اجتماعی

استخدام ۲۵هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت/سهمیه ویژه برای پرسنل فعال در کرونا

تعیین تکلیف ۲۹۶ نفر از شهدای سلامت در کرونا، توافق با سازمان امور استخدامی برای جذب ۲۵هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت و لحاظ سهمیه ویژه برای پرسنل فعال در کرونا، جذب ۴هزار بهورز بعد از چندین سال و … از جمله مباحث مطرح شده در نشست خبری امروز معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت بود.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، دکتر بهروز رحیمی در نشستی خبری در وزارت بهداشت، گفت: حوزه سلامت گسترده است و جا و لحظه‌ای نیست که حوزه سلامت در آن نباشد. حکمرانی بدون مولفه‌های اجتماعی و مولفه‌های اجتماعی بدون سلامت معنا ندارد.

وی افزود: با همه کمبودها و کاستی‌های حوزه سلامت، این حوزه را به نقد می‌گذاریم؛ چراکه این اقدام منجر به رشد این حوزه می‌شود. نظام سلامت توانسته به بهترین شکل نقش خود را بعد از انقلاب اسلامی انجام دهد. یکی از حوزه‌هایی که با خودکفایی توانست کشور را نجات دهد، حوزه سلامت است.

رحیمی ادامه داد: حوزه سلامت در ساختار مختلف کشور، اعم از بهداشت، درمان، آموزش و… و. موفقیت داشته است، اما اگر رشدی در نظام سلامت اتفاق افتاد، درمان مردم پیشرفت کرد، بهداشت مردم ارتقاء یافت و امید به زندگی به بیش از ۷۵ سال رسیده، به دلیل بحث ادغام اموزش و پزشکی بود. در حوزه معاونت توسعه، تلاش شد که اهداف نظام جمهوری اسلامی در حوزه سلامت را بهتر پشتیبانی و هدایت کنیم. حوزه منابع فیزیکی و انسانی در این بخش برنامه‌ریزی می‌شود و حوزه ارتقاء و توسعه مسیر کارکنان و بودجه و… در زمره وظایف معاونت توسعه است. تلاش کردیم که حوزه معاونت توسعه را شفاف‌تر کنیم. توجه به رفاه و معیشت کارکنان، تثبیت منابع شغلی و… از مهم‌ترین برنامه‌هایمان بود.

رحیمی ادامه داد: حوزه منابع انسانی به عنوان با اهمیت‌ترین بخش در حوزه توسعه است. ۶۰۰ هزار نفر نیروی انسانی داریم که در سراسر کشور پراکنده‌اند. در حوزه منابع انسانی چند کار انجام شد که مهم‌ترین آن تدوین سند جامع مدیریت نیروی انسانی و ایجاد یک نقشه راه با افق ۱۴۰۴ بود که برای اولین بار انجام شد. در زمینه جامعه‌پذیری و مشارکت همکاران جوان در آینده شغلی، بحث آزمون‌های بدو خدمت امسال با حضور ۳۱ هزار نفر برگزار شد. در زمینه آموزش کارکنان مهم‌ترین بحث که روی آن متمرکز بودیم، جانشین‌پروری و تربیت نسل جوان از مدیران حوزه سلامت بود که بیش از ۱۰۰ دوره پودمانی در سراسر کشور برگزار شد.

وی افزود: در زمینه تبدیل وضعیت و ایجاد امنیت شغلی، باتوجه به فرصت تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری، بیش از ۷۰ هزار نفر از همکاران ما تبدیل وضعیت شدند. کار سنگینی بود. در عین حال در زمینه جذب، فراخوان و استخدام با رایزنی‌هایی که امسال با سازمان برنامه و امور استخدامی داشتیم، روی ۲۵ هزار استخدام وزارت بهداشت توافق شد که چند روز آینده ابلاغ می‌شود. تلاش می‌کنیم به سرعت با اولویت فرهنگ بومی گزینی در سراسر کشور نیروها را جذب کنیم که این نیروها برای مراکز جدید الاحداث در حوزه بهداشت و درمان، فوریت‌های پزشکی، مراکز زایمان طبیعی و ناباروری هستند. با این مدل بخش اعظمی از مشکلات را حل می‌کنیم. یک بخش هم به این موضوع اضافه می‌کنیم که سهمیه‌ای است که برای همکاران شاغل در کرونا خواهیم گذاشت.

رحیمی گفت: اقدامی که برای اولین بار بعد از چند سال شروع شد، جذب مجدد بهورز بود که امسال حدود ۴۰۰۰ بهورز جذب می‌شود برای ارتقاء نظام شبکه و زیرساخت‌های پزشک خانواده که دو هزارتا جذب شده و دو هزا تای دیگر هم جذب می‌شود. در عین حال اقدام دیگری که انجام شد، تعیین تکلیف ۲۹۶ نفر از شهدای خدمت سلامت در کرونا بود که این کار هم انجام شد.

وی با بیان اینکه در عین حال چارت سازمانی وزارت بهداشت را بعد از ۱۰ سال داریم به‌روزرسانی می‌کنیم، گفت: در حوزه بودجه، یکی از اقدامات اساسی تامین و تثبیت منابع پایدار در نظام سلامت بود. مهمترین بخش بحث پایدار کردن منبع مهم یک درصد ارزش افزوده بود که با همکاری دولت و سازمان برنامه و مجلس، در سال ۱۴۰۲، به عنوان یکی از منابع اصلی و پایدار در نظام سلامت تثبیت شد و دولت هم به تکالیف قانونی خودش عمل کرد و با همراهی خوبی که سازمان برنامه داشت، توانستیم وضعیت حوزه بهداشت را بهتر کنیم. همچنین در مسیر تامین بودجه تلاش کردیم که منابع تملک دارایی سرمایه‌ای را بتوانیم به نحو احسن و به بهترین شکل مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۵۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی در سراسر کشور در دستور ساخت داریم و نزدیک به ۵۱ هزار تخت بیمارستانی در دست ساخت داریم که ۱۰ هزار و ۸۰۰ مورد آن تجهیز و آماده شد و طی یکسال اخیر تحویل شد و ۱۲۶۰ پروژه تحویل داده شد و با برنامه‌ریزی منسجم با دولت، ۷۲ پروژه اصلی و مهم در کشور هم در آینده خیلی نزدیک افتتاح خواهد شد. مانند پروژه مهدی‌کلینیک، شهدای تجریش، علوی آبادان، فردیس کرج و… و. .

رحیمی گفت: مهم‌تر از افتتاح پروژه‌های درمانی، کار منسجمی در حوزه زیرساختی سلامت انجام شد که در دستور کار قرار گرفتن اتمام ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی شامل خانه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت، مراکز سلامت شهری و روستایی و… و. در سراسر کشور بود که تا پایان سال مالی دولت به بهره‌برداری می‌رسد و بخشی از آن هم تا پایان امسال انجام می‌شود. ما داریم برای اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع آماده می‌شویم که زیرساخت منابع فیزیکی آن در حال انجام است.

وی با اشاره به استفاده از فرصت‌های اقتصادی بیرون از نظام بودجه‌ای سلامت، گفت: با فرصتی که دولت ایجاد کرد وام بانک جهانی محقق شد و با مشارکت بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی ۹۰ میلیون دلار نهایی شد. این وام برای مقابله و مبارزه با کرونا و بیماری‌های نوپدید بود و باید تجهیزات مرتبط با کرونا و زیرساخت‌ها برای مقابله با بیماری‌های نوپدید آینده باشد که بخش زیادی از آن هم برای تجهیزات آزمایشگاهی هزینه می‌شود. در عین حال بحث فعال کردن مشارکت بخش خصوصی نیز پیش رفت. همه موانع حضور بخش خصوصی هم برداشته شده و تلاش شده امسال نقش پررنگ‌تری را بدهیم. امسال ۴۶ مرکز تصویربرداری را به بخش خصوصی واگذار کردیم که ۱۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد و ارائه خدمت برای مردم را بهتر کرد. آمادگی داریم چه در حوزه درمان و چه در پیشگیری بتوانیم بخش قابل توجهی از خدمات را با حضور بخش خصوصی رونق دهیم.

وی گفت: در عین حال یکی از اتفاقات خوب در سلامت، انضباط‌های مالی بود که داشبوردهای مدیریتی نظام مالی تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در هفته آینده رونمایی شده و تصمیمات منسجمی در حوزه مالی قرار می‌گیرد. تلاش کردیم هزینه‌هایی کنیم که با تکالیف‌مان مرتبط است.

رحیمی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب قانون جوانی جمعیت، گفت: توجه به قانون جوانی جمعیت و اجرای درست آن یکی از اقدامات‌مان بود که باتوجه به اینکه آیین‌نامه‌ها تدوین شد که ابلاغ شده بود، مربوط به دهه‌های قبل بود، همه بازنویسی و اصلاح شد و تقریبا از ۴۲ محوری که در انجام این قانون وظیفه وزارت بهداشت بود، عمده آیین‌نامه‌هایش ابلاغ و اجرا شده است.

وی درباره درخواست وام از بانک جهانی نیز گفت: وام محقق شده و در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داده شده است و تقریبا از انتهای امسال تجهیزات قابل خرید انجام شده و وارد خواهد شد.

رحیمی درباره چرایی اعلام زمان‌های مختلف برای افتتاح مهدی‌کلینیک در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز گفت: گاهی تاریخ‌هایی چندبار گفته می‌شود و به تاخیر می‌افتد. برخی تاریخ‌ها برای این است که تیم بداند باید در این تاریخ پروژه را تمام کند، اما در واقع ما برای پروژه‌های مهم و بزرگ به ویژه در استان تهران تلاش می‌کنیم. در استان تهران ۹۶۲۰ تخت در دست ساخت داریم که در تاریخ وزارت بهداشت موضوعی بی‌سابقه است؛ زیرا یکی از موضوعات اساسی و اصلی فرسودگی بیمارستان‌های استان تهران بود که با برنامه‌ریزی منسجمی که انجام شده، در قالب یک برنامه کلی در کشورمان از این تعداد تخت ۳۱۰۰ تخت را در هفته‌ها و ماه‌های آینده افتتاح می‌کنیم.

وی درباره وضعیت پرداخت فوق‌العاده خاص نیز گفت: فوق‌العاده خاص مطالبه همکاران ما در نظام سلامت است و اعتقاد قلبی داریم که همکاران‌مان در زمان کرونا تلاش مضاعف داشتند. یکسال است که با سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه مذاکره کرده‌ایم. هم شرایط و منابع کشور را باید لحاظ کنیم و هم در پیشنهاد بودجه ۱۴۰۲ قرار دادیم و هم از ظرفیت مجلس استفاده می‌کنیم. به نظر می‌آید که دولت مصمم است که بتواند فوق‌العاده خاص را برای همکاران ایجاد کند.

رحیمی درباره وضعیت تحقق بودجه امسال وزارت بهداشت و شرایط بودجه‌ای سال آینده نیز گفت: سهم مشارکت دانشگاه‌ها در تدوین بودجه بیشتر شد و جزایری رفتار کردن در دانشگاه‌ها را برطرف کردیم. در زمینه جذب بودجه نظام سلامت، ما مانند همه کشورها همیشه نیازها نامحدود و منابع محدود است، اما دولت خودش را برای تامین منابع حوزه سلامت بسیار متعهد دانست و بزرگ‌ترین نقش‌آفرینی‌اش در یک درصد مالیات سلامت بود که نسبت به سال‌های قبل اصلا قابل قیاس نیست و دولت تعهداتش را در تامین یک درصد مالیات سلامت کامل انجام داد که این ردیف برای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، عشایر و روستاها و … و بیشتر برای پیشگیری استفاده می‌شود که حال بهداشت را بهتر کرد. در سال ۱۴۰۱ شاید تنها نگرانی ما بحث تامین برخی ردیف‌های پیش‌بینی شده در ذیل جدول هدفمندی بود که باتوجه به پرداخت‌های معیشتی، مقداری با تاخیر است و قول دادند تا پایان سال آن را تامین کنند که ردیف‌های هدفمندی حوزه سلامت هم محقق شود.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۲ هم با همراهی دولت و با همراهی کمیسیون تلفیق، تلاش شده که بودجه‌ها نشان‌دار و مامویت‌محور باشند. مالیات یک درصد ارزش افزوده را در بودجه ۱۴۰۲ با رشد بسیار خوب و دو برابری می‌بینیم و برای اجرای پزشکی خانواده و نظام ارجاع با استفاده از ظرفیت مالیات سلامت به عنوان بخشی از منابع برای اجرا آماده می‌شویم.

وی در پاسخ به ایسنا درباره میزان بودجه مالیات بر ارزش افزوده در بودجه ۱۴۰۲، گفت: در ۱۴۰۱ این ردیف ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۱۱ هزار میلیارد آن به صورت جاری و بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومانش هم به صورت تملک است که ۱۰۰ درصد محقق شد و ان‌شاءالله برای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی جداول فعلا روی ۳۵ هزارتاست که ما پیشنهادمان رسیدن به عدد ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای کامل پزشکی خانواده است. در عین حال رشد بودجه وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، رشد ۴۲ تا ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

رحیمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت فرسودگی بیمارستان‌ها در کشور و وضعیت اعتبارات برای ایمن‌سازی و بازسازی بیمارستان‌ها، گفت: مانند همه ساختمان‌ها، ساختمان‌های حوزه سلامت هم عمر مفیدی دارد. ما امسال داریم در نظام بهداشتی‌مان کار انقلابی و عظیمی را انجام می‌دهیم که همان ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی است که پراکندگی عظیمی در کشور دارد. در عین حال بخشی از بیمارستان‌های ما قدمت بالایی دارند و سال‌هاست که وزارت بهداشت این برنامه را دارد که بتواند در افق ۱۴۰۴، ۵۱ هزار تخت بیمارستانی را تمام کند. ۱۰ هزار و ۸۰۰ تختی که در دولت سیزدهم تحویل شد یا ۷۲ پروژه‌ای که در همین روزها افتتاح می‌شود، از همین سلسه برنامه‌هاست. امسال کار اضافه‌تری هم در بودجه دیده شد که امیدواریم با کمک کمیسیون تلفیق پررنگ‌تر هم شود، بحث بازسازی و بهسازی مراکز فرسوده است. یک برنامه ما احداث بیمارستان جدید و جایگزین است که بالغ بر ۵۱ هزار تخت تا سال ۱۴۰۴ است. یک اقدام دیگر که بهتر بود از سال‌ها قبل آغاز می‌کردیم، بازسازی بیمارستان‌هایی است که با مقداری بهسازی می‌توانند قابلیت ارائه خدمت در چند ۱۰ سال آینده هم داشته باشند که ردیف آن در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده البته عددش کم است، ‌ اما پیش‌بینی ما این است که با همراهی کمیسیون تلفیق این عدد را به ۲۰۰۰ میلیارد تومان برسانیم تا برای بازسازی‌ها بتوانیم اقدامی انجام دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت کسری نیروی انسانی وزارت بهداشت، گفت: در زمینه کسری نیروی انسانی بر اساس شاخص‌های مختلف به اعداد مختلفی می‌رسیم، با این حال ما عدد ۱۰۰ هزار نفری را به عنوان کسری نیروی انسانی در نظام سلامت در نظر می‌گیریم. در عین حال حداقل ۲۵ هزار نیرو برای مراکز جدیدالاحداث جذب خواهیم کرد و ۴ هزار بهورز نیز در این دوره جذب می‌شوند که مجموعا ۳۰ درصد از کسری نیرو را تامین می‌کند. بنابراین برنامه داریم که تا پایان دولت سیزدهم کسری نیروی انسانی حوزه سلامت را برطرف کنیم.

ادامه دارد

خبرنگار: مژگان زینلی‌پور

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا