کسب و کار

اطلاعیه اخذ کد فراگیر اتباع خارجی ۱۴۰۱

کد فراگیر اتباع مشابه کدملی برای افراد خارجی است که با استفاده از آن به گواهینامه های رانندگی و افتتاح حساب بانکی، ثبت شرکت، تحصیل در دانشگاه و … دسترسی خواهند داشت.

تمامی اتباع غیرایرانی که قصد دارند داخل ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند نیازمند کد فراگیر هستند. این کد تنها برای اتباع خارجی صادر می‌شود و همانند کد ملی برای ایرانیان است که هر فردی کد ملی مشخصی دارد. برای دریافت این کد در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان از موسسه‌های حقوقی از جمله موسسه سرآسا کمک گرفت. اگر می‌خواهید بدانید این کد چیست و برای چه کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کد فراگیر چیست؟

کد فراگیر اتباع غیر ایرانی یا فیدا کد ویژه افراد و مودیان مالیاتی خارجی است که در ایران قصد فعالیت اقتصادی دارند. می‌توان این کد را شناسه‌ای منحصر به فرد دانست که به اتباع غیر ایرانی متعلق است. در واقع تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی غیرایرانی که به فعالیت در ایران مشغول هستند و قصد تحصیل، سکونت و یا کار و … دارند باید این کد را ارائه دهند. بنابراین اگر غیرایرانی هستید و به هر دلیل و از هر روشی می‌خواهید فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در ایران داشته باشید، نیاز است در ابتدا برای اخذ این کد اقدام نمایید تا در گذشت زمان با مشکلی مواجه نشوید.

لازم است اشاره کنیم تمامی اتباع خارجی برای انجام کارهایی مانند ثبت شرکت و موسسه در ایران، اخذ نمایندگی خارجی داخل کشور، ثبت نام در سامانه مالیاتی کشور، شروع به کار در شرکت‌های ایرانی، تاسیس شرکت مشارکتی، دریافت گواهینامه رانندگی، واردات کالا، شرکت در کنکور، افتتاح حساب بانکی و … به این کد نیاز دارند.

شرایط ویژه مشاوره حقوقی برای خوانندگان این مطلب

برای استفاده از تخفیف ویژه مشاوره کافیست عبارت “کد فراگیر سراسا” را در گوگل جستجو و روی لینک اول کلیک کنید.

مراحل دریافت کد فراگیر

دریافت کد فیدا اتباع خارجی یا همان شماره اختصاصی اتباع دارای مراحل خاصی است که متقاضی باید طی نماید. اگر افراد این مراحل را به درستی طی نکنند موفق به دریافت این کد نخواهند شد و از انجام برخی از فعالیت‌ها، امکانات و … محروم می‌شوند. نحوه اخذ این کد به شرح زیر است.

  • مراجعه به سامانه ثبت نامی
  • بارگذاری مدارک مورد نیاز همانند تصویر گذرنامه، عکس پرسنلی و تکمیل اطلاعات هویتی
  • ثبت‌نهایی درخواست و دریافت کد پیگیری برای استعلام‌های بعدی

مدارک لازم برای دریافت کد فراگیر

از دیگر موارد برای دریافت این کد می‌توان به مدارکی که برای اخذ آن نیاز است اشاره نمود. دو روش برای دریافت فیدا کد وجود دارد که شامل دریافت به عنوان شخص حقیقی و دریافت به عنوان شخص حقوقی است. هر یک از این روش‌ها به مدارک خاصی برای دریافت کد نیاز دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد شخص حقیقی

  • کپی پاسپورت
  • عکس پرسنلی ۴*۳
  • ارائه مدارک هویتی و شناسایی

در اینجا لازم است که به این نکته اشاره کنیم که گاهی اوقات شخص کمتر از ۱۸ سال سن دارد و دارای پاسپورت شخصی نیست. در چنین شرایطی شخص باید پاسپورت قیم خود را ارائه نماید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد شخص حقوقی

  • روزنامه تاسیس شرکت خارجی خود
  • نام شرکت به انگلیسی و فارسی
  • نام شهری که شرکت در آن ثبت شده است.
  • تاریخ تاسیس شرکت
  • تاریخ آغاز به فعالیت شرکت
  • موضوع فعالیت شرکت
  • آدرس دفتر مرکزی شرکت
  • نوع شرکت
  • شماره تلفن شرکت
  • کد پستی محل شرکت
شرایط افتتاح حساب بانکی برای اتباع خارجی

شرایط افتتاح حساب بانکی برای اتباع خارجی در ایران

اتباع خارجی نیز می‌توانند در داخل ایران حساب بانکی افتتاح کنند و به انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بپردازند. البته دارای شرایط خاصی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن و یا دریافت حکم رشد از دادگاه صالحه (داشتن اهلیت) برای اشخاص حقیقی.
  • داشتن گذرنامه و پروانه اقامت معتبر
  • برای اشخاص حقوقی خارجی ثبت نمودن شرکت در ایران کاملا ضروری است و باید اجازه افتتاح حساب در اساسنامه پیش‌بینی شده باشد و مدت اختیارات هیئت مدیره نیز منقضی نگردیده باشد.
  • ارائه نشانی محل اقامت دائم بر اساس مدرک  و ارائه یکی از مدارکی مانند سند ملک، قبض تلفن، اجاره‌نامه و یا هرگونه مدرکی که اثبات کننده محل اقامت باشد.
  • نداشتن سابقه چک برگشتی
  • ارائه اقرارنامه و تعهد مبنی بر نداشتن تخلف‌مالی در دیگر کشورها
  • ارائه تاییدیه از وزارت‌امورخارجه برای سفارت‌خانه، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی

دریافت کد فراگیر

معرفی نمودن دو نفر از مشتریان بانک یا اخذ معرفی‌نامه کتبی از طریق یکی از ارگان‌های دولتی یا کنسولگری‌های سفارتخانه‌های خارجی، بانک‌ها و موسسات‌مالی خارجی جهت شناسایی و تایید متقاضی افتتاح حساب بانکی برای شخص حقوقی خارجی تنها برای شعبه یا نمایندگی آن که در مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد امکان پذیر و مجاز است.

برای اطلاع از شرایط اخذ ایزو به این لینک مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱. مدت زمان درخواست تا دریافت کد فراگیر چقدر است؟

با توجه به اینکه اتباع خارجی برای انجام اکثر کارها به این کد نیاز دارند در تلاش‌اند که راهی بیابند  تا در زمان کمتری بتوانند این کد دریافت کنند. دریافت این کد زمان زیادی طول نمی‌کشد و با‌ توجه ‌به نوع مدرک، تاریخ درخواست و دیگر پارامترها ۵ ساعت الی ۳ روز کاری متغیر است. برای اینکه این پروسه را به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنید می‌توانید آن را به موسسه حقوقی سرآسا بسپارید.

۲. کد فراگیر مالیاتی چیست؟

بر اساس ماده ۱ ق. م . م تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که از هر روشی در ایران به کسب درآمد می‌پردازند موظف به پرداخت مالیات هستند. همچنین افراد خارجی نیز که در ایران کسب درآمد دارند یا امتیازاتی دارند که موجب کسب درآمد می‌شود باید مالیات بپردازند. اتباع غیرایرانی که مشغول به فعالیت اقتصادی در کشور هستند باید فیدا کد مالیاتی اشخاص خارجی را دریافت کنند که یک شناسه ۱۲ رقمی است. این شناسه جهت شناسایی اتباع خارجی در سامانه سازمان مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کد مالیاتی برای اشخاص حقیقی غیرایرانی به شناسه اختصاصی اشخاص خارجی نیز معروف است.

۳. کد فراگیر شرکت چیست؟

درصورتی‌که یکی از اعضا یک شرکت فردی غیرایرانی باشد باید کد فیدا دریافت کند تا بتواند به عنوان کارمند اصلی شرکت به فعالیت خود ادامه دهد. اشخاص ایرانی دارای کدملی هستند و با استفاده از آن امورداخلی و اقتصادی خود را انجام می‌دهند. اما غیر ایرانیان باید این کد را دریافت کنند تا بتوانند در یک شرکت کارنمایند.

مقاله “ثبت تغییرات شرکت سراسا” را در گوگل سرچ و مطالعه کنید.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد تمامی اتباع غیرایرانی برای آنکه بتوانند در ایران به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بپردازند باید کد فیدا دریافت کنند. دریافت این کد دارای مراحل اداری و قانونی است و اتباع خارجی که معمولا با قوانین و مقررات ایران آشنایی چندانی ندارند می‌توانند این پروسه را به موسسه‌های‌حقوقی معتبر بسپارند.

یکی از این موسسات معتبر و با سابقه موسسه حقوقی سرآسا است که با برخورداری از کادری متخصص و حرفه ای در تمام زمینه‌های ثبتی و حقوقی در دریافت خدماتی از جمله اخذ کد فراگیر برای اتباع غیر ایرانی در کنار شما هستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا