اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته اول مهر ۱۴۰۲ / بازدهی مثبت دلار در روند منفی سایر بازارها

بازدهی بازارها امروز به غیر از دلار در سایر موارد مورد بررسی منفی شد. قیمت دلار با افزایش ۴۰۰ تومانی، با بازدهی مثبت بسته شد. در هفته نخست مهر روند قیمت در بازارهای مالی همواره کاهشی بود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، طی هفته نخست مهر بازدهی بازارها به استثنای دلار منفی شد. در هفته گذشته سکه پرچمدار بیشترین افت بازدهی در بازارها بود و این هفته بیشترین افت بازدهی سهم طلا شد.

جدول بازدهی بازارها هفته اول مهر

در هفته نخست مهر اخبار مساعد سیاسی توانست روند قیمت‌ در بازارهای مالی را کاهشی کند. سیگنال‌های ورودی به بازار اگر چه بسیار بود اما انتظار فعالان اقتصادی نوسان محدودی بود که برآورده شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند اخبار در ماه‌های گذشته کمترین تاثیر را در بازارهای مالی داشته است.

این هفته قیمت دلار تحت تاثیر اخبار برجامی کاهش یافته بود. اما مساله این است که هیچ خبر موثقی درباره برجام یا از سرگیری مذاکرات به بازار نرسیده بود و همه آنچه منتشر شد، در حد حدس و گمانه های رسانه ای بود. از طرفی حتی اگر این اخبار توانسته باشد قیمت دلار را مهار کند، تاثیر آن یک روزه از بازار رفته و دلار به مسیر افزایشی خود بازگشته است.

گمانه دیگری که مطرح می شود، مداخله بازارساز در بازار آزاد است. اینکه دولت به روال دفعات پیش، با عرضه ارز در بازار قیمت دلار را کاهشی کرده است. این گمانه زمانی تقویت می شود که بدانیم دولت ماه هاست برای کنترل قیمت دلار در محدوده ۴۹ هزار تومان در تلاش است و مدام سعی کرده مانع رشد قیمت دلار و ورود آن به کانال ۵۰ هزار تومان شود.

در حال حاضر، جدال بر سر دو فرضیه کاهش ادامه‌دار و افزایش قیمت دلار میان ناظران اقتصادی بالاست و به دلیل ابهام در سیاست‌های دولت و نبود برنامه روشن و مشخص درباره رویکردهای پیش رو در اقتصاد ایران، آینده بازارهای مالی به معما تبدیل شده است.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۳۰ شهریور تا امروز ۶ مهر نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت، بازدهی مثبت طی مدت یاد شده داشته است. این اسکناس در آخرین معامله روز جاری با قیمت ۴۹ هزار و ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان معامله شد. دلار نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بازدهی مثبت ۰.۲۰ درصدی داشت.

این هفته اخبار و شایعات مربوط به اجازه رهبر انقلاب برای مذاکره مستقیم با آمریکا مهمترین سیگنالی بود که توانست قیمت دلار را تا کف کانال ۴۹ هزار تومانی پایین بیاورد. اما در روز جاری خبر موثقی از موضوع یاد شده منتشر نشد و قیمت دلار افزایش ۴۰۰ تومانی داشت.

کارشناسان اقتصادی معتقدند روند کاهشی قیمت دلار ناشی از اخبار مثبت سیاسی است و باعث افت هیجاناتاولیه در بازار شده است. آنها می‌گویند اگر اخبار مساعد سیاسی روانه بازار نشود، دلار می‌تواند به‌راحتی درکانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد.

قیمت طلا

امروز۶ شهریور هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۲۹۱ هزار تومان رسید و با کاهش ۳۵ هزار و ۹۰۰ تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. بازدهی طلا در مدت یاد شده کاهش ۱.۵۴ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۸۷۵ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل افت ۴۳ دلاری قیمت داشته است.

قیمت سکه

این هفته سکه امامی افت بازدهی ۰.۶۷ درصدی داشت. این قطعه با کاهش ۱۸۵هزار تومانی به کار خود پایان داد. امروز ۳۰ شهریور سکه امامی با رقم ۲۷ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان معامله شد.

بورس

معاملات هفته اول مهرماه تحت تاثیر صحبت‌های مهرداد بذرپاش وزیر راه‌ و شهرسازی بود. چرا که بذرپاش بورس کالا را مقصر گرانی مسکن می‌دانست و اذعان کرد: راهکار کنترل بازار مسکن خروج سیمان و فولاد از بورس کالا است. همین موضوع فضای معاملاتی بورس را به شدت ملتهب کرد. به طوری که گروه سیمان و فولاد در این هفته نزولی بودند و کلیت بازار نیز به دنبال این دو گروه حرکت کرد.

اگر معاملات این هفته بازار سهام بررسی شود، مشخص می‌کند که شاخص کل از چهار روز معاملاتی تنها در یک روز مثبت بود و آن هم تنها ۲۵۰ واحد رشد کرد. به نحوی می‌توان گفت سرکوب معاملات این هفته بازار سرمایه تنها یک دلیل داشت و آن هم صحبت‌های بذرپاش بود. صحبت‌هایی که نااطمینانی در بازار را به اوج خود رساند. این در حالی بود که خاندوزی پیش از این از اجتناب دولت برای تصمیماتی که نااطمینانی وارد بازار سرمایه می‌کنند، حرف زده بود.

اما اکنون باید دید مسیر بازار سرمایه در هفته جاری به کدام سمت می‌رود؟ کارشناسان معتقدند در حال حاضر مسیر بازار سهام در اختیار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی است و جهت‌گیری بازار به آن‌ها بستگی دارد.

بورس در هفته اول مهرماه

با پایان بورس امروز تکلیف کندل هفتگی اولین هفته مهرماه نیز مشخص شد. نگاهی به چارت هفتگی شاخص کل نشان می‌دهد، کندل هفتگی نماگر بازار مطابق سه هفته گذشته، نزولی بسته شد. بررسی معاملات اولین هفته از مهرماه نشان می‌دهد، شاخص کل طی چهار روز معاملاتی این هفته از تراز دو میلیون و ۱۲۱ هزار واحد با کاهش ۱.۱ درصدی به دو میلیون و ۹۷ هزار واحد رسید.

شاخص هم‌وزن در این مسیر چهار روزه همراه شاخص کل بود و معادل ۰.۴۴ درصد پایین آمد. به طوری که شاخص هم‌وزن در این هفته از سطح ۷۲۱ هزار و ۸۰۰ واحد به ۷۱۷ هزار و ۸۱۸ واحد رسید.

حجم و ارزش معاملات

قدرت معاملات نیز در هفته اول مهرماه چنگی به دل نمی‌زد. نگاهی دقیق‌تر به معاملات چهار روز کاری این هفته نشان می‌دهد بورس در این هفته، روزانه به طور میانگین هفت میلیارد و ۲۵۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات چهار هزار و ۱۵۱ میلیارد تومانی را رقم زد. در نهایت نیز باید گفت برآیند معاملات این هفته بازار تنها خروج هزار و ۴۶ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بود.

ارزش معاملات خرد هفته اول مهر
ارزش معاملات خرد هفته اول مهرماه (منبع: بورس‌ویو)

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا