کسب و کار

نرم افزار بهای تمام شده راهکاری برای شرکت های تولیدی

چکیده : بهای تمام شده تمام هزینه‌های مصرف شده برای تولید کالاها در مراحل مختلف را شامل می‌شود. در این مقاله به تعریف بهای تمام شده و امکانات نرم افزار بهای تمام شده می‌پردازیم.

برای تولید هر کالا از زمان خرید هزینه مواد اولیه تا زمان تولید، بسته بندی و انبار کردن هزینه‌های مختلفی صرف می‌شود. این هزینه باید به صورت دقیق محاسبه شوند، که مدیران بتوانند میزان سود و زیان خود از تولید هر کالا را بدست آورده و تصمیمات مهم مدیریتی را اخذ نمایند.

 بنابراین بهای تمام شده تمام هزینه‌های مصرف شده برای تولید کالاها در مراحل مختلف را شامل می‌شود. در این مقاله به تعریف بهای تمام شده و امکانات نرم افزار بهای تمام شده می‌پردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بهای تمام شده چیست؟

اگر بخواهیم در قالب یک مثال ساده بهای تمام شده را شرح بدهیم، باید بگوییم برای تولید ۱۰۰ عدد خودکار، هزینه‌ای بابت خرید مواد اولیه تولید خودکارها صرف می‌شود.

 پس از خریداری مواد اولیه هزینه‌ای بابت حمل و نقل مواد به داخل خط تولید انجام می‌شود، پس از تولید محصولات بابت بسته بندی و انبار کردن این کالاها هزینه صرف می‌شود.

در کنار هزینه‌های ذکر شده کارکنانی که از زمان خرید مواد اولیه تا زمان تولید و بسته بندی محصولات درحال فعالیت بودند، حقوق دریافت می‌کنند و دستمزد آن‌ها باید محاسبه شود.

 تمام هزینه‌های ذکر شده باید به صورت جداگانه محاسبه شوند، تا مشخص شود برای تولید ۱ عدد خودکار یا یک کارتن خودکار ۱۰۰ عددی شرکت باید چقدر هزینه صرف نماید.

در حالت کلی بهای تمام شده هزینه های مواد مصرفی، هزینه دستمزد مستقیم و هزینه سربار تولید برای تولید کالاها را محاسبه می نماید.

بهای تمام شده هزینه های مواد مصرفی، هزینه دستمزد مستقیم و هزینه سربار برای تولید کالاها را محاسبه می نماید.

نرم افزار بهای تمام شده

مدیران برای این که بتوانند به برنامه ریزی‌های انجام شده برای سازمان بپردازند و فعالیت‌های تولیدی را بررسی کنند، از گزارشات بهای تمام شده استفاده می‌کنند. بنابراین وجود نرم افزار بهای تمام شده برای شرکت‌های تولیدی و صنعتی الزامی می‌باشد. نرم افزار حسابداری بهای تمام شده علاوه بر محاسبه بهای تمام شده کالاهای تولید شده، باید بتواند به صورت ماهیانه بهای هزینه‌های مربوط به مواد تولیدی، دستمزدها و هزینه‌های سربار را به صورت جداگانه، برای کالاهای نیم ساخته محاسبه کرده و گزارشات را ارائه بدهد.

باتوجه به اهمیت نرم افزار قیمت تمام شده، اغلب سازمان‌ها برای تهیه یک نرم افزار بهای تمام شده جامع، که بتواند تمام محاسبات و فعالیت‌های آن‌ها را پوشش بدهد، با چالش‌هایی مواجه هستند. زیرا نرم افزارهای حسابداری عمومی نمی‌توانند بهای تمام شده را محاسبه کنند و برای این کار نیاز به استفاده از سیستم‌های ERP یکپارچه می‌باشد.

برای محاسبه بهای تمام شده باید تمام هزینه‌های سازمان به صورت کامل جمع آوری و محاسبه گردد. به همین خاطر باید از نرم افزارهای ERP استفاده شود، که به صورت یکپارچه اطلاعات مربوط به فرآیندهای سازمان، هزینه های تولیدی، جریان‌های نقدینگی سازمان، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و تدارکات و … را در خود داشته و نرم افزار بهای تمام شده بتواند از طریق این اطلاعات، بهای تمام شده کالا‌های تولید شده و کالاهای درجریان ساخت را محاسبه و گزارشات مورد نیاز را ارئه بدهد.

ویژگی‌ های نرم افزار بهای تمام شده

یک نرم افزار قیمت تمام شده باید از امکاناتی برخوردار باشد، که بتواند اهداف مورد انتظار مدیران سازمان را محقق کند. مهم ترین ویژگی های نرم افزار بهای تمام شده عبارتند از:

ویژگی های نرم افزار بهای تمام شده

معرفی نرم افزار بهای تمام شده آرین سیستم

نرم افزار بهای تمام شده آرین سیستم با ایجاد امکان شناسایی عوامل موثر در هزینه های تولید محصولات، مشکلات بخش های مختلف مرتبط با تولید را آشکار می‌سازد. مدیران می‌توانند با استفاده از گزارشات تحلیل که از طریق نرم افزار بهای تمام شده آرین سیستم ارائه می‌شود، اهداف تولید محصولات و فروش خود را مشخص کنند.

نرم افزار بهای تمام شده آرین سیستم به صورت یکپارچه با سایر بخش های نرم افزار ArianERP از جمله بخش انبار در ارتباط بوده و می‌تواند اطلاعات تعدادی و ریالی کالاهای تولید شده و مواد اولیه موجود برای تولید کالاهای جدید را به دست بیاورد.

امکانات نرم افزار بهای تمام شده آرین سیستم

ازجمله امکانات نرم افزار بهای تمام شده آرین سیستم، که موجب محبوبیت این نرم افزار در بین شرکت‌های تولیدی و صنعتی شده است را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

امکانات نرم افزار بهای تمام شده آرین سیستم

درصورتی که می‌خواهید با نرم افزار بهای تمام شده آرین سیستم آشنایی بیشتری پیدا کنید، می‌توانید عبارت نرم افزار بهای تمام شده آرین سیستم را در گوگل جستجو کرده و به صفحه این نرم افزار مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا