کسب و کار

۶ مرحله ابتدایی نصب دوربین مداربسته که لازم است بدانید

اگر به فکر نصب دوربین مداربسته هستید احتمالاً اولین چیزی که باید در نظر بگیرید حفاظت از داده‌ها است. چراکه مردم به نحوه‌ی برخورد شما با فیلم‌هایی که به‌وسیله دوربین‌های مداربسته از آنها ضبط و ذخیره می‌کنید اهمیت می‌دهند و نمی‌خواهند برای حریم خصوصی آنها مشکلی پیش بیاید.

مراحل ابتدایی نصب کردن دوربین مدار بسته که در ادامه آمده است، مناسب مشاغل، شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک از قبیل مدارس، کتابخانه‌ها و مراکز اجتماعی و فرهنگی است. امیدواریم با بهره‌گیری از این مراحل، استفاده مطمئن‌تری از دوربین های امنیتی خود داشته باشید و به کارکنان، اعضا یا مشتریانتان نشان دهید که چقدر نسبت به حفظ و نگهداری از داده‌ها متعهد و جدی هستید.

مرحله اول: درباره نحوه احترام به حریم خصوصی افراد چه تصمیمی دارید؟

مردم حق دارند نگران حریم خصوصی‌شان باشند، پس اگر قصد دارید دوربین مداربسته‌‌ای نصب کنید، باید به تبعات و اثرات کارتان هم فکر کنید. در مقاله مزایا و معایب نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی، مفصل به بحث حریم خصوصی پرداخته شد.

درست است که دیدن دوربین مداربسته امنیتی در بانک‌ها یا فرودگاه و … غیرعادی نیست، ولی مردم انتظار ندارند همیشه از آنها فیلم گرفته شود. به‌طور کلی نباید دوربین های مدار بسته را در مناطقی که چندان عمومی شناخته نمی‌شوند، نصب کرد. مثل سرویس‌‌های بهداشتی، استخر، حمام یا رختکن. ممکن است از لحاظ قانونی نیز، تخلف و جرم تلقی شود.

اگر در سازمان یا شرکت شما کارمندانی هستند که بابت فیلمی که از آنها ضبط می‌شود نگران هستند، به آنها گوش کنید. در واقع قبل از نصب دوربین مدار بسته باید دلیل انجام آن را به آنها توضیح دهید. شاید بخواهید به دلایل امنیتی این دوربین‌ها را نصب کنید، در این صورت منصفانه نیست که از تصاویر ضبط شده برای نظارت یا تنبیه کارکنان بدون هشدار قبلی استفاده کنید. در غیر اینصورت کارمندان شما احساس بی‌عدالتی و ظلم می‌کنند و حق شکایت هم خواهند داشت.

نصب دوربین مدار بسته

بنابراین تا زمانیکه در حال استفاده از دوربین های مدار بسته هستید، لازم است در مورد حقوق افراد و مسئولیت‌های خودتان اطلاعات کافی داشته باشید. مثلاً از حقوق رایجی که احتمالاً با آن مواجه می‌شوید، حق دسترسی است. یعنی افراد می‌توانند از شما کپی داده‌های شخصی خودشان را بخواهند. در این حالت سیستم مداربسته شما باید قابلیت بازیابی، بازبینی و ویرایش فیلم‌ها را داشته باشد تا از حق دیگران حمایت شود.

با این اوصاف چنانچه فکر می‌کنید نصب و استفاده از دوربین مداربسته باعث نگرانی و دردسر و شکایت‌هایی برای شما خواهد شد، احتمالاً بهتر است به گزینه‌های امنیتی دیگری مثل نصب دزدگیر اماکن فکر کنید و بر روی آنها سرمایه گذاری نمایید. یک مثال خوب برای چنین مواردی فروشگاه‌های بوتیک و لباس زنانه هستند که از طرفی صاحب مغازه نگران دزدیده شدن اجناس فروشگاه است و از طرفی نصب دوربین مزاحم تعویض لباس مشتری در اتاق‌ها می‌شود. گزینه جایگزین در اینجا می‌تواند نصب برچسب‌های امنیتی روی کالاها باشد که خط مشی جدید و مطمئنی هم به شمار می‌آید.

مرحله دوم: تصمیم بگیرید آیا به ضبط صدا هم نیاز دارید؟

دوربین های امنیتی هوشمند امروزی اغلب امکان ضبط صدا و مکالمه دوطرفه هم دارند. ولی یه این معنی نیست که شما باید صداها را هم ضبط کنید. لازم است بسته به موقعیتی که می‌خواهید از دوربین استفاده کنید و مکانی که دوربین نصب می‌شود، آیا ضرورتی به استفاده از صدا هست یا خیر؟

مراحل نصب دوربین با قابلیت ضبط صدا

این مورد هم مانند ضبط تصاویر به قانون حفاظت از داده‌ها و شفافیت و انصاف مرتبط است. حتی سخت‌تر از آن شاید موقعیت‌های روزمره کمتری بیابید که نیاز به گوش دادن به صحبت افراد داشته باشد و پشتوانه قانونی چندانی هم ندارد. هر چند در محیط‌های خصوصی‌تر یا مکان‌هایی مثل مراکز نگهداری از بیماران خاص که مراقبت از آنها حساسیت‌های بیشتری دارد توجیه پذیر باشد.

مرحله سوم: سندی که دلایل نصب دوربین مداربسته را توضیح دهد داشته باشید

اکنون زمان آن است که مشخص کنید چرا فکر می‌کنید به سیستم نظارت تصویری نیاز دارید و چگونه می‌خواهید اثرات منفی حریم خصوصی را به حداقل برسانید. در این سند توضیح دهید که چرا دوربین نسبت به گزینه‌های دیگر برای شما مفید است. این سند مهم را به صورت کتبی داشته باشید و معمولاً سازمان‌ها تحت عنوان DPIA آن را آماده می‌کنند.

برای اینکه کاربرد این سند را بهتر درک کنید به این مثال دقت کنید؛ حامد صاحب یک کسب و کار محلی است و بعد از خرابکاری عده‌ای ناشناس که به کافه‌اش آسیب زد، تصمیم گرفت دوربین مدار بسته نصب کنید. او به گزینه دیگری مثل نصب سنسور دزدگیر هم فکر کرد ولی متوجه شد، همکارانش هم با وجود دزدگیر اموالشان آسیب دیده است. بنابراین فکر کرد دوربین امنیتی برایش بهترین گزینه است تا از آسیب رسیدن به اموالش جلوگیری کند. حامد این را در سند DPIA خودش مکتوب کرد.

مرحله چهارم: خط‌مشی‌هایتان را به‌روزرسانی کنید

سپس به کمک اطلاعاتی که در مراحل اول، دوم و سوم جمع‌آوری شد، برای به‌روزرسانی خط مشی کسب و کارتان استفاده کنید.

معمولاً هر شرکتی صرف نظر از اندازه‌اش، سیاست‌های عمومی برای انجام کار و فعالیت‌هایش دارد. با به‌روزرسانی اعلامیه حریم خصوصی‌تان نشان می‌دهید که چرا و چگونه در حال استفاده از سیستم مداربسته نظارتی هستید.

در این خط‌مشی لازم است علاوه‌بر دلایل استفاده از دوربین های مداربسته‌ نصب شده، وظایف کارکنان و اقدامات امنیتی برای نگهداری از فیلم‌ها را هم ثبت کنید. این اقدامات نه تنها کارآمدی‌تان را نشان می‌دهد بلکه تأثیر مثبت زیادی بر مشتریان و اعضای مجموعه شما خواهد گذاشت. در نتیجه شرکت شما را قابل اعتماد‌تر می‌یابند.

نحوه نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته

مرحله پنجم: به نحوه تنظیم و راه‌اندازی دوربین مداربسته خود توجه کنید

قبل از شروع به استفاده از دوربین امنیتی که نصب کرده‌اید، لازم است زاویه لنز دوربین را بررسی کنید و علائم اطلاع‌دهنده را برای مشاهده مردم نصب کنید. در این مرحله شما مطمئن می‌شوید که دوربین فقط همان قسمت‌هایی که نیاز دارید را فیلم‌برداری می‌کند نه بیشتر. به‌علاوه بررسی کنید فیلم واضح و دقیق ثبت می‌شود وگرنه دستگاه مداربسته شما بی‌استفاده خواهد بود.

نصب علامت‌هایی که به مخاطب شما بگوید در آن مکان دوربین مداربسته نصب شده و درحال فیلم‌برداری است علاوه‌بر حمایت از حریم خصوصی به امنیت محل شما هم کمک می‌کند و جنبه بازدارندگی دارد. بهتر است اطلاعات تماس شما هم روی برچسب‌ها درج شده باشد که مردم بدانند چه کسی یا مجموعه‌ای در حال ضبط فیلم‌ها است. ممکن است نیاز باشد برای حفاظت از داده‌ها سالانه هزینه‌هایی نیز بپردازید.

مرحله ششم: مدت نگهداری از تصاویر ضبط‌شده را مشخص کنید

در آخر باید مشخص کنید که فیلم‌های دوربین مداربسته را تا چه زمانی می‌خواهید نگهداری کنید. طبیعتاً این مدت نباید بیشتر از زمانی که نیاز دارید باشد وگرنه علاوه‌بر اینکه هزینه‌های نگهداری و ذخیره فیلم‌ها افزایش می‌یابد، از طرفی ممکن است فیلم‌ها به دست سارقین بیفتد واز اطلاعات مشتریانی که نیاز نبود تا آن موقع نگهداری گردد، سوء استفاده شود. قابلیت رونویسی مجدد که در اکثر دوربین‌های مداربسته وجود دارد به شما این امکان را می‌دهد که بعد از تنظیم زمان مشخص مثلاً یک یا دوهفته‌ای، فیلم‌های جدید را روی قبلی‌ها ضبط کند.

امیدواریم از مطالعه این راهنما استفاده کرده باشید و مراحل نصب دوربین مداربسته را به صورت اصولی و با دقت بیشتر انجام دهید. به یاد داشته باشید که رعایت این مراحل ابتدایی به شما کمک می‌کند هم اعتبار بالایی در نزد مشتریانتان کسب کنید و هم از خسارت‌های احتمالی آینده جلوگیری شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا