اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته آخر شهریور ۱۴۰۲/ بازدهی منفی تمام بازارها

بازدهی بازارها در آخرین هفته ۶ ماهه نخست امسال، در تمام بخش‌های مورد بررسی منفی بود. در هفته چهارم شهریور بورس کمترین افت و سکه بیشترین افت بازدهی را داشتند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، هفته پایانی شهریور تمام بازارها با بازدهی منفی بسته شدند. در هفته اخیر سکه پرچمدار بیشترین افت بازدهی در بازارها بود. این هفته اخبار مساعد سیاسی توانست روند قیمت‌ در بازارهای مالی را کاهشی کند. سیگنال‌های ورودی به بازار اگرچه بسیار بود اما انتظار فعالان اقتصادی نوسان محدودی بود که برآورده شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند اخبار در ماه‌های گذشته کمترین تاثیر را در بازارهای مالی داشته است.

بازدهی بازارها هفته آخر شهریور 1402

این هفته وزنه اخبار مربوط به سفر رئیس جمهور به نیویورک، آزادی زندانیان دوتابعیتی و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران توانست اثر تورم را در بازارهای مالی تا حدودی خنثی کند.

در حالی که دلار هفته پیش به کف کانال ۵۰ هزار تومانی راه یافت و معامله‌گران کاهشی بازار امید داشتند این اسکناس به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگردد؛ سیگنال‌هایی که روانه بازار شد نیز اثر خود را گذاشت. کارشناسان اقتصادی کف قیمت دلار را محدوده ۵۶ هزار تومانی می‌دانند. آنها معتقدند با وجودی که نهاد سیاست‌گذار تلاش دارد که قیمت دلار به پله‌های بالاتر کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود نکند اما تمایلی نیز به برگشت به کانال ۴۰ هزار تومانی نیز ندارد.

برخی ناظران اقتصادی معتقدند فعلا بازارساز با  موج‌سواری روی خبرهای سیاسی، قیمت دلار را سرکوب کرده و در نیمه دوم سال همزمان با بروز کسری بودجه و عقب‌ماندگی از اهداف اقتصادی، قیمت دلار نیز همپای انتظارات تورمی افزایشی خواهد شد.

در حال حاضر، جدال بر سر دو فرضیه کاهش ادامه‌دار و افزایش قیمت دلار میان ناظران اقتصادی بالاست و به دلیل ابهام در سیاست‌های دولت و نبود برنامه روشن و مشخص درباره رویکردهای پیش رو در اقتصاد ایران، آینده بازارهای مالی به معما تبدیل شده است.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۲ تا امروز ۳۰ شهریور نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۶۰۰ تومانی قیمت، بازدهی منفی طی مدت یادشده داشته است. این اسکناس در آخرین معامله روز جاری با قیمت ۴۹هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد. دلار نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بازدهی منفی ۱.۲۰ درصدی داشت.

این هفته پرونده مرتبط با آزادسازی هفت میلیارد دلار منابع ارزی ایران بسته شد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، این عدد برای اقتصاد ایران با جمعیتی حدود ۸۶ میلیون نفر، رقم چندانی نیست که بخواهد تاثیری بر نرخ دلار و اقتصاد کشور داشته باشد.

به اعتقاد فعالان بازار ارز، سیگنال آزادسازی منابع ارزی ایران از سایر کشورها تاثیر خود را از دست داده است. اما خریدارانی را که قدرت ریسک پایینی دارند نیز فروشنده کرده است.

از سوی دیگر، کارشناسان اقتصادی معتقدند روند کاهشی قیمت دلار ناشی از اخبار مثبت سیاسی است و باعث افت هیجانات اولیه در بازار شده است. آنها می‌گویند اگر اخبار مساعد سیاسی روانه بازار نشود، دلار می‌تواند به‌راحتی در کانال‌های بالاتر قیمتی قرار بگیرد.

قیمت طلا

امروز ۳۰ شهریور هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۳۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و با کاهش ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. بازدهی طلا در مدت یادشده ۰.۹۰درصد بود.

گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۱۸ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۱۶ دلار رشد قیمت داشته است.

قیمت سکه

این هفته سکه امامی همانند هفته گذشته بیشتری افت بازدهی را در بازارهای مالی داشت. این قطعه با بازدهی منفی ۲.۵۳ درصدی همراه شد و ۷۲۲ هزار تومان کاهش قیمت داشت. امروز ۳۰ شهریور سکه امامی با رقم ۲۷ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان معامله شد.

بورس

نگاهی به معاملات هفته سوم شهریورماه حاکی از نزولی بسته شدن کندل هفتگی شاخص کل است. به طوری که شاخص کل با افت ۰.۲۶ درصدی از تراز دو میلیون و ۱۲۶ هزار واحد به سطح دو میلیون و ۱۲۱هزار واحد رسید.

اما تغییرات ارتفاع شاخص هم‌وزن مشابه شاخص کل نبود؛ به طوری که شاخص هم‌وزن در هفته گذشته حدود ۰.۵۲ درصد افزایش ارتفاع داد و از ۷۱۸ هزار واحد به ۷۲۱ هزار واحد رسید.

گفتنی است در هفته پایانی شهریور در مجموع، ۹۷۵میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد. همچنین میانگین ارزش معاملات خرد نیز چهار هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان ثبت شد که در مقایسه با هفته گذشته افت پنج درصدی را پشت سر گذاشت. میانگین حجم معاملات نیز در هفته چهارم شهریورماه هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم بوده است.

بیشترین و کمترین بازدهی هفته

بیشترین بازدهی

بررسی معاملات هفته چهارم شهریورماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، سهام شرکت رایان هم افزا با افزایش ۲۳درصدی طی چهار روز معاملاتی، پربازده‌ترین سهم بازار سرمایه شناخته شد و به قیمت هزار و ۹۷۷ تومان رسید. تحلیل تکنیکال رافزا نیز حاکی از آن است که مهم‌ترین حمایت برای سهم سطح هزار و ۷۵۰ و نزدیک‌ترین مقاومت آن تراز دو هزار و ۱۷ تومان است.

همچنین دو سهم بخاور و قزوین نیز در این چهار روز کاری به ترتیب ۱۷ و ۱۸درصد افزایش قیمت داشتند و به سطوح ۵۳۳ و ۸۵۰ تومان رسیدند. همچنین سطوح حمایت و مقاومت این دو سهم نیز در جدول فوق نمایش داده شده است.

کمتری بازدهی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا