کسب و کار

ST52 فولاد کم‌آلیاژ و خوش‌قیمت در بازار

فولاد یکی از پراستفاده‌ترین فلزات در صنایع مختلف است. در حالی که تا ۳۰۰ سال پیش، خبری از این آلیاژ در زندگی بشر نبود، امروزه انسان توانسته است با دستکاری ترکیبات آن به کیفیات متفاوتی نیز از این فلز دست پیدا کند. یکی از آلیاژهای بسیار کاربردی، نسبتا جدید و با خواص مکانیکی فولاد، st52 نام دارد. قیمت پروفیل st52 مناسب است و همین امر، یکی از دلایل استفاده گسترده از آن در صنایع است.

ورق st52 را عمدتا به شکل ورق در بازار می‌بینیم و به نام ورق سیاه نیز در بازار شناخته می‌شود. در این مقاله این محصول را به همراه ویژگی‌ها، مشخصات، جزئیات آلیاژ و کاربردهای آن معرفی می‌کنیم. با ما همراه شده و با یکی از معروف‌ترین مواد اولیه‌ی صنایع مختلف آشنا شوید.

مشخصات شیمیایی فولاد ST52 را بشناسید

همانطورکه می‌دانید، دو عنصر اصلی تشکیل‌دهنده‌ی فولاد، آهن و کربن هستند. کربن، عنصری است که هرچه حضورش در آلیاژ بیشتر باشد، فولاد شکل‌ناپذیرتر و شکننده‌تر و درعین‌حال سخت‌تر می‌شود. فولاد ST52‌ آلیاژی با فولاد کمتر نسبت به سایر آلیاژها محسوب می‌شود. درحالی‌که درصد کربن سایر آلیاژها به سه تا چهار درصد هم می‌رسد، فولاد ST52 تنها ۰٫۲۳ درصد از این عنصر را در خود دارد. کاهش کربن در فولاد ST52‌ به نفع افزایش حضور دیگر مواد تمام شده است. از دیگر ترکیبات مهم این آلیاژ مواد زیر هستند:

  • سیلیکون: حداکثر ۰٫۶ درصد
  • منگنز: حداکثر ۱٫۶ درصد
  • فسفر: حداکثر ۰٫۰۴۵ درصد
  • سولفور: حداکثر ۰٫۰۴۵ درصد
  • وانادیوم: حداکثر ۰٫۰۵ درصد
  • نیوبیم: حداکثر ۰٫۰۳ درصد
  • تیتانیوم: حداکثر ۰٫۰۳ درصد

روش تولید ورق st52 چیست؟

قیمت قوطی پروفیل یا دیگر اشکال فولاد st52 به روش تولید آن‌ها نیز بستگی دارد. این محصول را عمدتا به روش نورد گرم تولید می‌کنند. در این روش، شمش یا تختال فولاد تحت دمای نزدیک به نرم‌شوندگی، از بین غلطک‌های نورد در درون کوره عبور کرده و پس از رسیدن به ضخامت موردنظر، برش داده و سرد می‌شود. در نهایت نیز ورق را تحت عملیاتی مانند گالوانیزه یا پوشش‌دهی با انواع اپوکسی، قرار می‌دهند. فرآیندهایی که به افزایش مقاومت ورق در برابر خوردگی منجر می‌شوند.

ورق‌هایی که به روش نورد سرد تولید می‌شوند، قیمت بیشتری نسبت به ورق‌های نورد گرم دارند. در این روش، فلز در دمای پایین‌تری شکل داده می‌شود. این ورق، خواص مکانیکی بهتری هم دارد.

آشنایی با خواص فولاد st52

فولادینو

کربن کمتر و منگنز بیشتر سبب نرمی بیشتر فولاد ST52‌ شده‌اند. به همین دلیل این آلیاژ کاربردهای بسیار متفاوتی پیدا کرده است که در همه‌ی آن‌ها نیاز به خم‌کاری و ماشین‌کاری ورق یا پروفیل وجود دارد. مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن قیمت پروفیل st52 نیز آن را تبدیل به بهترین محصول با چنین اهدافی کرده است.

درصد قابل‌توجه منگنز در st52 سبب شده است که به آن فولاد منگنزی نیز گفته شود. این محصول، جوش‌پذیری عالی و استحکام مناسبی هم در برابر نیروهای کششی و برشی دارد. قیمت پروفیل st52 به همین دلیل از پروفیل‌های st37 و st42 کمی بیشتر است. محصولاتی که نرم‌تر و سبک‌تر هستند اما استحکام و سختی کمتری نسبت به st52 دارند.

مقاومت ورق‌ها و پروفیل‌های ساخته‌شده با ST52 Steel‌ در برابر ضربه، کمتر از فولادهای با کربن بیشتر است. بااین‌حال همچنان برای مصارف ساختمانی و غیره که در آن‌ها ورق در برابر ضربات نه‌چندان سخت قرار دارد، قابل‌اطمینان است. این محصول، همچنین مقاومت مناسبی در برابر پیچش و خمش دارد.

لازم به ذکر است که ورق st52 به دلیل کاهش درصد کربن، سبک‌تر است که تاثیر مستقیم بر قیمت پروفیل آن دارد. همچنین به دلیل افزایش سهم منگنز و کاهش سهم کربن و فسفر، این آلیاژ مقاومت طبیعی بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. هرچند که لازم است فرآورده‌های آن حتما تحت عملیات گالوانیزه یا پوشش‌دهی قرار بگیرند. عملیاتی که قطعا بر قیمت پروفیل st52 می‌افزایند.  

فولاد st52 در بازار

در کشور ما کارخانه‌های متعددی فولاد st52 را در قالب مقاطع مختلف مانند ورق، پروفیل‌های باز و بسته تولید می‌کنند. نوع ورق این محصول که معمول‌تر است، غالبا در ابعاد زیر عرضه می‌شود:

  • ضخامت: هشت تا ۱۵۰ میلی‌متر
  • عرض: ۱۱۰ تا ۴۵۰ سانتی‌متر
  • طول: ۲٫۵ تا ۲۴ متر

برای تهیه‌ی این محصولات باید به بازارهای فروش مقاطع فولادی مراجعه کنید. وب‌سایت فولادینو، یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی این محصولات در کشور ما است. این وب‌سایت ضمن اعلام قیمت ورق S52 و قیمت روز پروفیل همین آلیاژ، امکان خرید بدون محدودیت، مقرون‌به‌صرفه، مطمئن و با ارسال سریع این محصولات را از معتبرترین برندهای کشور میسر کرده است.

ویژگی‌های فولاد st52 چیست؟

از ویژگی‌های مکانیکی انواع ورق و پروفیل فولاد ST52 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام نقطه‌ی تسلیم: ۳۵۵ مگاپاسکال یا ۵۲ ksi
  • مقاومت کششی: ۵۱۰ تا ۶۳۰ مگاپاسکال
  • حداقل ازدیاد طول در نقطه‌ی تسلیم: ۲۱ درصد
  • چگالی: ۷٫۸۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب
  • نقطه‌ی ذوب: ۱۴۲۰ تا ۱۴۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد
  • دمای نرم‌شوندگی: حدود ۱۳۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد

با توجه به نقطه‌ی تسلیم فولاد st52‌، وجه تسمیه‌ی آن نیز مشخص می‌شود. st‌، مخفف کلمه‌ی Stahl به معنی فولاد در زبان آلمانی است. عدد ۵۲ نیز نشان‌دهنده‌ی نقطه‌ی تسلیم این آلیاژ است. این نام‌گذاری در استاندارد آلمانی انجام شده است. به این محصول در استاندارد آمریکایی ASTM، A572 یا A572M و در استاندارد اروپایی EN-10025-2‌، ST355 گفته می‌شود.

این محصول بسته به گرید آلیاژ و مواد تشکیل‌دهنده‌اش، خود به انواع دیگری تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها st52-3، st52-2‌ و st52-1 هستند. گرید سه این محصول، کربن، نیتروژن، گوگرد و فسفر کمتری نسبت به دیگر گریدها داشته و در نتیجه، خواص مکانیکی بهتری از خود نشان می‌دهد. گرید یک نیز معمولی‌ترین فولاد st-52 محسوب می‌شود. طبیعتا باید قیمت پروفیل st52-3 از بقیه گرید‌ها گران‌تر باشد، اما به دلیل سبک‌تر بودن این گرید، تفاوت قیمت چندانی را شاهد نیستیم.

هشت کاربرد مهم آلیاژ st52

فولادینو

از مهم‌ترین کاربردهای ورق و انواع مقاطع st52‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید دیگ‌های بخار
  • تولید مخازن تحت فشار
  • تولید لوله‌های انتقال مایعات گرم مانند نفت
  • تولید مقاطع پرمصرف در ساختمان‌سازی مانند میلگرد، نبشی، تیرآهن و ناودانی
  • تولید ورق فولادی
  • خودروسازی
  • تولید ماشین‌آلات کشاورزی
  • تولید لوازم خانگی

عوامل موثر در قیمت مقاطع فولادی st52

به‌طور‌کلی قیمت فولاد خام در بازارهای داخلی و جهانی، تعیین‌کننده‌ترین عامل قیمت پروفیل یا دیگر اشکال فولاد st52 است. در درجه‌ی بعدی نیز این قیمت ارز است که بر قیمت این آلیاژ تاثیر می‌گذارد. به‌خصوص اینکه بخشی از نیاز کشور به این محصول از خارج از کشور تامین می‌شود. روش و استاندارد تولید، نوع مقطع، اعتبار برند تولیدکننده، ابعاد مقطع، وضعیت سهام شرکت‌های تولیدکننده و قیمت انرژی نیز از دیگر عوامل موثر در قیمت پروفیل، تسمه، میلگرد و ورق st52 به شمار می‌روند.

 

فولادسازان راه ابریشم

سخن آخر درباره ورق st52

آنچه در تعیین خواص فیزیکی و عملکرد فولاد نقش اساسی بازی می‌کند، نه آهن؛ بلکه کربن و سپس عناصر دیگر مانند منگنز، فسفر و غیره هستند. به خصوص هرچه درصد کربن کمتر باشد، آلیاژی نرم‌تر و شکل‌پذیرتر با قابلیت جوشکاری باکیفیت‌تری خواهیم داشت. از این نظر، فولاد st52 یکی از مهم‌ترین آلیاژهای فولادی محسوب می‌شود. محصولی که در اشکال مختلف در صنایع متعددی از تولید مخازن انرژی تا ساختمان‌سازی و لوازم خانگی کاربرد دارد. ورق st52 پرکاربردترین شکل این آلیاژ است که عمدتا به روش نورد گرم تولید می‌شود. برای خرید یا استعلام قیمت پروفیل st52 یا ورق و تسمه‌ی این آلیاژ، به وب‌سایت فولادینو مراجعه کنید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا