کسب و کار

PBN چیست؟ مزیت‌ها و معایب آن

سئو یا بهینه‌سازی سایت یکی از پایدارترین تبلیغاتی است که هر شخصی می‌تواند برای وب‌سایت خود انجام دهد. بهینه‌سازی سایت شامل بخش‌های گوناگونی ازجمله سئوی داخلی، خارجی و تکنیکال می‌شود. در میان این سه بخش، انجام سئوی خارجی به‌نوعی تثبیت‌کنندۀ اقداماتی است که در بخش سئوی داخلی و تکنیکال انجام می‌شود. سئوی خارجی روش‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دریافت بک‌لینک است. بک‌لینک به افزایش اعتبار سایت شما در نظر گوگل و کاربران کمک می‌کند و باعث رشد سایت از چندین جهت می‌شود. روش‌های بسیار متنوعی برای ساخت بک‌لینک وجود دارد. سوشیال مدیا، رپورتاژ آگهی، برندینگ، ثبت نظر در انجمن‌ها و فروم‌ها، خرید بک‌لینک و ساخت بک‌ لینک PBN، از روش‌های رایجی است که اغلب افراد برای افزایش اعتبار سایت خود انجام می‌دهند.

PBN چیست؟

به‌طور خلاصه PBN یکی از روش‌های لینک‌سازی است که تأثیر چشمگیری در بهبود سئوی خارجی سایت شما دارد. PBN خلاصه‌ای از اصطلاح Private Backlink(Blog) Network است که به معنی بلاگ‌هایی است که به شکلی سازمان‌یافته، به یک سایت خاص لینک‌دهی می‌کنند. در این روش مدیر یک سایت، سایت‌ها و بلاگ‌های دیگری که با حوزۀ کاری او در ارتباط هستند را می‌سازد، سپس با انتشار محتوای ارزشمند و کسب اعتبار برای این سایت‌ها و بلاگ‌ها، به آن‌ها اعتبار می‌بخشد. درنهایت نیز از تمامی این سایت‌ها و بلاگ‌ها برای لینک‌سازی استفاده می‌شود.

این روش تقریباً مشابۀ مزرعه‌ لینک هایی است که در گذشته برای بک‌لینک وجود داشتند؛ با این تفاوت که لینک‌دهی در آن به‌گونه‌ای انجام می‌شود که الگوریتم‌های گوگل را دچار حساسیت نکند. در بک‌ لینک PBN، تمرکز اصلی بلاگ‌ها و دامنه‌ها بر روی سایت شما نیست؛ بلکه ممکن است تمرکز روی رپورتاژ سایت شما باشد. درواقع بک‌ لینک PBN از دو جهت مستقیم و غیرمستقیم سایت شما را پشتیبانی می‌کند و به آن اعتبار می‌بخشد.

ساخت بک‌ لینک PBN دقیقاً مشابۀ مزرعه لینک، توسط گوگل منع شده‌است، به همین جهت استفاده از این روش، درواقع سئوی کلاه‌سیاه محسوب می‌شود. نکتۀ مثبتی که درمورد ساخت بک‌ لینک PBNوجود دارد، این است که در این روش، لینک‌سازی‌ها به نحوی انجام می‌شوند که سایت اصلی شناسایی نمی‌شود. در صورت شناسایی این شبکه، سایت‌ها و بلاگ‌های دیگر از دست خواهند رفت و همچنان سایت اصلی به قوت خود باقی می‌ماند. البته اگر این روش به‌درستی انجام نشود، موقعیت سایت شما نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد.

PBN چیست؟ مزیت‌ها و معایب آن

مزایای بک‌ لینک PBN

ساخت بک‌ لینک PBN در کنار ریسک‌هایی که دارید، مزایای بی‌شماری برای سایت شما به‌همراه دارد. pbn شبکه‌ای است که تمام دامنه‌ها و بلاگ‌های موجود در آن، اعتبار بالایی دارند. تمام این شبکه محتوای یونیک دارند و هر سایت فعالیتی مجزا و مستقل از سایت دیگر دارد، بنابراین در صورت بروز مشکل برای یکی از دامنه‌ها، می‌توان به‌سرعت آن دامنه را حذف کرد تا لطمه‌ای به شبکه وارد نشود. درمورد اعتبار دامنه‌های موجود در این شبکه، باید گفت که اعتبار یک دامنه، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به سایت‌های دیگر منتقل می‌شود، به همین جهت روند افزایش اعتبار هر دامنه سرعت بسیار زیادی دارد. همین امر موجب می‌شود که سایت اصلی شما به‌سرعت رشد کرده و به رتبه‌های برتر دست یابد.

در این شبکه تمامی لینک‌سازی‌ها زیر نظر شما بوده و درصورتی‌که متوجه شوید یکی از دامنه‌ها دچار مشکل شده‌است، می‌توانید به‌سرعت آن لینک را حذف و جایگزین کنید. ازآنجایی‌که امکان استفاده از بک‌لینک PBN توسط رقبا بسیار پایین است، این روش قدرت زیادی به سایت شما می‌بخشد.

یکی از جذاب‌ترین مزایای بک‌ لینک PBN، مربوط به رقابت با دیگر سایت‌هاست. در حالت عادی وقتی به جایگاه خوبی در گوگل می‌رسید، سایت‌های زیادی بک‌لینک‌های شما را بررسی می‌کنند و سعی می‌کنند از شما الگو بگیرند؛ چه‌بسا در این راه موفق‌تر از شما عمل کنند و بتوانند رتبه‌های برتری نسبت به سایت شما دریافت کنند. ازآنجاکه پس از ساخت PBN، شما مالک آن هستید، رقبا امکان لینک گرفتن از سایت‌ها و دامنه‌های شبکۀ شما را ندارند، همین امر موجب می‌شود تا منابع شما کاملاً اختصاصی باشند و راه رقبا برای دستیابی به جایگاه شما دشوارتر شود.

معایب PBN

ساخت بک‌ لینک PBN روشی غیرقانونی است و اگر سایت شما توسط گوگل شناسایی شود، اعتبار آن ازدست‌رفته و حتی امکان پنالتی شدن آن وجود دارد. به‌طورکلی درصورتی‌که بک‌ لینک PBN به‌صورت صحیح و اصولی اجرا شود، هیچ‌گونه ضرری برای سایت ندارد. اما باید بدانید که مدیریت این شبکه نیازمند کنترل دقیقی است؛ شما باید به‌صورت مستمر بر تمامی لینک‌هایی که در این شبکه ساخته می‌شود و فعالیت‌هایی که در هر دامنه انجام می‌گیرد نظارت کنید تا در صورت بروز مشکل، هرچه سریع‌تر اقدام به حل آن کنید در غیر این صورت، ممکن است به سایت شما آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد شود.

PBN چیست؟ مزیت‌ها و معایب آن

همچنین باید بدانید که ساخت شبکه و بک‌ لینک PBN نیازمند زمان زیادی است و شما باید سایت‌ها و بلاگ‌هایی ارزشمند بسازید‌. این مورد هزینه‌های بالایی را نیز به همراه دارد.

کلام آخر؛ بک‌ لینک PBN بسازیم یا نه؟

ساخت شبکۀ PBN نیازمند هزینه و زمان زیادی است اما استفاده از آن برای یک سایت خاص، باعث می‌شود که به‌نوعی ره صد‌ساله را یک‌شبه طی کنید. در این روش شما به‌جای آن‌که تمام انرژی و سرمایۀ خود را صرف فعالیت در یک سایت واحد کنید، آن را صرف چندین دامنه متفاوت می‌کنید. شاید در ابتدا هزینه‌ای که برای ساخت این شبکه پرداخت می‌کنید سنگین به نظر برسد، اما درنهایت اعتباری که دریافت می‌کنید ارزشی بالاتر از هزینه آن دارد. عدۀ زیادی وجود دارند که به‌جای ساخت یک شبکۀ مستقل، اقدام به دریافت بک‌ لینک PBN از افراد و برخی مراجع معتبر می‌کنند. در این شرایط نیز تا حدودی ریسک کار شما زیاد است، زیرا کنترل دقیقی بر این شبکه نخواهید داشت و هر لحظه امکان ازدست‌رفتن شبکه یا شناسایی شدن آن و درنهایت آسیب به سایت شما وجود دارد.

به‌طورکلی نمی‌توان اظهار کرد که بک‌ لینک PBN برای همۀ سایت‌ها مناسب است یا خیر، اما باتوجه‌به میزان شدت رقابت در حوزۀ کاری خود، می‌توانید تصمیم بگیرید که از این شبکه استفاده کنید. درصورتی‌که در حوزۀ سختی فعالیت نمی‌کنید و عجله‌ای برای رسیدن به نتایج برتر گوگل ندارید، استفاده از این شبکه نیز برای شما لزومی ندارد. درمقابل نیز اگر در حوزۀ کاری شما رقابت شدیدی وجود دارد و رسیدن به نتایج برتر باعث افزایش چشمگیر درآمد شما خواهد شد، می‌توانید به شکلی اصولی و دقیق از این روش بهره ببرید. (ما این روش را پیشنهاد نمی کنیم)

ممنون از همراهی شما.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا