سبک زندگی

۹ عادت مضر برای غده تیروئید که باعث اختلالات هورمونی می شوند

غده تیروئید گرچه اندازه ی کوچکی دارد اما کار کنترل بسیاری از فرآیندهای بدن ما (از جمله سوخت و ساز) را بر عهده دارد. وقتی این غده به درستی کار نکند، ممکن است کمتر یا بیشتر از نیاز بدن هورمون تولید کند. نتیجه ی هر دو حالت، بروز تغییراتی مثل تغییر ناگهانی وزن، نوسانات خلقی، مشکلات پوستی و حتی سرطان سینه خواهد بود. در ادامه به عادت های مضری می پردازیم که می توانند روی غده تیروئید تأثیر بگذارند و در نتیجه باعث بر هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن شوند.

۱- اضطراب خیلی زیادی دارید

اضطراب روی تمام سیستم های بدن از جمله سیستم غدد درون ریز تأثیر می گذارد. وقتی دائما تحت فشار باشید، غده تیروئید دیگر درست کار نمی کند و هورمون های خیلی زیاد یا خیلی کمی تولید می کند. اگر پیش از این هم مشکلات تیروئیدی داشته باشید، اضطراب می تواند منجر به حمله های عصبی یا ضعف حافظه ی بلند مدت در شما شود. کمبود خواب و داشتن شغل پر استرس هم از ریسک فاکتورهای اختلال در تیروئید هستند.

سبک زندگی پر شتاب دنیای مدرن باعث شده دائما در اضطراب باشیم. برای کم کردن خطرات این مسأله، خواب کافی داشته باشید، زیاد پیاده روی کنید و ورزش کنید. در بعضی موارد، مراجعه به روانشناس گزینه ی بهتری است. او می تواند به شما کمک کند از عهده ی موقعیت های اضطراب آور زندگی خود بربیایید.

۲- به اندازه ی کافی چربی مصرف نمی کنید

رژیم های غذایی کم چربی به کاهش وزن کمک می کنند اما بسیاری از افراد نه تنها مصرف چربی های مضر را کنار می گذارند، بلکه چربی های مفید را هم از رژیم غذایی خود حذف می کنند، در حالی که این چربی ها برای مغز و غده تیروئید به شدت ضروری هستند.

چربی های مفید در روغن زیتون و تخم کتان، لبنیات، گوشت قرمز، ماهی و جوانه ی گندم یافت می شود. بهتر است مصرف این مواد غذایی را کنار نگذارید. در این صورت، رژیم غذایی تان نتایج خوبی برایتان خواهد داشت و سلامتی بدن تان حفظ خواهد شد.

۳- غذاهای سویا دار زیاد مصرف می کنید

دانه ی سویا سرشار از انواع ریز مغذی ها و ویتامین ها است و حتی می تواند جایگزین محصولاتی شود که منبع حیوانی دارند. اما مصرف بیش از اندازه ی محصولات سویا توصیه نمی شود چون این مواد غذایی تأثیری منفی بر غده تیروئید دارند و باعث کند شدن عملکرد آن می شوند. با مصرف بیش از اندازه ی سویا، غده تیروئید ید کمتری جذب می کند، در حالی که این ماده نقش زیادی در عملکرد مناسب تیروئید دارد.

اما چطور می توان از این مشکل جلوگیری کرد؟ محصولات سویا دار را کمتر و مواد غذایی ید دار مثل سبزیجات، میوه های توت مانند (مثل گیلاس، توت فرنگی و غیره) و غذاهای دریایی را بیشتر مصرف کنید. میگو، صدف های خوراکی و ماهی ها بهترین دوستان غده تیروئید هستند.

۴- سبزیجات چلیپایی زیاد مصرف می کنید

دانشمندان پی برده اند سبزیجات خام چلیپایی (گل کلم، کلم پیچ، شاهی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و دیگر سبزیجات برگ دار مشابه) روی عملکرد غده تیروئید اثر می گذارند. توصیه می شود کلم پیچ، کلم قمری و تربچه را زیاد مصرف نکنید، به ویژه اگر از کمبود ید رنج می برید.

این سبزیجات حاوی ماده ی گلوکوزینولات هستند، ماده ای که در ترکیب آن نیتروژن و سولفور وجود دارد (مزه ی نسبتا تند این سبزیجات به همین دلیل است). این عناصر در بدن، روی تیروئید تأثیر می گذارند و حتی می توانند باعث بروز بیماری گواتر (بزرگ شدگی غیر طبیعی غده تیروئید) شوند. سبزیجاتی مثل چغندر قرمز (لبو)، گوجه و کرفس گزینه های بهتری هستند.

۵- سیگار می کشید

مصرف سیگار فقط روی ریه ها تأثیر نمی گذارد. تحقیقات مختلف نشان داده است مصرف سیگار برای غده تیروئید هم مضر است. توتون سیگار به تدریج باعث می شود تیروئید هورمون های بیشتر و بیشتری تولید کند که نتیجه ی آن پرکاری تیروئید خواهد بود.

علاوه بر این، سیگار حاوی سم هایی است که دفع آن ها از بدن ۶ روز طول می کشد. در این مدت، از میزان ید موجود در غده تیروئید کم می شود. سطح هورمون های تیروئید در خون بالا می رود و عملکرد غده تیروئید مختل می شود.

۶- مواد غذایی کافئین دار زیاد مصرف می کنید

خوردن قهوه فواید زیادی دارد اما مصرف بیش از اندازه ی آن مضر است. قهوه و چای حاوی ماده ی کافئین هستند که تولید کورتیزول یا همان هورمون اضطراب در بدن را افزایش می دهد. این هورمون روی تیروئید اثر می گذارد و سوخت و ساز بدن را مختل می کند.

اینکه مصرف چه مقدار قهوه روی سلامتی اثر نمی گذارد هنوز مورد بحث است و مقدار اعلام شده از ۲ تا ۶ فنجان در روز متغیر است.

به خاطر داشته باشید که محصولاتی مانند کاکائو، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا هم حاوی کافئین هستند.

۷- غذاهایتان شاخص گلیسمی بالایی دارند

شاخص گلیسمی نشان می دهد کربوهیدرات های درون غذا با چه سرعتی به گلوکز تبدیل می‌شوند، به این معنی که بعد از خوردن یک ماده ی غذایی چقدر طول می کشد تا قند خون بالا برود. بالا بودن شاخص گلیسمی حاکی از آن است که فرآیند تجزیه ی کربوهیدرات ها خیلی سریع رخ می دهد. برای حفظ سلامت غده تیروئید، توجه به مواد غذایی ای که مصرف می کنید اهمیت زیادی دارد.

مواد غذایی ای که شاخص گلیسمی بالایی دارند عبارتند از شیرینی جات، پاستا و برنج سفید. این مواد غذایی کربوهیدرات زیادی دارند و روی فرآیند جذب ید در بدن تأثیر می گذارند. کمبود ید منجر به مشکلات تیروئیدی خواهد شد. البته نمی توان مصرف مواد غذایی ای که شاخص گلیسمی بالایی دارند را به طور کامل کنار گذاشت اما می توانید از مقدار آن ها را در رژیم غذایی تان کم کنید.

۸- کره های حیوانی و گیاهی مصرف می کنید

اگر علاقه ی زیادی به کره ی حیوانی دارید باید خیلی مراقب باشید چون کلسترول بالایی دارد. کلسترول روی توازن چربی های بدن و عملکرد تیروئید اثر می گذارد. علیرغم این مسأله، توصیه نمی شود مصرف مواد غذایی ای که حاوی چربی های حیوانی هستند را کنار بگذارید. برای مثال، کره ی حیوانی منبع سلنیوم و ویتامین دی است و شما می توانید این ماده ی غذایی را کنترل شده مصرف کنید.

اما در خصوص کره ی گیاهی یا همان مارگارین بهتر است از مصرف این ماده ی غذایی خودداری کنید. مارگارین از چربی های ترانس ساخته می شود که به سیستم های غدد درون ریز و قلبی عروقی ما صدمه می زنند و منجر به چاقی می شوند.

۹- مشروبات الکلی مصرف می کنید

مصرف الکل می تواند ترشحات لوزالمعده را افزایش یا کاهش دهد. هر دو حالت تأثیراتی منفی بر بدن دارد. زنان دچار مشکلاتی در قاعدگی خود می شوند و میل جنسی مردان کاهش پیدا می کند. مشکلات تیروئیدی همچنین روی دستگاه عصبی خودکار بدن تأثیری منفی دارد و ممکن است منجر به بروز رعشه، تپش قلب، اختلالات روده ای، نوسانات خلقی و دیگر مشکلات شود.

وقتی غده تیروئید به درستی کار نکند و هورمون بیشتری تولید کند، از سرعت فرآیند تجزیه ی الکل در بدن کم شده و در نتیجه تأثیر منفی الکل بر بدن بیشتر می شود.

 

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا