اقتصادی

انجمن تولیدکنندگان پلی‌ یورتان ایران از تاسیس تا اهداف

یک سال از تاسیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌ یورتان ایران می گذرد. به بهانه تولد یک سالگی تاسیس این انجمن به بازخوانی چگونگی شگل گیری انجمن، اهداف شکل گیری و آشنایی می پردازیم.

«انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران»، به عنوان یک انجمن نوپا فعالیت رسمی خود را در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ آغاز کرد. این انجمن درصدد است تا با ایجاد همبستگی بیشتر در میان تولیدکنندگان پلی‌یورتان، نیاز کشور به این ماده اولیه را به صورت صد درصد تامین کند و به نیاز شش صنعت عمده از جمله خودروسازی، ساختمان‌سازی، کفش و چرم مصنوعی، برودتی، مبلمان و نفت و گاز که به این ماده به عنوان مواد اولیه نیاز دارند، پاسخ دهد. در این راستا انجمن با نخستین حضور خود در نمایشگاه، قصد رونمایی و معرفی خود را دارد.

انجمن تولیدکنندگان پلی‌ یورتان ایران چگونه شکل گرفت؟
سابقه شکل‌گیری انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران به صورت غیررسمی به حدود سه سال قبل بازمی‌گردد، بدین صورت که با حضور ۳ تا ۴ نفر از فعالان باسابقه که در این صنعت صاحب‌نام بودند، پیشنهاد شد که تشکلی با همین نام ایجاد شود و از همین نقطه، نطفه این انجمن شکل گرفت. فعالیت تشکل به‌صورت غیررسمی با حضور اعضا که تعداد آنها چهار نفر بود، آغاز شد و به تدریج فراخوان داده شد و اعضای بیشتری به این انجمن پیوستند. پس از آن تلاش برای ثبت رسمی این انجمن آغاز شد. در این میان گزینه‌های مختلفی همچون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت کشور و اتاق بازرگانی تهران برای ثبت انجمن وجود داشت که در این بین اتاق انتخاب شد، البته اتاق بازرگانی ایران جایگزین اتاق تهران شد تا شرکت‌ها در سطح کشور نیز بتوانند عضو این انجمن شوند.
برای تاسیس انجمن نامه‌نگاری‌های لازم انجام شد و اعضای انجمن نیز به‌تدریج تکمیل‌ شدند و طی یک فرآیند ۶ تا ۸ ماهه تعداد اعضای انجمن به ۱۲ شرکت رسید و در عمل فعالیت انجمن شکل رسمی‌ به خود گرفت. در ابتدای فعالیت، هیات‌مدیره‌ای به‌صورت غیررسمی انتخاب شد تا امور اجرایی را پیگیری کند و همان اعضای ابتدایی هیات‌مدیره با اندکی تغییر، هم‌اکنون عضو هیات‌مدیره رسمی و متصدی امور انجمن هستند. اقدامات اعضا تا رسمی شدن انجمن قریب به یک سال و نیم طول کشید تا در نهایت در اردیبهشت سال‌جاری اتاق بازرگانی متقاعد شد این تشکل را به ثبت برساند. در این راستا اقدامات بسیاری انجام و مدارک تشکل‌های مشابه خارج از کشور ارائه شد. البته اتاق بازرگانی نیز دید مثبتی به این موضوع داشت تا در نهایت این تشکل شکل گرفت. اردیبهشت ۱۴۰۰مجمع با حضور اکثریت اعضا و همچنین هیات موسس در اتاق بازرگانی ایران برگزار و هیات‌مدیره انتخاب و فعالیت قانونی انجمن آغاز شد.
هم‌اکنون ۲۰ واحد تولیدی عضو انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران هستند و چند واحد دیگر نیز برای پیوستن به این انجمن در حال بررسی هستند که با احراز شرایط عضویت در انجمن به اعضای انجمن اضافه خواهند شد.

جلسه انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران
جلسه انجمن تولیدکنندگان پلی‌ یورتان ایران

اهداف شکل‌گیری انجمن تولیدگنندگان پلی یورتان ایران
هدف اصلی شکل گیری این انجمن، ایفای نقش موثر برای گسترده کردن بازار بود تا هر یک از اعضا بتوانند سهم بیشتری از بازار بگیرند. دومین هدف، شناساندن این انجمن در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت بود تا در استان‌های مختلف این انجمن را به رسمیت بشناسند و در حقیقت این انجمن مرجعی برای این صنعت باشد.
اقدام دیگر انجمن، اطلاع‌رسانی در مورد شکل‌گیری انجمن بود تا افرادی که در مجموعه‌های دیگر همین فعالیت را داشتند و از وجود انجمن بی‌خبر بودند، مطلع و جذب انجمن شوند. در حقیقت تمامی اهداف این انجمن در راستای رشد حداکثری انجمن برای ایفای نقش خود در مقابل اعضا و پیشبرد و ارتقای کمیت و کیفیت تولیدات بوده است.
این انجمن پس از شکل‌گیری به دنبال دفتری برای محل انجمن و برگزاری جلسات بود که متاسفانه به دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا هنوز انجام نشده است و جلسات هیات مدیره هر ماه در دفتر مجید صفی‌نیا ریاست هیات مدیره انجمن برگزار می‌شود.
از جمله دیگر اقدامات و وظایف انجمن می‌توان به بحث حکمیت انجمن در منازعات بین شرکت‌ها و هم منازعات بیرون از صنعت اشاره کرد که انجمن داوری و انجام توافقات در این موارد را با کمک زیرساخت‌های حقوقی که در حال شکل گیری است، انجام می‌دهد.
موضوع دیگری که برای رفاه کار و سهولت فعالیت اعضا، انجمن به دنبال آن است، موضوع بیمه است. از آنجا که موادی که تولیدکنندگان پلی یورتان با آن سرو کار دارند، ‌مواد شیمیایی است که قابلیت اشتعال دارد، بسیار اهمیت دارد که شرکت‌ها خود را با بیمه‌های مناسب، بیمه کنند. انجمن در این زمینه با نماینده بیمه ایران جلسه‌ای برگزار و او را به اعضا معرفی کرده است و البته در این زمینه تعرفه‌های بسیار خوبی از طرف بیمه‌کننده برای اعضا دریافت کرده است.
بحث دیگری که در انجمن درباره آن توافق شده، موضوع اطلاع‌رسانی اعضا درباره مشتری‌هایی است که بدحسابی کرده یا مشکلاتی برای اعضای انجمن ایجاد کرده‌اند تا با این اطلاع‌رسانی مشتریان مشکل‌دار حذف شوند.
نکته مهمی که از ابتدا مورد توافق اعضا بوده، این است که درمورد شرایط و نحوه فروش همکاران، دخالت و نظری نداشته باشند، چراکه انجمن معتقد است بازار کاملا یک بازار رقابتی و براساس کیفیت است که هر یک از شرکت‌ها سیاست‌های خود را دنبال می‌کنند.
بطور خلاصه می‌توان گفت میانجیگری بین دولت و اعضای انجمن، چانه‌زنی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی به طوری که تولیدکنندگان بتوانند از امکانات کشوری و دولتی بطور صحیح استفاده کنند، محافظت از منافع تولیدکنندگان عضو انجمن، جلوگیری از پیاده‌سازی قوانین ضدتولید، نظارت و کنترل بر واردات مواد مشابه، نظارت و تعامل و داوری بین اعضا انجمن و دولت و نیز پیگیری مشکلات تولیدکنندگان از ادارات دولتی و سازمان‌های مربوط از اهم اهداف انجمن است.

صنایع مرتبط با فعالیت اعضای انجمن تولیدکنندگان پلی‌ یورتان ایران

صنعت پلی‌یورتان در شش زمینه در کشور نقش بسزایی را برعهده دارد که نخستین آن صنعت خودرو است، چراکه عمده مواد صنعت خودرو به فلز و فوم اختصاص دارد. در این صنعت نقش تولیدکنندگان پلی یورتان بسیار پررنگ است و از صندلی خودرو تا داشبورد، فرمان، عایق بدنه، طاقچه عقب، موکت فومی کف خودرو و سایر اجزای همچون ضربه‌گیر سپر و فیلتر از فوم ساخته شده‌اند. حجم بسیار بالا و کارخانه‌های زیادی در این رشته به صنعت خودرو خدمات ارائه می‌دهند که مواد اولیه خود را از شرکت اعضای انجمن تهیه می‌کنند.
در صنعت ساختمان‌سازی نیز ساندویچ‌های پنل به صورت پیوسته و ناپیوسته، عایق‌های حرارتی، صوتی و آب‌بندی وجود دارند که اساس کار آنها پلی‌یورتان است. در صنعت ساختمان قطعات دکور مانند تمام قرنیزها، قطعاتی که برای زیبایی داخل و حتی نما استفاده می‌شود، از این مواد است. در نمای ساختمان از فوم‌هایی با دانسیته‌های بالا به جای سنگ و قطعات سنگین استفاده می‌شود که هزینه‌های ساختمان را کاهش می‌دهد. در صنعت کفش نیز از زیره و کفی کفش تا چرم مصنوعی از محصولات پلی‌یورتان است.
صنعت دیگری که وابسته به مواد اولیه این صنعت است، صنعت برودت است که می‌توان هم به یخچال‌های خانگی و صنعتی و هم به سردخانه‌های کوچک و بزرگ و کانال‌های انتقال هوای سرد و گرم در ساختمان اشاره کرد.
صنعت مبلمان نیز از مصرف‌کنندگان پلی‌یورتان است که به این مواد وابسته است. قطعه‌سازانی که برای مبلمان خانگی و کارخانه‌هایی که در زمینه مبلمان اداری کار می‌کنند، شامل طیف وسیعی می‌شوند که از محصولات اعضای ما استفاده می‌کنند. در حال حاضر مبلمان‌های ما به صورت صد درصد به سمت استفاده از پلی‌یورتان پیش رفته‌اند و قطعات چوبی که جزو محیط‌زیست است، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در صنعت مبلمان وسیله‌هایی همچون پایه‌ها و دسته‌های مبل، بالای تخت و کمدهای کنار تخت که همگی چوبی بودند که در حال حذف شدن هستند و به جای آن از پلی‌یورتان استفاده می‌شود. در گذشته عمده مصرف در صنعت مبلمان، چوب و فوم بود، اما هم‌اکنون مصرف چوب آن در حال کاهش است. در مبلمان خانگی، تشک‌ها نیز از فوم ساخته می‌شوند.
آخرین صنعتی که از محصولات پلی‌یورتان استفاده می‌کند، صنعت نفت و گاز است، از آنجا که کشور ما کشور نفت‌خیزی است، این صنعت در کشور ما تولیدات و کارخانه‌های بسیاری دارد. لوله‌ها و مخازن و راکتورها نیاز به پلی‌یورتان دارند. در حال حاضر دامنه استفاده از فوم، به سمت وسایل و تجهیزات پزشکی رفته است و فوم‌های هوشمند برای درمان‌های فیزیوتراپی مصرف بالایی دارند.
در گذشته واردات بسیاری از این مواد از کشورهای چین و ترکیه بود اما هم‌اکنون که نیاز به این مواد به شدت توسعه پیدا کرده و مصرف آن افزایش یافته، تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند بخش زیادی از نیاز بازار را تامین کنند و کیفیت و قیمت این کالا را رقابتی سازند.

حضور انجمن پلی یورتان ایران در نمایشگاه ها

انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران توانست با کمک اتاق بازرگانی ایران و با همراهی اعضا، در نمایشگاه ایران پلاست یک سالن اختصاصی در اختیار اعضا بگذارد تا اعضایی که مایل بودند حضور داشته باشند، زیر این چتر و در این سالن دور هم جمع شوند تا هم اتحاد خود را نشان دهند، هم تشکل خود را معرفی کنند و هم به معرفی محصولات و مباحث فنی کار خود بپردازند. اتحاد و همبستگی اعضای این انجمن در اعتلای این صنعت بسیار حائز اهمیت است و این هدف اصلی انجمن برای حضور در نمایشگاه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا