اقتصادی

ایران بیشترین مصرف انرژی را در جهان دارد

رییس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: براساس داده های آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۲۲ در شاخص مصرف انرژی در جایگاه آخر دنیا قرار دارد.

به گزارش روند بازار، میرسامان پیشوایی روز چهارشنبه در نشست با کارکنان شرکت گاز خراسان شمالی اظهار کرد: کشور ایران با اینکه دومین منابع نفت و گاز دنیا را در اختیار دارد ولی بدلیل مصرف زیاد انرژی همچنان دچاز ناترازی است.

وی افزود: موضوع نگران کننده تر این است که متوسط مصرف انرژی در دنیا رو به پایین اما در کشور ما روبه بالا قرار دارد.

رییس سازمان ملی بهره‌وری کشور ادامه داد: وضعیت نگران کننده در مصرف انرژی نیازمند تدابیر جدی است به گونه ای که ما باید پارادایم خود را تغییر دهیم از رویکرد تامین انرژی به سمت مدیریت مصرف انرژی حرکت کنیم.

وی افزود: روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور ما در فصل زمستان به مصرف می رسد و در مقایسه با دیگر کشورها شرایط مناسبی نداریم و روسیه از جمله کشورهایی است که در این زمینه به بهره وری مناسب رسیده و روزانه به کل اروپا ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز صادر می کند.

پیشوایی یادآور شد: صنعت برای ما ارزش افزوده ایجاد می کند و سعی داریم تا ناترازی انرژی در این بخش را بشکنیم و به شرایط مطلوبی دست یابیم.

لزوم بهره وری، رضایت و عدالت در مصرف انرژی 

وی با بیان اینکه رویکرد دولت بهره وری، رضایت و عدالت است، گفت: رییس جمهور همواره در جلسات خود به حوزه بهره وری تاکید کرده است و نگاه ویژه ای به این حوزه داشته است.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران تاکید کرد: نگاه دولت این است که اگر اقدامات هدفمندی در حوزه بهره وری انجام شود، ظرفیت خوبی برای خلق ثروت ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تحولات زیرساختی خوبی بعد از انقلاب در حوزه برق و گاز رخ داده است، افزود: گرچه در حوزه گازرسانی به دورترین نقاط کشور و روستاها اقدامات قابل افتخاری انجام شده است اما در حوزه بهره وری باید اقدامات زیادی انجام شود.

پیشوایی با بیان اینکه در حوزه گاز طبیعی مایع (ال ان جی) باید کار زیادی انجام شود، اظهار کرد: آمریکا جزو کشورهایی است که در این حوزه و صادرات آن به اروپا سود قابل توجهی بدست آورده است.

وی‌ با بیان اینکه باید طرح بهینه سازی را جدی بگیریم، خاطرنشان کرد: یزد به عنوان پایلوت بهره وری گاز انتخاب شده است، استانی که هشت درصد گاز آن را کوره های آجرپزی مصرف می کند.

رییس سازمان ملی بهره‌وری کشور ادامه داد: دلیل مصرف بالای انرژی در کوره های آجرپزی قیمت ناچیز انرژی در کشور و فناوری قدیم این کوره ها است.

وی ادامه داد: انرژی در ایران تقریبا رایگان است و باید برای بهره وری مناسب چاره اندیشی کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا