عرضه مستقیم کالاهای اساسی ۲ برابر می‌شود

وزارت اقتصاد اعلام کرد که دولت برنامه مهار تورم در شب عید و آستانه ماه مبارک رمضان را در ماه های اخیر آغاز کرده و به طور ویژه ۱۳ مسئولیت را برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته است.

به گزارش روند بازار، دولت با ورود به نیمه دوم سال به ویژه ماه‌های پایانی و در پیش رو قرار گرفتن ایام مناسباتی (عید نوروز و ماه مبارک رمضان) و پیش بینی التهابات تورمی ناشی از اثرات فصلی تقاضای کالاها و خدمات (افزایش قیمت محصولات کشاورزی در فصل سرد، افزایش قیمت پوشاک زمستانی، نوسانات احتمالی قیمت کالاهای اساسی، خودرو و خدمات حمل و نقل در آستانه نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان و…)، اثرات افزایش تقاضای ارز به دلیل تعطیلات عید نوروز و شکل گیری انتظارات تورمی و برنامه ریزی به منظور مدیریت بازار به ویژه تأمین به موقع و مکفی اقلام پر مصرف در آن ایام و نیز کنترل قیمت آنها هم در سطح استانی و هم سطح ملی را در دستور کار کارگروه رصد و کنترل تورم قرار داد.

در این راستا، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که ضمن تهیه برنامه‌های عملیاتی اجرایی و پیشگیرانه برای کنترل تورم برای ماههای باقیمانده سال به اقداماتی برای دستگاه های ذی ربط به تفکیک از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که عملیاتی شدن آنها نیز پیگیری می‌شود.

این اقدامات شامل:

طبق آنچه وزارت اقتصاد اعلام کرده است؛ در راستای این ابلاغیه ها و نیز با عنایت به ضرورت تأمین به موقع و مکفی با هزینه مناسب اقلام مورد نیاز ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان (نظیر مواد غذایی گوشت، مرغ، برنج، میوه شب عید، خرما، و…)، شوینده ها، پوشاک، کیف و کفش، خودرو، تأمین به موقع لوازم یدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه نظیر روغن موتور و کنترل قیمت آنها و مدیریت ارائه خدمات حمل و نقل مسافر در این ایام، اقداماتی نیز با پیگیری کارگروه رصد و کنترل تورم و دستگاه های اجرایی انجام شده و در دست انجام است.

عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی

یکی از این اقدامات پیگیری برگزاری غرفه ها، نمایشگاه‌های عرضه مایحتاج عمومی مردم، فروشگاه های عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی، نمایشگاه های فصلی بازارچه ها، در سطح ملی و استانی است. در این راستا تهیه و عملیاتی کردن طرح عید تا عید در سراسر کشور، نمایشگاه ها و فروش ویژه نوروزی توسط وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی با همکاری شرکت های نمایشگاهی اتاق‌های اصناف و معاونت های بازرگانی صمت استان انجام شده است.

توزیع اقلام اساسی ۲ برابر می‌شود

با اجرای این طرح، در سال جاری ظرفیت و تعداد نمایشگاه های توزیع اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید و در ماه مبارک رمضان به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

همچنین اقداماتی متعددی (نظیر توافق با شهرداری تهران جهت مشارکت فروشگاه های شهروند، غرفه های میادین میوه و تره بار و ارائه بیش از ۳۰۰ نقطه فروش فوق العاده در طرح فروش «عید تا عید»، توافق با بانک تجارت جهت تضمین نکول اقساط اصناف و…) با هدف فعال سازی ۱۸۸ نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک، کیف و کفش و کالاهای اسلامی که طبق برنامه تدوین شده از پنجم بهمن (مصادف با روز پدر) تا عید فطر (بنا به تشخیص استان)، شروع به فعالیت کرده و می کنند، انجام شده و در حال انجام است.

علاوه بر برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته در سطح ملی، موضوع برگزاری فروشگاه‌های عرضه مستقیم اقلام ضروری و مواد غذایی در سطح استان ها توسط استانداری ها با همکاری دستگاه های ذی ربط نیز در حال انجام و پیگیری است در این خصوص می توان به اقدامات انجام شده توسط استان های هرمزگان، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، یزد، لرستان و… در این زمینه اشاره کرد.

منبع
خبرگزاری ایسنا
خروج از نسخه موبایل