کسب و کار

اگزالیک اسید مرک

چکیده : اگزالیک اسید مرک به دلیل داشتن پیشوند اسید و ساختار مولکولی خود یکی از ساده‌ترین اسیدها در دسته‌بندی کربوکسیلیک اسیدها بوده و به عنوان یک ترکیب آلی شناخته می‌شود. این اسید با نام اسید اتاندیونیک اسید نیز قابل شناسایی است.

اگزالیک اسید مرک

اگزالیک اسید مرک به دلیل داشتن پیشوند اسید و ساختار مولکولی خود یکی از ساده‌ترین اسیدها در دسته‌بندی کربوکسیلیک اسیدها بوده و به عنوان یک ترکیب آلی شناخته می‌شود. این اسید با نام اسید اتاندیونیک اسید نیز قابل شناسایی است. اگزالیک اسید جز آن دسته از اسیدهایی است که در آب حل می‌شود و در دو بخش صنعتی و خوراکی قابل استفاده است. شما میتوانید خرید اگزالیک اسید را از مجموعه تخصصی آریا شیمی آزما  که نمایندگی محصولات مرک در ایران میباشد انجام دهید.

اگزالیک اسید مرک علاوه بر اینکه یک ماده شیمیایی بوده و می‌توان آن را از طریق فرآیندهای شیمیایی تولید کرد در طبیعت هم وجود دارد، اگزالیک اسید را می‌توان در برگ‌های سبز گیاهان، دانه‌های آجیلی، میوه‌ها و. … پیدا کرد، در واقع بدن انسان هم می‌تواند به نوعی خود تولیدکننده اگزالیک اسید باشد.

اگزالیک اسید مرک

روش تولید اسید اگزالیک مرک

همانند سایر اسیدها، برای تولید اسید اگزالیک مرک هم روش‌های متنوع و مختلفی معرفی شده است. یکی از روش‌هایی که به وفور از آن در ساخت و تهیه اگزالیک اسید استفاده می‌کنند اکسیداسیون کاتالیزورزی با قند ملاس بوده است، این روش به عنوان مناسب‌ترین و بهترین روش تولید این اسید معرفی شده است.

یکی دیگر از روش‌های تولید اگزالیک اسید اضافه کردن پروپیلن و سپس حرارت دادن محصول به منظور حذف اکسیدهای نیتروژن و در نهایت تولید اگزالیک اسید بوده است.

از دیگر روش‌های تولید این اسید می‌توان به استفاده از کاتالیست‌های قلیایی، اکسیداسیون کربوهیدرات‌ها و مخمرهای خاص اشاره کرد. تمامی این روش‌ها در نهایت منجر به تولید اگزالیک اسید خواهد شد اما کیفیت و بازده آن‌ها ممکن است کمی با هم متفاوت باشد.

کاربردهای اسدی اگزالیک  مرک

اگزالیک اسید مرک در تهیه و تولید بسیاری از شوینده‌های بهداشتی چون سفید کننده، پودرهای لباسشویی و…. استفاده می‌شود.

استفاده از این اسید در صنعت نساجی و رنگرزی؛ در این صنعت اگزالیک اسید باعث ثبات رنگ روی پارچه خواهد شد و به دلیل داشتن قیمتی مناسب می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی باشد. خرید اسید اگزالیک مرک

با استفاده از مقدار کمی اگزالیک اسید می‌توان فلزاتی چون طلا، مس، برنج و نقره را سفید کرد و ظاهری زیبا و درخشان به وجود آورد.

یکی از مهم‌ترین استفاده‌ها از اگزالیک اسید ، استفاده از آن در از بین بردن آفت‌های زنبورداری بوده است. یکی از آسیب‌هایی که هرساله ممکن است به مزرعه‌های زنبورداری وارد شود کنه واروا بوده که هرساله آسیب‌ها و خسارات بسیاری را به این مزارع وارد می‌کند. با استفاده از این اسید بدون اینکه به مزارع آسیبی برسد، آفت‌ها از بین خواهند رفت.

از آنجایی که اگزالیک اسید به راحتی با کلیسم پیوند برقرار می‌کند می‌توان از آن همچون آب اکسیژنه در تصفیه آب شرب نیز استفاده کرد.

استفاده از اگزالیک اسید مرک در صنعت دارویی و درمانی

استفاده از اگزالیک اسید مرک در صنعت دارویی و درمانی

اگزالیک اسید در صنایع پزشکی پرکاربرد است. در واقع می توان از آن برای استریلیزه کردن تجهیزات و وسایل پزشکی استفاده کنند.

اگزالیک اسید، اسید سیتریک و اسید تارتاریک، سه نوع اسید پرکاربرد در صنعت می باشند که در صورت ترکیب این سه اسید می توان از آن برای پاک کردن برخی از لکه های خاص استفاده کرد.

اگزالیک اسید مصارف خانگی نیز دارد. در واقع این ماده برای استریلیزه کردن وسایل و سطوح مختلف خانه به کار می رود زیرا خاصیت پاک کنندگی و سفید کنندگی دارد.

این ماده شیمیایی را نوعی عامل کاهنده می دانند. زیرا میزان خاصیت اسیدی آن بالا است. به همین علت در بسیاری از صنایع پر کاربرد است. به علت وجود این خاصیت از اگزالیک اسید در تولید بسیاری از محصولات همچون محصولات دارویی، رنگ و… استفاده می شود.

اگزالیک اسید مرک در صنایع دارویی

از بین کشورهای صادر کننده اگزالیک اسید ، کشور چین بزرگترین صادر کننده و تولید کننده‌ی این ماده‌ی شیمیایی کاربردی است. چین بیشتر از 25% از میزان اگزالیک اسید را به کشورهایی مانند، ژاپن، اندونزی، ایالات متحده آمریکا و بخشی از اروپا صادر می‌کند.

این ماده کاربردی برای صنایع چرم سازی، نساجی، آماده سازی فلزات و صنایع دارویی و شیمیایی کاربرد دارد که این موارد باعث افزایش درصد میزان فروش اگزالیک اسید شده است. همچنین نکته قابل توجهی که وجود دارد این است در سال 2016 بیشترین استفاده‌ی این ماده برای صنایع دارویی بوده است.

ایمنی کار با اگزالیک اسید مرک

به دلیل وجود خاصیت اسیدی در اگزالیک اسید بهتر است با چشم یا پوست دست تماسی نداشته باشد چرا که ممکن است آسیب‌های جدی از جمله سوختگی‌های شدید را به بار بیاورد، به همین منظور بهتر است در حین استفاده از دستکش‌، عینک محافظ و ماسک فیلتر‌دار استفاده کنید.

تاثیر اسید اگزالیک در سلامت انسان

اسید اگزالیک ماده ای پراهمیت برای روده بزرگ می باشد. اگزالیک اسید در بسیاری از مواد غذایی آنتی اکسیدان یافت می شود. با مصرف این دسته از مواد غذایی می توان نیاز بدن به این ماده را تامین کرد. در صورت عدم مصرف اگزالیک اسید ، بدن توانایی سنتز آن از ویتامین C را دارد.

اگزالیک اسید در روده می تواند به سرعت به کلسیم متصل شود و تشکیل سنگ کلیه دهد. به همین علت از مصرف همزمان کلسیم و اگزالیک اسید بپرهیزید.

این ماده ، ماده ای ضد سرطان نیز می باشد. در واقع زمانی که فرد درگیر سرطان می شود، میزان اسیداگزالیک موجود در بدن وی افت شدیدی پیدا می کند. به خاطر داشته باشید که حضور مقادیر کافی از این ماده در رژیم غذایی، می تواند سلول های غیر طبیعی موجود در بدن را از بین ببرد و هیچ عارضه ای نداشته باشد.

خواص اگزالیک اسید مرک

اگزالیک اسید ماده‌ای جامد، سفید رنگ و بدون بو است که در آب حلال است و با آن ترکیب می‌شود. همچنین این ماده در ساختار خود شامل دو گروه کربوکیلیک اسید است و ساده‌ترین دی کربوکسیلیک اسید شناخته شده است. اگزالیک اسید به شدت جاذب آب است و با جذب کردن آب به شکل دی هیدرات در می‌آید که فرمول این ماده‌ی شیمیایی به شکل C2H2O4 و چگالی آن به 1.653 گرم بر سانتیمتر مربع کاهش پیدا می‌کند. اگزالیک اسید در کلروفرم، اتر و بنزن نامحلول و در اتانول محلول است. همچنین این ماده در فرمیک اسید و مونوکسید کربن تخریب می‌‌شود.

ویژگی های اگزالیک اسید مرک

  • در صنعت لاستیک سازی
  • برای تصفیه متانول
  • فعال کننده سطح
  • برای تولید ضدی
  • به عنوان معرف در آنالیز دستگاهی سیلیس
  • برای تولید گلوکز از نشاسته
  • عاملی برای آبکاری و اصلاح پوشش‌ها
  • در لوازم عکاسی (فیلم و مواد شیمیایی مرتبط با عکس)

خطرات اگزالیک اسید

قبل از شروع کار با اگزالیک اسید حتماً برگه‌ی MSDS را با دقت بررسی کنید تا در صورت اتفاق افتادن مشکلی به راحتی بتوانید آن را حل کنید.

در صورت استنشاق اگزالیک اسید ، باعث ایجاد سوزش در ناحیه‌ی مجاری تنفسی می‌شود که در صورت ایجاد این مشکل، مصدوم را به هوای آزاد ببرید تا تنفس شخص عادی شود و حتماً با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

اگزالیک اسید در دسته‌ی ترکیبات خورنده قرار می‌گیرد و در صورت تماس با چشم و پوست امکان به وجود آمدن حساسیت پوستی و التهاب می‌شود. در صورتی که این ماده با چشم تماس پیدا کرد، تا رسیدن فوریت‌های پزشکی باید 15 دقیقه آن‌‌ها را شستشو دهید و اطمینان حاصل کنید آب شستشو شده از چشم خارج شود.

در صورت بلعیده شدن اگزالیک اسید امکان مسمویت وجود دارد.

اگزالیک اسید در حالت خالص اشتعال پذیر است و در صورت قرار گرفتن در فضای گرم و حرارت باعث آتش سوزی می‌شود.

نگهداری اگزالیک اسید

اگزالیک اسید باید در محل خشک و خنک نگهداری شود.

این ماده نباید در کنار نقره، اوره و کلرید نگهداری شود.

به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی اگزالیک اسید ، باید از قرار گرفتن در محیط‌های قلیایی، بازها، فلزات (منیزیم، پتاسیم و سدیم) دور باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا