اقتصادی

کمبود یک میلیون مسکن در تهران

در حالی که پایتخت رتبه ششم تورم مسکن در کشور را دارد، معاون شهردار تهران می‌گوید که «ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را ظرف چند روز آینده آغاز می‌کنیم.»

به گزارش روند بازار، «۶ دهک جامعه توان خرید خانه ندارند، با مردمی مواجه هستیم که حتی اگر مسکن‌شان را تامین کنیم توان نگهداری آن را هم ندارند.» این را معاون شرکت عمران شهر‌های جدید ناصر رضایی می‌گوید.یکی از معضلات جدی در تهران کمبود مسکن و گرانی اجاره‌خانه است. به گفته معاون شهردار تهران حمیدرضا صارمی ساخت «۲۰۰ هزار واحد مسکونی ظرف چند روز آینده با مشارکت بخش خصوصی آغاز می‌شود.»

در سال ۱۴۰۰ قرارگاه مسکن در تهران تشکیل شد تا موانع در زمینه تامین مسکن برطرف و شرایط برای خانه‌دار شدن افراد کم استطاعت ایجاد شود.بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تهران در ۲ سال گذشته با افزایش ۳ برابری قیمت، رتبه ششم تورم مسکن در کشور را دارد و «بیش از ۶۰ درصد هزینه خانوار صرف مسکن می‌شود.»

بزودی کلنگ احداث واحدهای مسکونی در پهنه جنوب شهر شامل مناطق ۱۵، ۱۸، ۱۹ و … زده می‌شود. به گفته مسوولان این کار در راستای متعادل‌سازی نرخ مسکن و کم کردن فشار تقاضا صورت می‌گیرد و «بیشتر این واحدها در بافت فرسوده ساخته می‌شوند.»

از هر ۸ ایرانی یک نفر در تهران زندگی می‌کند و همین امر باعث بزرگ شدن شهر شده تا جایی که مسوولان به فکر تقسیم تهران افتاده‌اند.

کارشناس مسکن رضا شریف‌نیا می‌گوید که شهرداری نباید در زمینه ساخت مسکن ورود کند، دولت با استفاده از «ظرفیت بخش خصوصی و انبوه‌سازان می‌تواند مشکل مسکن را برطرف کند.» در مقابل کارشناس مسکن حمید مظفری هم می‌گوید که «شهرداری می‌توانند زمین‌های ذخیره شهر را برای تامین مسکن در نظر گرفته» و در بحث صدور پروانه، عوارض و …. تسهیل‌گیری کند.به گفته کارشناسان، ۶۵ درصد خانوارها در تهران ۳ نفر یا کمتر هستند و بدون در نظر گرفتن مهاجرین، پایتخت نیازمند یک میلیون مسکن است. باید برای تهیه مسکن تورم ساختمانی کنترل و بازار از دسته سفته‌بازی خارج شود و سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

منبع
خبرگزاری فارس

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا