اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته دوم تیر ۱۴۰۱/ افت طلا، سکه و بورس

بازدهی بازارها در هفته دوم تیر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دلار صرافی ملی با اندکی رشد و دیگر بازارهای مالی با افت همراه بودند. بیشترین بازدهی منفی را طلا بر جای گذاشت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در هفته دوم تیر، نشان می‌دهد که سه بازار افت داشته‌اند و یک بازار رشد کرد.

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته دوم تیر، ۰،۴۶ درصد رشد داشت. این رقم برای هفته گذشته، ۰،۰۳ درصد بود. دلار صرافی ملی تنها بازاری بود که در هفته جاری با بازدهی مثبت همراه شد.

صرافی ملی، روز پنجشنبه شانزدهم تیر، نرخ فروش دلار را ۲۷۸۵۵ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه دهم تیر، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۷۷۲۷ تومان را نشان می‌داد.

دلار صرافی ملی در هفته‌ جاری اندکی رشد داشت. اما در بازار آزاد، بر اثر نوساناتی که از روزهای پایانی هفته گذشته آغاز شد و تا میانه‌های هفته اخیر ادامه داشت، حدود دو هزار تومان افزایش و کاهش را به خود دید. اما قیمت دلار از روز سه‌شنبه به این سو به ثبات نسبی رسید. به گونه‌ای که که قیمت‌ها در سه روز کاری پایانی هفته، نوسان اندکی داشت. البته بعضی منابع معتقدند که کانال‌های تلگرامی نرخ ارز را بیشتر از کف بازار اعلام می‌کنند.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته منتهی به شانزدهم تیر ۱۴۰۱، با ۳،۳۸ درصد افت همراه بود. این بازار هفته گذشته با ۰،۷۲ درصد افت، بعد از بورس و سکه، سومین بازار با بازدهی منفی محسوب می‌شد. اما در هفته جاری، بیشترین افت قیمت را تجربه کرد.

قیمت طلا در روز پنجشنبه، به یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۹۴۵ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز نهم تیر، یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۴۲۳ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

خریداران بازار سکه نیز در هفته جاری افت قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی منفی برای سکه طرح جدید، ۲٫۶۰ درصد بود. این در حالی است که این بازار هفته گذشته، ۰،۹۶ درصد افت را تجربه کرده بود. سکه در دو هفته نخست خرداد، بیشترین رشد را در میان بازارهای مالی داشت. برای مثال بازدهی مثبت فلز گران‌بها در هفته دوم خرداد، ۵،۳۷ درصد بود. در هفته سوم اما ۲،۳۵ درصد افت قیمت را تجربه کرد. سکه در هفته منتهی به ۲۸ خرداد، بار دیگر ۱،۰۷ درصد رشد کرد. اما در هفته‌های اخیر بازدهی آن منفی بوده است.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه شانزدهم تیر، ۱۵ میلیون تومان اعلام شد. سکه هفته پیش ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار قیمت داشت.

بازار طلا و سکه نیز در هفته جاری، تحت تاثیر روند قیمتی دلار، نوساناتی را تجربه کرد. قیمت طلا در هفته‌ای که رو به پایان است، بین کانال یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نوسان بوده است. در روزهای اخیر روند قیمتی طلا عمدا در مدار کاهشی قرار داشت. البته طلا هفته را افزایشی به پایان رساند اما همچنان نسبت به هفته پیش افت بازدهی را تجربه کرد.

قیمت سکه نیز نوسانات عجیبی داشت. به گونه‌ای که سکه طرح جدید بین کانال ۱۴ میلیون و ۱۵ میلیون تومان در نوسان بود. با وجود ریزش قیمت در روزهای نخست، در میانه هفته سکه در یک روز ۹۰۰ هزار تومان افزایش را نیز تجربه کرد. در روزهای اخیر نوسان قیمتی در این بازار ادامه داشت. سکه هفته را صعودی و در مرز ۱۵ میلیون تومان به پایان رساند.

قیمت سکه طرح قدیم نیز به کانال ۱۳ میلیون تومان رفت اما دوباره به سطح بالاتر بازگشت. البته قیمت این فلز گران‌بها در پایان هفته نزولی بود.

بازدهی بازارها در هفته دوم تیر


بورس


اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته دوم تیر، شاخص کل بورس مانند هفته گذشته، افت کرد. بازار سرمایه، هفته جاری را در سطح یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۰۳ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۸ تیر، به یک میلیون و ۵۱۳ هزار و ۷۱۵ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۰،۷۳ درصدی شاخص کل است. بورس در هفته گذشته نیز با افت ۱،۲۸ درصدی شاخص کل همراه شد.

ابراهیم سماوی، مدیر سبد شرکت سبدگردان نوید، در پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: سایه بلاتکلیفی در حوزه سیاست‌های خارجی مدت­‌هاست که بر سر بورس سایه افکنده است.

به گفته این فعال بازار سرمایه در صورتی که توافق برجام رخ ندهد و دولت قصد داشته باشد. با استفاده از کنترل قیمت­‌های تولیدکننده، بر تورم افسارگسیخته فعلی مستولی شود صنایع ریالی همچون دارویی، غذایی، زراعی، لاستیک و دامپروی با کاهش سود و یا حتی افزایش زیان همراه شوند.

سیگنال‌های مؤثر بر بازدهی بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشتند. البته بانک مرکزی نیز گزارش رشد نقدینگی در ۱۴۰۰ را منتشر کرده است که در مورد تورم سیگنال افزایشی دارد.

در روزهای پایانی هفته جاری، سیگنال‌هایی برای بازار ارز ارسال شده است که می‌تواند اثر افزایشی بر قیمت دلار داشته باشد. این پیام‌ها از یک سو به مذاکرات هسته‌ای و موارد موثر بر آن مربوط می‌شوند و از سوی دیگر به واقعیت‌های داخلی موثر بر بازار.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، هشدار انگلیس در مورد بررسی گزینه‌های دیگر و اظهارنظر منفی آمریکا نسبت به ادامه مذاکرات از جمله سیگنال‌های بین‌المللی برای بازارهاست.

بازار ارز معمولا نسبت به اخبار تحریم‌های جدید، تنش‌های سیاسی و نشانه‌هایی که از کاهش امکان احیای برجام حکایت می‌کنند، حساس است. در این شرایط امکان افزایش قیمت دلار وجود دارد.

نگرانی از افزایش تورم و میزان عرضه دلار نیز سیگنال‌های داخلی هستند که می‌توانند بر قیمت، دلار، طلا و سکه اثربگذارند.

با وجود برخی سیگنال‌ها برای افزایش قیمت دلار و به تبع آن طلا و سکه در هفته پیش رو، علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی، این موضوع را بعید می‌داند.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: دلار در سقف قیمتی خود قرار گرفته است و احتمال توافقات هسته‌ای نیز هنوز بالاست. در این شرایط احتمالا رشد قیمت دلار متوقف می‌شود. اگر روند بازار در هفته آینده کاهشی نباشد، افزایشی بودن آن نیز بعید است.

در این میان، اقدام بانک مرکزی به ارزپاشی در بازار، دلار را بار دیگر به مدار کاهش قیمت بازگرداند. هر چند در روزهای پایانی هفته، برخی فعالان بازار ارز از کمبود دلار و نبود پیشنهاد برای معامله خبر می‌دادند، اما دیروز هم ثبات در قیمت دلار همچنان ادامه داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا