اقتصادی

توصیه کارشناسان؛ اسیر هیجانات بازار ارز نشوید

تشدید نوسانات ارزی بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، باعث شده تا خریدهای هیجانی در بازار طلا و ارز افزایش یابد. اما توصیه تمام کارشناسان به مردم این است که در روزهای پرالتهاب بازارها، خرید نکنند!

به گزارش روند بازار، بازار طلا و ارز در روزهای اخیر بار دیگر با نوسانات شدید قیمتی همراه شده و شاهد ثبت رکوردهای جدید قیمتی برای طلا و ارز در بازارهای غیررسمی هستیم؛ اما همه می دانیم که ریشه این نوسانات خبرهای سیاسی است و قطعا با آرام شدن فضای سیاسی، شاهد تخلیه حباب و ریزش قیمت ها خواهیم بود.

بعد از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، قیمت ارز در بازار آزاد غیررسمی با افزایش همراه شد. علاوه بر افزایش قیمت ارز، قیمت طلای جهانی نیز در روزهای اخیر سیر صعودی داشته و همین امر موجب شده تا قیمت طلا و سکه نیز در این ایام رکوردهای جدیدی را ثبت کنند.

اما نکته مهم اینجاست که با افزایش تنش‌های سیاسی و تشدید نوسانات ارزی، تقاضا برای خرید ارز و طلا نیز در بازار افزایش یافته است؛ این مورد البته فقط مختص زمان حال نیست و در گذشته هم بارها شاهد بودیم که در زمان تشدید التهابات و افزایش قیمت‌ها بازار مملو از خریدار می شد و به محض استارت ریزش قیمت‌ها، همه فروشنده می شدند. 

اینبار هم خریدهای هیجانی در بازار طلا و ارز در قیمت های افزایشی موجب شده تا تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی این هشدار را به مردم تکرار کنند که” اسیر هیجانات نشوید و در زمان آرامش بازارها، خریدهای خود را انجام دهید”.

در روزهای اخیر اختلاف خرید و فروش قطعات سکه و حباب بیش از ۱۰۰ درصدی برخی از قطعات سکه موجب شد تا کارشناسان اقتصادی به مردم هشدار دهند که از رفتارهای هیجانی در بازار پرهیز کنند؛ موضوع مهم در همین ایام خودداری فعالان اصلی بازار از خرید در قیمت‌های بالاست؛ مشاهدات نشان میدهد که برخلاف تقاضای زیاد از سوی افراد جامعه، معامله‌گران از خرید طلا و سکه اجتناب می‌کنند. بررسی‌های به‌عمل آمده از بازار ارز و طلای تهران حاکی از آن است که حجم تقاضا افزایش یافته، اما معامله‌گران رسمی و صاحبان بنگاه‌های معاملاتی در میان این متقاضیان دیده نمی‌شوند.

فعالان بازار تأکید دارند که الان وقت خرید نیست و نباید اسیر هیجانات و بازی دلال‌ها شد چراکه حباب قیمت ها خیلی بالاست و هر لحظه احتمال ریزش و ضررهای سنگین وجود دارد. فروشندگان و معامله گران عمده طلا و سکه در این روزها حاضر به خرید در قیمت‌های فعلی نیستند.

«قاسم کریمی» عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران می گوید: بی تردید اتفاقات و درگیری‌های منطقه‌ای بر اقتصاد ما که وابسته به دلار است تأثیر می‌گذارد و نمی‌توان آن را بی تأثیر خواند، اما این نوسانات همچون اتفاقات قبلی که سال گذشته در ایران و منطقه رخ داد، کاملاً مقطعی و هیجانی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اتفاقات مشابه و مهم‌تری مانند طوفان الاقصی، حمله تروریستی کرمان و تنش‌های منطقه‌ای رخ داد، اما بر خلاف شایعات، خبری از دلار ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی نبود، گفت: در سال گذشته با تمام اتفاقات داخلی و بین‌المللی، شاهد افزایش نرخ ارز غیررسمی حدود ۲۰ درصد بودیم که این روند نشان‌دهنده ثبات نسبی ارز بود. در واقع بسیاری از افراد و رسانه‌ها در آن زمان جهش ارزی و دلار بالاتر از ۸۰ هزار تومان را پیش‌بینی می‌کردند که خوشبختانه این‌گونه نشد و سال قبل با حداقل افزایش قیمت ارز همراه بودیم.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه با تأکید بر اینکه نوسانات اخیر هم مانند موارد قبلی، موقتی و گذراست و مردم و فعالان اقتصادی نباید فریب فضاسازی دلالان را بخورند ادامه داد: حمله به کنسولگری ایران در دمشق ممکن است برای مدت محدودی باعث نوسانات ارزی شود، اما این موج هیجانی، به هیچ عنوان بلندمدت نیست و در واقع مثل یک التهاب موقتی طی چند روز آینده از بین خواهد رفت.

کریمی با اشاره به اینکه اتفاق جدیدی در متغیرهای بنیادی اقتصاد کشور رخ نداده که باعث افزایش نرخ ارز شود، تأکید کرد: بی‌تردید بانک مرکزی با تسلط کافی بر بازار می‌تواند به خوبی این نوسانات را مدیریت کند و مثل سال گذشته به خوبی از پس التهابات اخیر برآید؛ به ویژه آنکه فروش نفت ما هم به دوران قبل از تحریم‌ها بازگشته و قیمت جهانی نفت با توجه به تحولات جهانی روند صعودی دارد.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی نیز در همین ارتباط تأکید دارد که “بانک مرکزی به این دلیل که اتفاقی بنیادین در عرصه اقتصاد کشور رخ نداده قطعا مساله افزایش قیمت ارز را در روز‌های آتی به درستی مدیریت می‌کند لذا نباید نگران افزایش‌های هیجانی نرخ ارز باشیم؛ چرا که بانک مرکزی کماکان ارز‌های بخش‌های مختلف اعم از ارز‌های مورد نیاز واردات کالای اساسی و … را به عنوان ضروریات به موقع تخصیص می‌دهد و مشکلی در منابع وجود ندارد.  بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز کمترین دخالتی نداشته و دخیل نیست، لذا مردم و فعالان اقتصادی باید به این موضوع توجه کنند و مانع از باز شدن مسیر برای کسانی شوند که به امید سود‌های باد آورده به دنبال ایجاد تنش در فضای اقتصاد کشور و بالا بردن نرخ ارز به صورت هیجانی هستند.”

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی به دفعات اعلام کرده است که ذخایر ارزی کشور در شرایط مناسبی قرار دارد و بر اساس آمار و ارقام اعلام شده با تکیه بر ذخایر ارزی خوب، تامین ارز برای واردات کشور در سال گذشته بیشتر و سریع‌تر شده و در این سال تامین ارز واردات از ۷۵ میلیارد دلار عبود کرد که ۱۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ بوده است.

بانک مرکزی بارها تأکید کرده که تمام نیازهای ارزی کشور را از طریق مرکز مبادله پوشش میدهد و فعالان اقتصادی و مردم نباید نگرانی از این بابت داشته باشند. در مرکز مبادله اکثر نیازهای ارزی و رسمی متقاضیان با دلار ۴۳ هزار تومانی پوشش داده می شود. ضمن اینکه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نیز از سوی بانک مرکزی با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تأمین می شود.

با در نظر گرفتن شرایط متغیر‌های بنیادی اقتصاد کشور، فروش نفت، ذخایر ارزی بانک مرکزی، تجربه سال گذشته و هدفگذاری‌های بانک مرکزی، بنظر می‌رسد نوسانات فعلی نرخ ارز موقتی و تنها ناشی از هیجانات است و هیچ عامل بنیادی اقتصادی ندارد. در چنین شرایطی مردم و فعالان اقتصادی به هیچ وجه نباید به تحلیل‌های غیرواقعی و کذب توجه کنند و تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیرند.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا