اقتصادی

عصر جدید بورس؛ شاخص کل از ۲۰۰ هزار واحد گذشت

بورس ۹۸ بورس شگفتی ها است. شاخص کل بورس ایران در آخرین دوشنبه فروردین ماه ۹۸ از مرز ۲۰۰ هزار واحد گذشت و یک رکورد تاریخی دیگر را ثبت کرد. خرید و فروش بیش از ۱ هزار میلیارد تومان سهام در طول یک روز، نشان از ورود حجم بالای نقدینگی به بورس و نوید بخش روزهای طلایی در ماه های آینده دارد. کم کم باید آماده سودهای شیرین در بسیاری از نمادهایی که با افت شدید قیمت مواجه بودند باشیم.

بر خلاف انتظارات که تحریم و محدودیت ها در فروش نفت در سال سخت تحریمی ۹۸، افت قیمت ها و شاخص کل در بورس را پیش بینی می‌کرد، جهش فوق العاده بورس که از  اوایل فروردین آغاز شده بود همچنان ادامه یافته و ما شاهد ورود شاخص کل به سقف های جدید هستیم. فروش ۱۳۰۰ میلیارد تومان سهام در آخرین دوشنبه فروردین ۹۸، سیگنال ‌های خرید بسیاری را فعال کرده است.

این حجم تبادل سهام در بازار بورس ایران در فروردین نود و هشت را باید به فال نیک گرفت و برای سودهای شیرینی در ماه های آینده آماده شد. اگر کد بورس ندارید، در اسرع وقت از طریق یکی از ۱۰۸ کارگزاری در ۳۱ استان کشور اقدام کرده ودر سامانه سجام ثبت نام کنید. در حال حاضر، ۸ میلیون نفر از جمعیت ایران، کدبورس دارند که انتظار می رود تا سال ۱۴۰۰، این رقم از مرز ۱۰ میلیون نفر فرا تر رود.

بورس ۹۸

پربیننده ترین سهام بازار بورس و فرابورس ایران در آخرین دوشنبه سال ۹۸

انتظار بازدهی ۱۰۰ درصد سهام در سال ۹۸، تصوری است که سهامداران از سود دهی بازار بورس در سال رونق تولید دارند. انتظاری که با وضعیت تکنیکال و فاندمنتال بازار بورس ایران همراهی و همگامی دارد. احتمالا در سال ۹۸، شاهد جهش عجیب دلار مثل سال ۹۷  نخواهیم بود. بنابراین، سرمایه گذاری روی ارز، قطعا سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد به  بالا را برای  سرمایه گذاران به ارمغان نخواهد داشت و امیدواریم اسفند ۹۸ که به این گفتار اشاره میکنیم، شاهد عملی شدن این پیش بینی باشیم.

بازتاب صعود تاریخی شاخص کل در آخرین دوشنبه سال ۹۸ در روزنامه های سه شنبه

امسال، خودروهایی ها، سیمانی ها، فلزات و شرکت های غذایی و تولید تجهیزات، بازار خوبی را در انتظار خواهند بود و این فرصتی عالی برای سرمایه گذاری روی سهامی است که پایین تر از ارزش ذاتی خود قیمت گذاری شده اند. یکی از آن ها، شرکت ذوب و صنایع دریایی ایران است که گزینه های مطلوب در بازار فرابورس محسوب می شوند.

شاخص کل از مرز ۲۰۰ هزار واحد گذشت

حتما ببینید: راهنمای فعالیت در بازار بورس ایران

تحلیل گران انتظار دارند که شاخص کل بورس ایران که بعضی آن را دماسنج اقتصاد ایران می نامند، تا پایان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی وارد کانال ۵۰۰ هزار واحدی شوند. شاید این به آن معنا باشد که دیگر بایستی با سهامی با قیمت های زیر ۱۵۰۰ ریال، خداحافظی کرد و این فرصت خوبی برای سرمایه داران برای خرید هوشمندانه در بازار است. آن چه که در بورس به آن نیاز داریم، پول نیست، صبر و تحلیل هوشمندانه است. روند شاخص در سال ۹۸ صعودی است، هر چند با نوسانات مقطعی کاهش شاخص مواجه شویم.

اینکه چرا شمار زیادی از مردم ایران در بازار بورس با وجود سودآوری برتر آن به نسبت دلار و زمین و طلا در ۴۰ سال اخیر فعال نیستند، ۲ دلیل مهم دارد: نگاه محافظه کارانه فرهنگ ایرانی به سود راحت کوتاه مدتی و عدم اطلاع از بازار بورس و هم چنین ۱۲ میلیون بی سواد مطلق که سواد خواندن و نوشتن ندارند و همچنان تهدیدی برای اقتصاد ایران ۱۴۰۰ هستند.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا