اقتصادی

ایران در جایگاه اول صادرات زعفران دنیا

عضو شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار ایران، با صادرات ۷۰ تا ۸۰ درصد زعفران تولیدی در جایگاه اول صادرات دنیا قرار دارد.

به گزارش روند بازار، علی حسینی گفت: دلالان و واسطه ها با  جمع آوری زعفران از سطح بازار و نگهداری در انبارها، زعفران را چندبرابر قیمت واقعی در بازار عرضه می کنند.

به گفته او، با توجه به بارندگی سال گذشته و بهار امسال پیش بینی می شود که تولید زعفران افزایش یابد به طوریکه ۶۰ درصد کاهش تولید سال قبل جبران شود.

حسینی با بیان اینکه سطح زیرکشت زعفران کاری کشور بیش از ۱۲۰ هزارهکتار است، افزود: ظرفیت کنونی تولید زعفران بیش از هزارتن است، درحالیکه مزارع زعفران با یک چهارم ظرفیت تولید می کنند که این امر هشدار جدی است که عملکردها در بحث تولید زعفران جدی گرفته نشده است.

عضو شورای ملی زعفران قیمت کنونی هرکیلو زعفران را ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به موجودی انبارها کمبودی در بحث عرضه نداریم، اما متاسفانه دلالان به عنوان گرداننده های بازار محصول را با قیمت های نجومی عرضه می کنند.

او گفت: بنابر آمار با صادرات ۷۰ تا ۸۰ درصد زعفران تولیدی در جایگاه صادرات اول دنیا قرار داریم که نوسانات قیمت، صادرات را هم تحت شعاع قرار می دهد.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا