اقتصادی

۹ قلم کالایی که در شهریور ارزان شدند

بررسی‌های آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که ۹ قلم از کالاهای خوراکی خانوار در شهریور ماه نسبت به میانه تابستان ارزان‌تر شدند.

به گزارش روند بازار به نقل از خبر آنلاین، مرکز آمار ایران در گزارشی به بررسی قیمت اقلام خوراکی در شهریور ماه امسال دست زد. براساس نتایج به دست آمده در شهریور ماه امسال، بررسی‌های بیشتر حاکی از آن است که ۹ قلم از کالاهای مصرفی خانوار در شهریور نسبت به مرداد ماه امسال کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. پس از سیب‌زمینی و گوجه فرنگی که به ترتیب ۲۳ و ۱۵.۵ درصد ارزان‌تر شدند، سیب درختی زرد هم ۱۰.۵ درصد کاهش قیمت داشت. همچنین نرخ پیاز نیز ۶.۹ درصد کاهش یافت نرخ تخم مرغ ماشینی کاهش ۴.۱ درصدی داشته است. قیمت شکر نیز ۳.۵ درصد ارزان‌تر شد و متعاقب آن قند نیز ۳.۳ درصد ارزان‌تر در بازار فروش رفت. همچنین رب گوجه فرنگی نیز ۲.۹ درصد کاهش قیمت داشتند. 

گوشت گوساله نیز با کاهش اندکی ۰.۱ درصدی در شهریور ماه نسبت به میانه تابستان خرید و فروش شد.

در میان اقلام دیگر نیز کره پاستوریزه و گوشت گوسفند به ترتیب ۰.۱ و ۰.۳ درصد گران‌تر شدند. علاوه بر این برنج ایرانی نیم درصد و لوبیا چیتی و روغن مایع هریک به ترتیب ۰.۸ و ۰.۹ درصد افزایش داشتند.

این در حالی است که بیشترین افزایش قیمت نسبت به شهریور ماه ۹۷ را رب گوجه فرنگی با افزایش ۱۳۴ درصدی داشته و پس از آن نیز سیب زمینی ۱۰۱ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد تا کاهش یک ماهه آن هنوز شکاف بزرگی از نظر قیمتی با سال گذشته داشته باشد. همچنین چای بسته‌ای خارجی هم ۹۵ درصد گران‌تر از مدت مشابه سال گذشته خرید و فروش شده است.

همچنین بیشترین کاهش قیمت نسبت به سال گذشته را هم تخم مرغ ماشینی با ۱۲.۷ کاهش قیمت داشته است و همچنین گوجه فرنگی نیز ۴.۷ درصد از شهریور سال گذشته ارزان‌تر فروخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا