اجتماعی

آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰ تهران جان ۶۳۹۸ نفر را گرفت

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: بیش از ۲۷ هزار نفر در کشور و ۶ هزار و ۳۹۸ نفر در پایتخت در طول یک سال گذشته به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش روند بازار، میثم مظفر امروز در جریان دویست‌و‌چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سامانه “من شهردارم” با رویکرد بودجه‌ریزی مشارکتی راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این سامانه موفق شد آرای نظرات یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر را در ارتباط با بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نظر در رابطه با پروژه‌های سال ۱۴۰۳ در سطح محلات ثبت کند و چنانچه این پروژه استمرار پیدا کند می‌تواند به یک فرهنگ پایدار در بودجه‌ریزی شهری تبدیل شود.

وی تاکید کرد: قطعا این رویکرد در سال‌های آتی می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد.

نایب رئیس شورای شهر تهران در ادامه جلسه امروز از موضع وزیر کشور در قبال تعیین نرخ تاکسی‌های اینترنتی تقدیر کرد و افزود: با توجه به تذکرات مکرر آقای چمران رئیس شورای شهر تهران و آشفته نرخ کرایه تاکسی سرانجام وزیر کشور نیز به این موضوع اشاره و تاکید کرد که تعیین نرخ تاکسی‌های اینترنتی به عهده شهرداری‌هاست و این قیمت‌گذاری باید توسط شهرداری انجام شود.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در جریان جلسه امروز اظهار کرد: از سال ۹۰، آبفا ۲۸ درصد از آبهای زیرزمینی استفاده می‌کرد اما در سال ۱۴۰۱ و این میزان به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و با این شرایط ظرفیت آب تهران به هیچ عنوان مطلوب نیست.

وی گفت: مجموعه‌های دولتی باید بیشتر از مردم توجه ویژه‌ای به صرفه‌جویی در مصرف آب داشته باشند البته شهروندان نیز باید به این مسئله توجه کنند تا از بحران ناشی از کمبود بارندگی خارج شویم.

پیرهادی با تاکید بر اینکه باید به سمت کاشت گونه‌های کم آب حرکت کنیم افزود: متاسفانه استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی منجر به افزایش فرونشست‌ها شده است.

پیرهادی در ادامه با اشاره به اینکه برخی‌ها به من خرده می‌گیرند که چرا تذکرات مکرری را در حوزه آلودگی هوا مطرح می‌کنم و باید در این زمینه سکوت کنم، گفت: بیش از ۲۷ هزار نفر در کشور و ۶ هزار و ۳۹۸ نفر در پایتخت در طول یک سال گذشته به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

وی در پایان با اشاره به موضوع استانداردسازی سوخت افزود: با توجه به نامه اخیر وزارت نفت استانداردسازی سوخت به سال ۱۴۰۷ موکول شده و این مسئله می‌تواند تبعات زیادی را به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در دویست‌و‌چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سال قبل در ایام بارش برف در پایتخت و یخبندان ناشی از بارش‌ها در پایتخت، از مناطق ۱، ۲ و ۳ بازدید کردیم، اظهار کرد: ما در سایت‌های برف‌روبی به دفعات تأکید کردیم که در مورد استفاده از محلول‌های جدید به جای نمک در کنار شن و نمک که از آسیب‌دیدگی معابر جلوگیری می‌کند، تجدید نظر شود؛ لذا شهرداری باید گزارشات لازم را در خصوص اقدامات در این زمینه ارائه دهد.

وی افزود: علی‌رغم تأکیدات ما و شهردار تهران در سال قبل حتی استفاده از شن و نمک بیشتر بود و منجر به لکه‌گیری آسفالت پس از فصل زمستان شد و هزینه‌های زیادی برای شهر تهران تحمیل کرد.

وی با اشاره به بازدید چهارشنبه‌های فرهنگی در منطقه ۱۰ تهران و همچنین سرانه پایین فرهنگی و ورزشی در مناطق جنوبی یادآور شد: مناطق جنوبی تهران از سرانه فرهنگی پایینی برخوردار است برای راه‌اندازی اماکن فرهنگی و ورزشی، باید زمین‌هایی را تملک کنیم تا کارکردهای فرهنگی و ورزشی تعریف شود؛ لذا باید در بودجه سال آینده راه‌اندازی این اماکن را پیش‌بینی کنیم چراکه در غیر این صورت این عدم برخورداری ادامه خواهد یافت و سرانه‌ای به این مناطق افزوده نخواهد شد.

نادعلی گفت: باید نیازهای فزاینده مناطق جنوبی تهران تامین شود و سرانه فضاهای فرهنگی، ورزشی و سرانه فضای سبز مناطق نیز تامین شود.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا