اقتصادی

ایران چگونه می‌تواند بازار نفت خود را احیا کند؟

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت:ما شرکا و مشتریان سنتی داریم که مایلند از ما نفت بخرند و تنها به دلیل تحریم‌ها و فشار یک جانبه امریکا از این مهم چشم‌پوشی کرده‌اند. درنتیجه اگر تحریم‌ها لغو شوند فروش نفت ایران خیلی سریع چند برابر خواهد شد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین از مهم‌ترین ابزارهای تحریمی ایالات متحده علیه ایران ایجاد محدودیت در راه فروش منابع نفتی است. به این ترتیب کاخ سفید درآمدهای ارزی کشور را محدود می‌کند و از این طریق از ارزش پول ملی می‌کاهد و تورم را با شدتی بیشتر به اقتصاد ایران تحمیل می‌کنند. حالا با شکستی که دونالد ترامپ  به نظر می‌رسد در انتخابات ایالات متحده خورده، رییس جمهوری امریکا در آستانه تغییر است. بایدن در برنامه انتخاباتی خود وعده داده بود به برجام باز می‌گردد اما مسائلی دیگر را هم به شکل دیپلماتیک به مذاکره خواهد گذاشت. با این همه معاون اسبق وزارت نفت معتقد است شرکتهای امریکایی با اعمال تحریمهای ترامپ توانستند پس از چن سال غیبت در بازارهای جهانی بخشی از سهم ایران از بازار را به دست آورند و اکنون هم به سود آنها نیست که خیلی سریع ایران به بازار بازگردد.

سید محمد علی خطیبی، معاون اسبق وزارت نفت، در رابطه با وضعیت فروش نفت ایران بعد از انتخابات ایالات متحده گفت: هنوز نتایج انتخابات امریکا به شکل رسمی مشخص نشده است. با این حال اظهارات فعلی کاندیداها نشان می‌دهد که بحثهای حقوقی احتمالا بالا بگیرد. درگذشته سابقه داشته که برنده انتخابات بعد از دعوای حقوقی به عنوان بازنده معرفی شد. به همین دلیل من فکر می‌کنم هنوز باید صبر کرد.

او افزود: حال اگر فرض کنیم بایدن پیروز انتخابات شده است. با این فرض هم اگر به گفته‌های جو بایدن توجه کنیم، مشخص می‌شود معجزه‌ای رخ نخواهد داد و ایالات متحده به ناگهان همه تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. بایدن تاکید کرده به برجام بازمی‌گردد اما این بازگشت با مذاکره بر برنامه موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشر خواهد بود. به همین دلیل کنار گذاشتن بلافاصله تحریم‌ها محتمل نیست.

سفیر اسبق ایران در اوپک با اشاره به وضعیت بازار نفت تاکید کرد: با شیوع کرونا از تقاضا در بازار جهانی نفت کاسته شد. این امر سبب شد تا چندماه پیش اوپک بعلاوه اوپک پلاس و حتی تولیدکنندگان امریکایی به کاهش ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه‌ای نفت تن دهند. به همین دلیل فعلا حداقل شرکت‌های تولیدکننده نفت امریکا هیچ تمایلی به بازگشت ایران به بازار نفت ندارند.

خطیبی تصریح کرد: این نگاه سیاسی به ماجرای تحریم‌هاست. در نگاه اقتصادی هم باید توجه داشت امریکا تا چند سال پیش صادرکننده نفت نبود و به تازگی وارد بازار جهانی شدند. برخی معتقدند خروج امریکا از برجام برای فتح بازار ایران از سوی شرکتهای امریکایی بود و غالب سهم ایران را هم این شرکتها از آن خود کردند. بنابراین از زاویه اقتصادی هم شرکتهای امریکایی تمایل چندانی به ورود ایران به بازار ندارند.

وی ادامه داد: به باور من اگر بنا باشد اتفاقاتی رخ دهد هم به سرعت این مهم عملی نخواهد شد. یک مسیر مذاکره و کشمکش سیاسی وجود خواهد داشت و بعد از آن و در شکل تدریجی احتمالا بازگشت ایران به بازار به مراتب بیش از تصمیمات سرعتی خواهد بود.

سید محمد علی خطیبی، معاون اسبق وزارت نفت

معاون اسبق وزیر نفت گفت: البته شخصا آرزو دارم هرچه زودتر تحریم‌ها در تمام حوزه‌ها از فروش نفت تا مراودات بانکی کنار گذاشته شوند ولی حداقل نمی‌توان برای کوتاه مدت خوش بین بود. آنها در شرایط دشوار فعلی اقتصاد جهان بعید است از سهم خود در بازار چشم پوشی کنند و اجازه دهند به سرعت ما به بازارهای جهانی بازگردیم.

این کارشناس حوزه نفتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به فرض امریکا تحریم‌ها را لغو کند، آیا کشوری که دو بار در هفت سال دچار تحریم شده، به سرعت می‌تواند بازارها را فتح کند، گفت: البته اگر تحریم‌ها لغو شوند ما خیلی سریع فروش نفت بیشتری نسبت به امروز را تجربه خواهیم کرد. به هر حال ما شرکا و مشتریان سنتی داریم که مایلند از ما نفت بخرند و تنها به دلیل تحریم‌ها و فشار یک جانبه امریکا از این مهم چشم‌پوشی کرده‌اند. درنتیجه اگر تحریم‌ها لغو شوند فروش نفت ما خیلی سریع چند برابر خواهد شد.

او افزود: با این حال رسیدن فروش نفت ایران به روزانه سه میلیون بشکه در کوتاه مدت ناممکن است زیرا الان شرایط تقاضا در بازار جهانی بسیار شکننده است. با آغاز فصل پاییز دوباره موج جدیدی از کرونا آغاز شده که این امر هم در ایران و هم در کشورهای غربی قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد:‌ بازگشت به شرایط سابق در وضعیت فعلی کار دشواری است. به ویژه آنکه بخواهیم به قیمت رسمی نفت بفروشیم. زیرا با قیمت شکنی در بازار حتما اتفاقاتی خواهد افتاد ولی ایران هیچ گاه به جنگ قیمتی و ارزان فروشی تن نداده بود و اکنون هم به نظر نمی‌رسد به آن تن دهد.

خطیبی تاکید کرد: به باور من اگر ایران بخواهد سهم خود را از بازار داشته باشد حداقل باید تا سال آینده صبر کرد. گرچه باید توجه داشت این مهم با بازگشت ایالات متحده به برجام عملی خواهد شد. آنطور که بایدن گفته این بازگشت با مذاکرات جدید و در موضوعات جدید عملی خواهد شد. به بیان دیگر رسیدن به روزهایی که بتوان به راحتی نفت فروخت نیازمند گذاشتن زمان و پتانسیل کافی و وقوع اتفاقات به این سو است.

خطیبی گفت: البته نباید فراموش کنیم دمکراتها استاد تحریم هستند و جمهوری‌خواهان از آنها می‌آموزند و سخت‌ترین تحریم‌های امریکا در دوره دمکراتها اعمال شده است. البته من مذاکره و دیپلماسی را نفی نمی‌کنم اما نباید اقتصاد و مردم ایران را شرطی کرد و برای رسیدن به توسعه باید بیشتر بر ساز و کار داخلی خود تمرکز کنیم و از همه ابزارها از جمله دیپلماسی برای پیش‌برد امور بهره جست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا