران درس بگیرد و کشتی اقتصاد رو به ساحل آرامش برگرداند.

در ادامه برنامه پایش، محمد حسن زدا، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در استودیوی «پایش» حضور یافت که خبر مربوط به اظهارات وی از اینجا قابل مشاهده است.

در ادامه این برنامه، نوید نجات بخش کارآفرین نمونه کشوری، با حضور در برنامه از دوران سختی‌های دوران کودکی و چگونگی رسیدن به ساخت دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای درمان بیماری سرطان که فناوری آن تنها در ۴ کشور جهان وجود دارد سخن گفت.

در برنامه دیشب، سؤال نظرسنجی برنامه «پایش» به‌صورت زیر از مخاطبان پرسیده شد:

به نظر شما کدام گزینه مانع بیشتری برای تولید ایجاد کرده است؟

۱. تحریم‌های خارجی ۲. سوء مدیریت داخلی

در پایان برنامه و در حضور سه جوان موفق این هفته، نتیجه نظرسنجی برنامه نمایش داده شد و مشخص گردید ۸۸ درصد مردم سوء مدیریت داخلی را مهم‌ترین مانع تولید دانستند.

براساس این گزارش، برنامه «پایش» امشب با حضور سید یاسر جبرائیلی و با حضور ۴ کارآفرین کشوری و با موضوع نقش دولت در برابر بخش خصوصی برای رونق تولید، از ساعت ۱۵:۲۳ با اجرای محمد دلاوری به‌طور زنده پخش خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا