اجتماعی

اختصاص سهام به متولدین ۱۴۰۰ به بعد

بیست و دومین جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

به گزارش روند بازار، آخرین اخبار از بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

به نقل از مهر، جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۱۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

نمایندگان ملت شب گذشته سقف درآمدهای دولت در سال آینده را مشخص کردند و از امروز بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را در دستورکار دارند.

گفتنی است، جلسات علنی مجلس برای بررسی لایحه بودجه هر روز در سه شیفت و از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ برگزار می‌شود.

آخرین جزائیات از بررسی بودجه شامل موارد زیر است:

نمایندگان مجلس در مصوبه ای دولت را مکلف کردند که به فرزندانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد در استان هایی با نرخ باروری پایین به دنیا می آیند، سهام اختصاص داده شود.

تسهیلات برای پشتیبانی از کالاهای اساسی


نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، ۱۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بندهای (ز) و (ح) تبصره (۲) ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند.

در بند (ز) تبصره (۲) ماده واحده لایحه آمده است: به منظور پشتیبانی و تدارک مناسب کالاهای اساسی، سه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام کشور و خدمات حمایتی کشاورزی در صورت ضرورت و در صورت تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز به استفاده تسهیلات بانکی فراتر از سقف مصوب در پیوست شماره(۳) این قانون هستند. تسهیلات موضوع این بند نباید منجربه افزایش پایه پولی شود.

دولت پیگیر سود شرکت‌ها شد


نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند تا ضمن شناسایی مجموع سهام خود در شرکت‌های دولتی که کمتر از ۵۰ درصد سهم دارند سود و زیان دریافتی و میزان سهام این شرکت ها را به تفکیک شناسایی کنند.
بدهی دولت به طرح‌های عمرانی پرداخت می‌شود؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره ۱ لایحه بودجه موافقت کردند.

مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند نسبت به تسویه بدهی‌های خود و پرداخت تعهدات خود به طرح‌های عمرانی و دفاعی و هسته‌ای از محل واگذاری نفت خام و میعانات گازی صادراتی در سال ۱۴۰۱ اقدام کند.

ارز ترجیحی حذف شد

نمایندگان مجلس در بررسی‌های بودجه‌ای امروز سازوکار حذف ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی را مشخص کردند.

حذف ارز ۴۲۰۰ با ۱۹۴ رای مثبت و ۴۲ رای مخالف به تصویب رسید. نمایندگان مجوز استفاده از کوپن یا کالا برگ الکترونیکی را هم به دولت دادند.

رئیس مجلس درباره پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: آنچه امروز مطرح شده مربوط به کالاهایی که از خارج تهیه می‌شود، نیست. موضوع این است که کالاهایی که به خانواده‌ها داده می‌شود، افزایش قیمت نداشته باشد.

وی ادامه داد: باید کالای اساسی ثبات قیمت داشته باشد، این برای مجلس مهم است هر روز قیمت‌ها بی‌دلیل بالا نرود وگرنه افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی موضوعی روشن است.

الگوی مصرف گاز طراحی شد

نمایندگان الگوی مصرف گاز را مشخص کردند، بنابراین مصوبه در بند (م) تبصره (۱) ماده واحده لایحه الگوی مصرف گاز طبیعی برای اقلیم‌های مختلف کشور حداکثر تا دو ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت نفت و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

اصلاح رابطه مالی شرکت نفت و دولت

نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه ای تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف کردند تا در راستای اصلاح ساختار بودجه، رابطه مالی شرکت نفت و دولت را اصلاح کند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، ۱۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بند الحاقی ۴ تبصره یک این لایحه را با ۲۱۲ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا