اقتصادی

بازدهی بازارها در سومین هفته مرداد ۱۴۰۲ / بورس پرچمدار بازدهی منفی

هفته سوم مرداد بازارهای مالی در روند کاهشی قرار داشتند اما بازار سهام توانست با بازدهی مثبت بسته شود. بازارهای مالی با سیاست‌های بانک مرکزی در بیشتر روزهای هفته جاری کاهش قیمت داشت و سکه پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازارهای مالی بود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازارها در سومین هفته مرداد روند متوازنی نداشت. بازدهی بازارهای مالی با روند منفی و بازار سهام با روند مثبت بسته شدند. این هفته سکه بیشترین کاهش قیمت را داشت.

بازدهی بازارها هفته سوم مرداد 1402

روند قیمت در بازارهای مالی در هفته سوم مرداد، بیشتر روزها کاهشی بود. در هفته سوم مرداد همچنان موضوع انحلال کانون صرافان توسط بانک مرکزی اثر خود را در بازارهای مالی داشت. این در حالی است که تمامی کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازارهای مالی از ابتدای سال روند قیمت دلار را افزایشی پیش‌بینی کرده بودند. آنها همواره معتقدند که قیمت دلار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود نگه داشته شده است.

گفتنی است محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، تمامی این تحلیل‌ها را انکار می‌کند و معتقد است که در حال حاضر وضعیت ارزی کشور و بازار دلار روان و به دور از هر مشکلی تحت مدیریت است!

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۱۲ تا امروز ۱۹ مرداد نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی با کاهش ۳۰۰ تومانی قیمت، بازدهی منفی در سومین هفته مرداد داشته است. بازدهی منفی ۰.۶ درصدی دلار در پی برگشت قیمت این اسکناس به کریدور ۴۰ هزار تومانی رخ داد.

کارشناسان اقتصادی در هفته‌های گذشته روند افزایشی قیمت دلار را پیش‌بینی کرده بودند. به اعتقاد آنها الان که کانون صرافان منحل شده سیاستگذار یکه‌تاز بازارهای مالی است. آنها معتقدند حفظ فاصله قیمت دلار با ارزش ذاتی آن، تداوم ندارد و منجر به جمع شدن فنر دلار خواهد شد. فنری که از سوی روسای بانک‌ مرکزی همواره کتمان شده است.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۱۹ مرداد با قیمت ثابت دو میلیون و ۳۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در سومین هفته ماه‌ جاری کاهش قیمت ۴۰ هزار تومانی داشت. بازدهی طلا در هفته اخیر افت ۱.۶۵ درصدی داشت.

گفتنی است که قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۲۲ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۹ دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی یک پله سقوط کرد و در نهایت با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان مبادله شد. در سومین هفته مرداد این قطعه ۹۴۲ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. در هفته اخیر بازدهی سکه امامی کاهش ۳.۱۹ درصدی داشت.

طی دو هفته ابتدایی مرداد بازدهی قیمت در بازارهای مالی همواره مثبت بود و سیاست‌های بانک مرکزی بازدهی بازارهای مالی را در هفته سوم مرداد کاهش داد.

بورس

معاملات سومین هفته مردادماه، به گونه‌ای رقم خورد که پورتفوی سهامداران را تا حدودی بزرگ‌تر کرد. چرا که شاخص‌های بورسی طی این هفته، به دنبال رشد قیمت دلار توانستند بر ارتفاع خود بیفزایند. به طوری که شاخص کل در این هفته توانست با رشد ۲.۱۷ درصدی از ارتفاع یک میلیون و ۹۹۳هزار واحد به دو میلیون و ۳۶ هزار واحد برسد.

اما سهام شرکت‌های کوچک بازار مانند شرکت‌های بزرگ مورد استقبال نبودند؛ چرا که شاخص هم‌وزن در معاملات این هفته بازار سرمایه ۱.۰۲درصد رشد کرد و از تراز ۷۰۵ هزار و ۹۱۷ واحد به ارتفاع ۷۱۳ هزار و ۱۴۸ واحد رسید.

بورس هفته سوم مرداد در یک نگاه

نگاهی به معاملات این هفته بازار سرمایه نشان می‌دهد، معاملات بازار سهام در روز شنبه، پررونق بود. به طوری که شاخص کل در این روز با جهش ۱.۹۸درصدی روبه‌رو شد و از این رو تراز دو میلیون واحد را پس گرفت. شاخص هم‌وزن نیز رشد خوبی داشت؛ به طوری که با افزایش ۱.۶۸ درصدی در سطح ۷۱۷ هزار و ۷۷۵ واحد باقی ماند.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر ۶ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان بوده است.

یکشنبه

در یکشنبه اما رفتار شاخص کل آرام‌تر بود و صعود ضعیف‌تری را ثبت کرد. به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه در ۱۵ مرداد با رشد ۰.۳۴ درصدی به ارتفاع دو میلیون و ۴۰ هزار واحد رسید. این روند برای نماگر شرکت‌های کوچک بازار متفاوت بود. به طوری که شاخص هم‌وزن با کاهش ۰.۱۱ درصدی تراز ۷۱۷ هزار و ۱۳ واحد را روی تابلو نشان داد.

همین توقف روند صعودی قدرتمند شاخص‌های بورسی، سبب کاهش حجم و ارزش معاملات شد. به طوری که حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر، هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان بوده است.

دوشنبه

با شروع معاملات روز دوشنبه، کم‌کم حال و هوای روند صعودی به بازار برگشت؛ به طوری که شاخص کل در پایان معاملات دوشنبه با رشد ۰.۵۴ درصدی به ارتفاع دو میلیون و ۵۱ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۰.۳۶ درصد بالا آمد و به تراز ۷۱۹ هزار و ۵۶۰ واحد را ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر پنج هزار و ۷۷۹میلیارد تومان بوده است.

سه‌شنبه

روند معاملات سه‌شنبه تحت تاثیر مصوبه مجلس در رابطه با واگذاری سهام پالایشی‌ وزارت نفت بود و همین امر سهم‌های پالایشی و پتروشیمی را نزولی کرد. از این رو شاخص کل معادل ۰.۶۴درصد کاهش ارتفاع داد و به دو میلیون و ۳۷هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۰.۸۴ درصدی، تراز ۷۱۳هزار و ۵۴۰ واحد را ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر چهار هزار و ۵۸۷میلیارد تومان بوده است.

چهارشنبه

در روز پایانی هفته نیز معاملات بازار سرمایه با قیمت پایین‌تری بسته شد. به طوری که شاخص کل حدود ۰.۰۴درصد و شاخص هم‌وزن حدود ۰.۰۵درصد کاهش ارتفاع دادند.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز ۶میلیارد و ۷۰۰میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر چهار هزار و ۱۸۰میلیارد تومان بوده است.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی معاملات این هفته نشان می‌دهد که بازار سهام در روز شنبه شاهد ورود ۳۴۱میلیارد تومانی بود. البته ورود پول در روز یکشنبه اتفاق نیفتاد و حدود ۴۲۳میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد.

سرعت خروج پول در دوشنبه کاهش یافت و این عدد به ۲۱۶ میلیارد تومان رسید. در روز سه‌شنبه نیز ۵۹۶ میلیارد تومان پول حقیقی دیگر از بازار سرمایه خارج شد. در نهایت در روز پایانی هفته خروج پول حقیقی به کمترین میزان خود رسید. به طوری که بررسی آمار و ارقام مالکیت حقیقی‌ها خروج ۹۲ میلیارد تومانی پول حقیقی را نشان می‌دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا