کسب و کار

آشنایی با انواع دستگاه‌های کمک تنفسی در منزل و بیمارستان

متأسفانه امروزه به سبب دلایلی همچون تغییر سبک زندگی مردم و آلودگی هوا شمار بیماران مبتلا به نارسایی های ریوی و قلبی افزایش چشمگیری داشته است، که به دنبال این موضوع نیاز به دستگاه های کمک تنفسی همچون سی پپ، بای پپ، اکسیژن ساز و… نیز رشد داشته است، تجهیز سلامت موسسه ای معتبر در زمینه اجاره و فروش انواع تجهیزات پزشکی نظیر انواع دستگاه های کمک تنفسی می باشد، در این مقاله قصد داریم شما را با انواع دستگاه های کمک تنفسی و کارکرد هرکدام آشنا کنیم.

در ابتدا باید بدانیم چه مواردی هستند که موجبات نیاز به دستگاه های کمک تنفسی را فراهم می آورند:

بیماری های تنفسی

بیماری های تنفسی، مجموعه بیماری هایی هستند که همه یا بخشی از سیستم تنفسی را درگیر می کنند و منجر به اختلالات در عملکرد ریه می شوند، ریه مهم ترین بخش سیستم تنفسی می باشد که نقش تأمین اکسیژن سلول های بدن و دفع کربن دی اکسید آن را ایفا می کند.

دستگاه کمک تنفسی چیست؟

کلیه تجهیزاتی که به تسهیل عمل تنفس و دم و بازدم بیماران قلبی و تنفسی کمک می کند، دستگاه های کمک تنفسی می باشند، این دستگاه ها برای کمک رسانی به افرادی ساخته شده اند که توانایی تنفس طبیعی مانند دیگران را ندارند.

شیوه کار دستگاه های کمک تنفسی

طراحی و ساخت دستگاه های کمک تنفسی به گونه ای می باشند که در زمانی که به میزان بیشتری اکسیژن نیاز باشد، آن را به ریه انتقال می دهند و دی اکسید کربن را از آن خارج می کنند.

دستگاه های کمک تنفسی این کار را با فشرده کردن هوای محیط اطراف بیمار و انتقال آن به ریه های او از طریق دهان یا بینی و اکسیژن رسانی در زمانی که به اکسیژن بیشتری نیاز است، از راه کنترل فشار، حجم، زمان تنفس و عمل دم و بازدم بیمار به انجام می رسانند، عمل اکسیژن رسانی باید با فشار انجام شود چرا که ارسال اکسیژن با فشار موجب می شود که ریه ها باز بمانند و اکسیژن به آن ها وارد شود و تنفس نیز آسان تر شود.

دستگاه های تنفسی در منزل و بیمارستان

دستگاه های تنفسی شامل دو نوع دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) و دستگاه کمک تنفسی (سی پپ) می باشند که دستگاه های تنفس مصنوعی تنها در بیمارستان ها و دستگاه های کمک تنفسی هم در بیمارستان ها و هم در منازل با رعایت موارد مراقبتی قابل استفاده اند.

اجاره دستگاه کمک تنفسی

به دلیل هزینه بالا دستگاه های کمک تنفسی اگر بیمار شما برای مدت زمان کوتاه نیاز به دستگاه های کمک تنفسی دارد پیشنهاد می دهیم مقاله زیر را بخوانید و با اجاره دستگاه کمک تنفسی و سایر دستگاه ها هزینه ها را کاهش دهید.

آنچه باید در مورد اجاره ونتیلاتور و بای پپ و سی پپ و اکسیژن ساز بدانید.

انواع دستگاه های کمک تنفسی

دستگاه های کمک تنفسی در انواع مختلف و عملکردهای متفاوتی طراحی و ساخته می شوند.

دستگاه کمک تنفسی بای پپ bipap

دستگاه بای پپ یکی از ضروری ترین دستگاه های کمک رسان به بیماران تنفسی می باشد که مناسب افرادی است که مبتلا به آپنه انسدادی خواب می باشند، این افراد در حین خواب در دفعات زیادی دچار تنگی نفس و وقفه در تنفس می شوند، شیوه کار دستگاه بای پپ به این صورت می باشد که با ایجاد دو نوع فشار هوا، چرخه نامنظم خواب را اصلاح می کند و منجر می شود تا بیمار بدون جراحی و یا درمان دارویی، تنفس راحت و خواب آسوده تری داشته باشد.

دستگاه کمک تنفسی سی پپ cpap

وظیفه این دستگاه نیز همانند بای پپ، رفع اختلالات خواب با درمان غیر جراحی می باشد تنها تفاوت این دستگاه با بای پپ این است که برخلاف بای پپ که با ایجاد دو نوع فشار چرخه خواب را اصلاح می کرد، سی پپ با یک فشار ثابت این کار را انجام می دهد.

اسپیرومتر

اسپیرومتر دستگاه کمک تنفسی می باشد که حجم هوای دم و بازدم را اندازه گیری می کند، به همین علت با نام دستگاه دم نیز شناخته می شود، عملکرد دیگر دستگاه اسپیرومتر اندازه گرفتن میزان اکسیژن محیط اطراف بیمار می باشد، بعد از این اندازه گیری هم اکسیژن اندازه گیری شده را با دم به بدن بیمار منتقل و سوخت و ساز را تسهیل کرده و کربن ی اکسید را دفع می کند، محافظت کردن از غشاهای سطحی در برابر عوامل مخرب محیطی، بالا بردن رطوبت تنفس، حفاظت در برابر خنثی کردن PH و مایعات بدن و گرم و تازه کردن گازهای تنفسی از دیگر کاربردهای دستگاه اسپیرومتر می باشند.

دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز از ضروری ترین و مؤثر ترین دستگاه های کمک تنفسی می باشد که هم در منزل و هم در بیمارستان کاربرد دارد، این دستگاه، هوای محیط اطراف را جذب کرده و به وسیله فیلترهای مخصوصی درجه خلوص آن را بالا می برد و اکسیژن غلیظ شده را در اختیار بیمار قرار می دهد، استفاده از اکسیژن سازها نسبت به استفاده از کپسول های اکسیژن از مزایایی برخوردار است، همچون اینکه دردسر های ناشی از خالی شدن کپسول اکسیژن و پر کردن آن وجود ندارد.

دستگاه ونتیلاتور

این دستگاه که با نام دستگاه تنفس مصنوعی نیز شناخته می شود، عمل دم و بازدم را به طور کامل برای بیمار به انجام می رساند، این دستگاه در خصوص بیمارانی به کار می رود که به طور کامل توانایی تنفس را از دست داده اند، همچنین در خصوص بیمارانی که به تازگی جراحی کرده اند و به خاطر داروهای بیهوشی عملکرد تنفسشان دچار اختلال شده، این دستگاه کاربرد دارد.

ونتیلاتور دستگاهی است که هوا را به طور مکانیکی وارد ریهٔ بیمارمی کند و هم آن را خارج می کند و به عبارتی بیمار را زنده نگه می دارد، ونتیلاتور ها در دو نوع ثابت و پرتابل تولید می شوند که از نوع ثابت آن در بخش اورژانس، مراقبت ویژه و بخش بیهوشی استفاده می شود و نوع پرتابل آن هم در آمبولانس ها، بیمارستان های صحرایی، هواپیماها و برای نگهداری از بیمار در منزل استفاده می شود.

نبولایزر

در ادامه معرفی دستگاه های کمک تنفسی، معرفی دستگاه های نبولایزر نیز لازم است، وظیفه این دستگاه این است که دارو را از طریق استنشاق به بخش های مختلف دستگاه تنفسی برساند و در درمان بیماری هایی همچون برونشیت و آسم شدید بسیار موثر می باشد، نبولایزر در دو نوع اولتراسونیک و پنوماتیک تولید و عرضه می شوند.

آمبوبگ

آمبوبگ دستگاهی می باشد که در سی پی آر و یا پنوموتوراکس در جریان نجات جان بیمارانی که نمی توانند تنفس کنند یا تنفسشان ضعیف است، به کار می رود، این دستگاه از یک کیسه پلاستیکی شفاف و یک ماسک تشکیل شده که با ایجاد فشار مثبت به طور دستی تا زمان رسیدن به اورژانس بیمارستان در آمبولانس استفاده می شود.

مرکز تجهیز سلامت با ارائه خدمات اجاره و فروش تجهیزات پزشکی آماده خدمت رسانی به مردم عزیز تهران و اطراف آن می باشد.

دستگاه های کمک تنفسی در اتاق عمل

برخی از دستگاه ها در اتاق عمل مورد استفاده قرار می گیرند که برای آشنایی با این وسیله ها پیشنهاد می دهیم مقاله آشنایی با تجهیزات اتاق عمل را بخوانید تا با این دستگاه ها بیشتر آشنا شوید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا