بورس

نشانه دورنمای مبهم بورس / دلایل رکود کم سابقه بورس

تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام نشانه از دورنمای مبهم بورس و دلایل رکود کم سابقه و سه عامل بهبود وضعیت، گفت: دوره سخن درمانی به پایان رسیده است.

به گزارش روند بازار، حسن حسین‌‌‌‌نیا با بیان اینکه بازار سهام هفته گذشته را نیز با افت ارزش و حجم معاملات ادامه داد به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: هرچند موضوع بند س تبصره ‌۶ قانون بودجه‌ با اصلاح دغدغه‌های فعالان بسته شد اما انگیزه‌ای برای خروج از بحران فعلی نشد. وجود ریسک‌ های عدیده و جو بی‌اعتمادی سنگین منجر به رکودی کم‌سابقه در بورس شده است.

در این بین افزایش نرخ‌ها اوراق “اخزا” ادامه دارد و حتی نرخ‌های ۳۵‌ درصد نیز به‌وفور یافت که نرخ سود بدون‌ریسک بالایی قلمداد می شود. از سوی دیگر عزم دولت برای فروش بیشتر اوراق دولتی همچنان مانند یک پتک بالای سر بورس حضور دارد. امری که نرخ تامین مالی برای تولیدکننده را افزایش داده و در کنار کاهش حاشیه سود تولید که در فصول اخیر مداوم بوده به معضل سودآوری صنایع بورسی افزوده است.

اعلام و ارجاع رسیدگی به دغدغه‌های بورسی از سوی رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد، بانک‌ مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ‌نیز با توجه به عدم‌ارائه راهکار عملیاتی و نبود مشوق‌های موثر باعث‌شده سهامداران با تردید به اخبار خوش نگاه کنند. دوره سخن درمانی در بازار سرمایه به پایان رسیده و شرایطی که به‌زعم رئیس سازمان بورس، زیبنده بازار نیست نیازمند ورود و احیای عملیاتی با رویکرد واقع‌بینانه است.

افت ارزش معاملات به کمتر از ۳.۵‌ هزار میلیارد‌ تومان در ابتدای هفته نیز نشان‌دهنده عدم دورنمای روشن است که اگر ادامه یابد، برگشت به شرایط عادی را بیش از پیش دشوار می‌سازد. 

بازار سرمایه و روند تولید در صنایع، نیازمند عبور از قیمت‌گذاری دستوری، تغییر در شرایط ارز نیمایی به نفع تولیدکننده و کاهش نرخ بهره است تا بتواند به شعار سال‌ رنگ عملیاتی ببخشد. درهم تنیدگی معناداری بین جهش تولید و رونق بورس وجود دارد که با دنبال‌کردن حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه قابل ارزیابی

منبع
بورس پرس

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا