اقتصادی

بازدهی بازارها در آخرین هفته تیر ۱۴۰۲

بازدهی بازارهای مورد بررسی در آخرین هفته تیر منفی بود. این هفته سکه پرچمدار بیشترین افت ارزش شد. فعالان بازارها رکود تقاضا به جهت آغاز ماه محرم را دلیل افت تقاضا و کاهش قیمت در بازارهای مالی می‌دانند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در آخرین روزهای تیر، منفی شد و روند قیمت در بازارهای مالی کاهشی بود. قیمت سکه با بیش از یک میلیون تومان نزول، نسبت به هفته گذشته بیشترین کاهش قیمت را داشت.

در هفته اخیر بازارهای مالی همواره در روند کاهشی قیمت، نوسان داشتند. این افت ارزش را تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازارها متاثر از رکود تقاضا در ماه محرم می‌دانند. این در حالی است که برخی سیگنال‌های سیاسی و اخبار تاییدنشده‌ حکایت از توافقات موقت میان ایران و آمریکا دارد.

از طرف دیگر، بازارها درگیر سیگنال‌های منفی نیز بودند. دولت بر مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پافشاری کرد و به این ترتیب پیام کاهش درآمدهای ارزی را به بازار مخابره کرد. به‌ویژه در صورتی که متانول‌سازان و اوره‌سازان به تهدید خود عمل و خطوط تولید خود را تعطیل کنند، دولت با بحران جدی تامین ارز مواجه خواهد شد. چون پتروشیمی‌ها حدود ۴۰درصد از منابع ارزی کشور را تامین می‌کنند!

با فرض اینکه نهاد سیاستگذار از اثر این تصمیم مطلع است، این احتمال نیز می‌رود که منابع ارزی که در ماه‌های آینده متاثر از مصوبه مذکور از چرخه اقتصاد کشور خارج خواهد شد از مسیر دیگری تامین شود.

در همین حال شب گذشته خبر رسید که آمریکا ۱۴ بانک عراقی مرتبط با ایران را به این دلیل که دلار آمریکا را در اختیار ایران قرار داده‌اند، تحریم کرده است. به این ترتیب قیمت دلار میان سیگنال‌های مثبت و منفی سرگردان است؛ اما با این حال به نظر می‌رسد فعلا زور اخبار مثبت بر عملکرد منفی دولت چربیده و هنوز اثر تصمیم‌های خطرناک ارزی به بازار نرسیده است.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۲ تا امروز ۲۹ تیرماه نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۵۳۱ تومانی قیمت، بازدهی منفی ۱.۰۸درصدی داشته است. این افت قیمت و بازدهی منفی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته (۱۵ تا ۲۲ تیر) کمتر بود. در آخرین معامله امروز، دلار با قیمت ۴۸هزار و ۷۰۰ تومان بسته شد.

طی دو هفته اخیر قیمت دلار هر هفته یک پله تنزل داشته است. در آخرین هفته تیر ماه نیز با اینکه در بیشتر روزها این اسکناس در کانال ۴۹هزار تومانی نوسان داشت اما در نهایت در کانال ۴۸هزار تومانی به کار خود پایان داد. تحلیلگران اقتصادی کف قیمت دلار را ۴۳هزار تومان اعلام کرده‌اند و رسیدن به این کف را منوط به انتشار خبرهای مثبت سیاسی و اقتصادی می‌دانند.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۲۹ تیر با قیمت دو میلیون و ۳۱۹هزار تومان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در آخرین هفته ماه‌جاری کاهش قیمت ۳۵هزار تومانی داشته است. بازدهی طلا در هفته اخیر افت ۱.۴۹درصدی داشت.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۸۴ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۱۴ دلار رشد قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی یک پله کاهش داشت و در نهایت با قیمت ۲۷میلیون و ۲۰۱هزار تومان مبادله شد. در آخرین هفته تیر این قطعه یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. در چهارمین هفته تیر بازدهی سکه امامی افت ۳.۷۹درصدی داشت.

این هفته قیمت سکه بیشترین مقدار افت قیمت را داشت. معامله‌گران این بازار رکود خرید ناشی از آغاز محرم را دلیل اصلی این کاهش قیمت می‌دانند. آنها معتقدند از ابتدای سال‌جاری این رکود در بازار طلا و سکه حاکم است اما به شکل سنتی با شروع محرم تشدید شده است.

بورس

بازار سهام آخرین هفته تیرماه ۱۴۰۲ را در حالی به پایان رساند که غائله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هنوز گریبان‌گیر صنایع بورسی است. به طوری که در روز سه‌شنبه که بازار اندکی به خود آمد و سعی در تغییر روند نزولی خود داشت، باز هم تب اخبار پتروشیمی بالاگرفت و دوباره در روز چهارشنبه، نقشه بازار قرمز شد.

به این ترتیب در حالی که مسیر بازار در جهت صعودی در حال تثبیت‌شدن بود، حاشیه‌سازی‌های دولت پایان نیافت و در نهایت سبب شد که شاخص کل بورس با افت بیش از ۲.۶درصدی این هفته را به پایان برساند. شاخص هم‌وزن نیز طی این هفته افت ۱.۶درصدی را تجربه کردند. همچنین تراز ورود و خروج پول حقیقی به بازار منفی شد و به هزار و ۴۷۱میلیارد تومان رسید.

بیشترین و کمترین بازدهی

نمادهایی که بیشترین افزایش را در هفته تجربه کردند

معاملات چهارمین هفته تیرماه نشان می‌دهد، نماد کایتا با ۱۶درصد رشد، عنوان پربازده‌ترین سهم این هفته را از آن خود کرد. سهام شرکت ایتالران‌ که P/E بالای ۳۳۵ دارد، از لحاظ تکنیکالی در وضعیت بدی قرار نگرفته و با نزدیک‌ترین مقاومت خود فاصله ۲۰۰ تومانی دارد.

کارام نیز طی این هفته بورس، حدود ۱۵درصد افزایش داشت و به ۷۰۸ تومان رسید. تحلیل تکنیکال این سهم نشان می‌دهد، نزدیکترین حمایت سهم، سطح ۵۱۴ تومان است.

والماس نیز که به دلیل عرضه اولیه بودن در هفته‌های گذشته خوش می‌درخشید، در این هفته نیز حدود ۱۳درصد به ارزش خود افزود و به مقاومت ۲۷۹ تومانی خود نزدیک‌تر شد.

نمادهایی که بیشترین کاهش را در هفته تجربه کردند

اما عنوان بدترین عملکرد هفته چهارم تیرماه به سهام شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران تعلق گرفت. چرا که آباد با افت ۱۸درصدی به سطح ۹هزار و ۶۳۰ تومان رسید. تحلیل تکنیکال این سهم نشان می‌دهد که مهم‌ترین حمایت سهم، سطح هشت هزار و ۴۷۵ تومان تلقی می‌شود.

لابسا و غگلپا نیز هرکدام با افت ۱۴درصدی به سطوح حمایت ۵۸۵ و ۵۱۸۶ تومانی خود نزدیک‌تر شدند. باید دید این سطوح توانایی جلوگیری از ادامه ریزش این دو سهم را دارند یا خیر؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا