اقتصادی

اخذ برخط مالیات نقل و انتقال ملک در سراسر کشور

رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: اخذ مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی در سراسر کشور برخط شده است و به این ترتیب این فرایند از ۳۰ روز به ۲ ساعت کاهش یافت.

به گزارش روند بازار، علی فیروزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد مالیات نقل و انتقال املاک، اظهار داشت: پارسال در مرداد ماه، موضوع انتقال مالیات نقل و انتقال املاک در دفاتر اسناد رسمی از طریق صدور گواهی الکترونیکی برخط به صورت پایلوت از شهر تهران آغاز شد و بعد این طرح به کلانشهرها و استان‌ها گسترش یافت.

رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی افزود: از چند روز پیش، نرم افزار مربوطه برای تمام دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور باز شد و هم اکنون تمام اقدامات مربوط به مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی بدون مراجعه به سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع موجب شده حجم بزرگی از مراجعه مردم به سازمان امور مالیاتی کم شود. فرایند مالیات نقل و انتقال املاک قبلاً در تهران به صورت میانگین ۳۰ روز طول می‌کشید که الان این روند به ۲ ساعت کاهش یافته است که همه کارها در دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه به سازمان امور مالیاتی نیست.

فیروزی افزود: این طرح فقط در مورد املاک مسکونی است و دوستان در حال تلاش هستند که این طرح روی املاک تجاری نیز اجرا شود و در حال آماده سازی زیرساختها هستند. این آیتم روی نماگر ثبت مالکیت بانک جهانی اثر می‌گذارد و همچنین عدم حضور مردم در سازمان امور مالیاتی، کاهش ادراک فساد نسبت به سازمان امور مالیاتی را در پی خواهد داشت.

خبرنگار: سمیه رسولی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا