بورس

سهام عدالت چقدر افت کرد؟

سهام عدالت در دومین هفته اسفند ماه تقریبا یک درصد افت داشت. از سوی دیگر شاخص کل بازار سرمایه تنها ۰٫۵۱ درصد افت و در محدوده یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی باقی ماند.

به گزارش روند بازار، شاخص کل بازار سرمایه افت ۰٫۵۱ درصدی داشت و سهام عدالت نیز در همین حدود افت کرد. البته سهام عدالت در مقایسه با هفته اول اسفند ماه افت بیشتری داشت.

سهام عدالت در پایان هفته دوم اسفند ماه تفاوت چندانی با هفته گذشته خود نداشت. همچنین شاخص کل بورس کمتر از یک درصد افت داشت در سطح یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد.

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان این هفته یعنی ۱۱ اسفند ماه به ۱۱ میلیون و ۹۹۸ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان ایستاد.

ارزش سبد یک میلیونی نیز در پایان این هفته به ۲۲ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان رسید. ارزش این سبد در هفته گذشته برابر با ۲۲ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان بود.

همچنین ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی طی روز چهارشنبه و آخرین روز معاملاتی این هفته، به ۱۱ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان رسید. این ازرش در هفته قبل معادل ۱۱ میلیون و ۱۰۴ هزار تومان بود.

ارزش ۶٠درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ٧ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان رسیده است.

چرا سود سهام عدالت هنوز پرداخت نشده است؟

در بهمن‌ماه امسال تصمیم‌گیری‌های مربوط به پرداخت سود سهام عدالت سال ۹۹ در جلسه شورای عالی بورس انجام و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در سخنانی در پایان همان جلسه اعلام کرد: مجامع عمده شرکت‌ها در نیمه نخست سال ١۴٠٠ برگزار شد. اما سود دارندگان سهان عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم تاکنون پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: سود این سهام برای سهامدارانی که دارای سهام یک میلیونی هستند، نزدیک به یک میلیون تومان است. اما برای مشمولان دارای سهام ۵٣٠ هزار تومان حدود ۵۵٠ هزار تومان سود پرداخت می‌شود.

چندی پیش محمد باغستانی، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار پرداخت سود سهام عدالت در هفته سوم اسفند ماه خبر داد و اعلام کرد: سال گذشته به دلیل عدم واریزی سود سهام از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، سود سهامداران در دو مرحله پرداخت شد. اما امسال در تلاش هستیم با همکاری شرکت‌های سرمایه پذیر همه سودها را یکجا دریافت و در یک مرحله پرداخت کنیم.

پیگیری‌های‌ ایرنا حاکی است با وجود پیگیری‌های مستمر سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تاکنون هشت شرکت سود سهام عدالت خود را پرداخت نکرده اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات ایران، گروه مپنا و صنایع سیمان دشستان، هیچ مبلغی را برای سود سهام عدالت پرداخت نکرده اند و شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت پالایش نفت بندرعباس، فولاد خوزستان و پالایش نفت تبریز نیز بخشی از سود سهام خود را به حساب سمات واریز کرده‌اند.

همین موضوع باعث شده است تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نتواند سود سهامداران عدالت را در یک مرحله و به صورت کامل، قبل از پایان سال به حساب آنها پرداخت کند.

منبع: تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا