اقتصادی

۸ هزار خانه خالی از سکنه در شهر پرند

صیادی، مدیر عامل شهر جدید پرند با تاکید بر اینکه در هفته دولت به احتمال زیاد تعداد قابل توجهی واحد مسکن ملی به افتتاح می رسد، گفت: ۱۳ هزار خانه خالی از سکنه به وزارت راه معرفی شد؛ اما در نهایت ۸ هزار خانه شرایط دریافت مالیات داشتند.

به گزارش روند بازار، تامین مسکن یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر فرد است. بعضی از افراد در جامعه بیشتر از یک خانه دارند و درعین‌حال، افرادی هم هستند که از نداشتن سرپناهی برای زندگی خود رنج می‌برند. این در حالی است که در سراسر کشور خانه‌های خالی و بلااستفاده وجود دارد. در سال ۹۹ طرح مالیات بر خانه‌های خالی شورای نگهبان تصویب شد و کماکان در حال اجرا است.

دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ شناسایی ۵۹ هزار خانه‌ خالی در مسیر اجرا قرار داد

دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ با شناسایی ۵۹ هزار واحد مسکونی بدون سکنه سرانجام برنامه اخذ مالیات از خانه‌های خالی را در مسیر اجرا قرار داد.

اما آمار هفت سال قبل می‌گوید ۲.۵ میلیون خانه خالی در ایران وجود دارد که حدود ۱۰ برابر کشور انگلیس است. در حال حاضر کشورهای توسعه یافته از ابزار مالیات بر خانه‌های خالی به منظور کنترل قیمت‌ها و کاهش فشار تقاضا بر بازار مسکن استفاده می‌کنند. گفته می‌شود در تایوان هر یک درصد مالیات خانه‌های خالی باعث کاهش ۴ تا ۸ درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن می‌شود.

رویای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در ایران به سال ۱۳۵۲ برمی‌گردد؛ طرحی که در سال ۱۳۶۶ نیز به قانون تصویب شد، اما به دلیل نبود مکانیزم اصولی هرگز شکل اجرا به خود نگرفت. طبق این قانون مالکان واحدهای مسکونی که واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹) مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره می شوند.

در مرحله اول ۱۳ هزار خانه خالی به وزارت راه و شهرسازی ارائه شد

آرش صیادی مدیر عامل شهر جدید پرند در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی مبنی بر اینکه شهر جدید پرند نیز همانند سایر شهرها دارای واحدهای خالی از سکنه باشد استخراج شده است؟ آیا این واحدها مورد شناسایی قرار گرفته اند؟ گفت: در شناسایی که از واحدهای مسکونی در شهر جدید پرند صورت گرفته بود در مرحله اول تعداد این واحدهای مسکونی ۱۳ هزار خانه خالی بود که آمار آن به وزارت راه و شهرسازی ارائه شد.

او با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی نیز این آمار را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داد ادامه داد: اما در ادامه مشخص شد که برخی از این واحدهای مسکونی، شرایط مالیات بر خانه های خالی از سکنه را ندارند. به همین جهت تعداد این خانه های خالی کاهش یافت و در نهایت این عدد به ۸ هزار واحد مسکونی رسید.

مدیر عامل شهر جدید پرند در پاسخ به این پرسش که چرا باید تعداد این واحدهای مسکونی کاهشی شود و اینکه چه شرایطی باعث شد تا شرایط دریافت مالیات از این واحدها وجود نداشته باشد؟ یادآوری کرد: به هر حال برخی مواقع و گاها متقاضیان این واحدهای مسکونی، آنرا به یک متقاضی دیگر واگذار کرده اند و متقاضی بعدی بنا به هر دلیلی مثلا نتوانسته بود انشعاب دریافت کند و واحد مسکونی همینطور خالی از سکنه باقی مانده بود.

ابتدا تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه ۱۳ هزار واحد مسکونی بود که به ۸ هزار واحد مسکونی کاهش یافت

صیادی خاطر نشان کرد: بنا به همین دلایلی که عرض کردم ابتدا تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه ۱۳ هزار واحد مسکونی بود که به ۸ هزار واحد مسکونی کاهش یافت.

مدیر عامل شهر جدید پرند در پاسخ به این پرسش که چند درصد این واحدهای مسکونی خالی از سکنه، واحدهای مسکن مهر هستند؟ گفت: تعداد بیشتر واحدهای خالی از سکنه در پرند واحدهای مسکن مهر هستند.

صیادی در پاسخ به این پرسش که آیا در ماه های آینده در شهر جدید پرند واحدهای مسکن ملی افتتاح خواهد شد؟ گفت: در هفته دولت واحدهای مسکن ملی افتتاح خواهد شد. اما هنوز تعداد دقیق آنها مشخص نیست. آنچه که قطعی است این است که در هفته دولت پروژه های روبنایی مثل کلانتری، درمانگاه و پارک و بوستان افتتاح خواهد شد.

منبع
اقتصادآنلاین

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا