اقتصادی

بازگشت دلار به کانال ۴۸ هزار تومانی

قیمت دلار، امروز روند کاهشی دارد و بعد از یک هفته به کانال ۴۸ هزار تومانی بازگشته است. هر چند در میانه روز دوباره روند آن افزایش شده و در حال نزدیک شدن به کانال ۴۹ هزار تومانی است. برخی کارشناسان معتقدند در صورت عملی شدن اخبار امیدبخش سیاسی امکان کاهش قیمت ارز آمریکایی تا ۴۷ هزار تومان هم وجود دارد اما در نهایت اگر اتفاقات عملی و مشخصی در این حوزه رخ ندهد، دلار روند افزایش قیمت را در پیش می‌گیرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار که روزهای گذشته در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت، امروز پنجشنبه ۲۶ مرداد، وارد کانال ۴۸ هزار تومانی شده است. تا حدود ظهر امروز، معاملات در محدوده قیمتی ۴۸۸۴۷ تومان انجام می‌شد. در آخرین روز کاری هفته، شروع نرخ ارز با قیمت ۴۸۸۹۶ بود. همچنین ۴۸۸۹۷ تومان بیشترین مقدار و ۴۸۷۴۹ تومان، کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، دیروز چهارشنبه ۲۵ مرداد، شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۴۹۴۰۰ تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۴۸۹۰۰ و ۴۹۴۳۰ تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی فردایی هم با قیمت ۴۹۹۲۰ تومان انجام شد.اما امروز آغاز معاملات ارز در این کانال‌ها با حدود قیمتی ۴۸۸۵۰ تومان بود. در ادامه قیمت دلار در بین ۴۸۷۵۰ تا ۴۸۸۰۰ تومان نوسان داشت. همین روند در مورد معاملات غیرقانونی فردایی نیز رقم خورده بود هر چند که در ادامه معاملات در این حوزه افزایشی شده و دوباره در حال نزدیک شدن به کانال ۴۹ هزار تومانی است.

سیگنال‌های متناقض برای بازار ارز

برخی کارشناسان معتقدند این روزها، نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر اقدامات بازارساز و رقابت افزایشی‌ها و کاهشی‌های بازار رخ می‌دهد. بازار در هفته اخیر سیگنال‌های مختلفی از آزادسازی پول‌های بلوکه شده و تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا دریافت کرده است که تاثیرات محدودی بر بازار داشتند.

از سوی دیگر، در دو روز اخیر، اخباری از ادامه مسیر تنش‌زدایی میان ایران و عربستان منتشر شده است.در همین راستا، ایسنا گزارش داده که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز پنجشنبه ۲۶ مردادماه در سفری یک روزه به ریاض خواهد رفت و در این سفر با فیصل بن‌فرحان، همتای سعودی خود دیدار و رایزنی می‌کند. این سفر به دعوت وزیر امور خارجه عربستان انجام شده است.

همچنین به گزارش برخی رسانه‌ها از جمله اقتصادنیوز افزایش فروش نفت ایران به چین نیز مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است و می‌تواند از جمله دلایل کاهش قیمت دلار باشد.

در این میان بعضی اخبار منفی نیز در حوزه سیاسی منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد نتوانسته افزایشی‌های بازار را موفق کند. از جمله اینکه ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، با بیان اینکه «تبادل زندانیان از سایر موضوعات مرتبط با ایران جداست» گفت: ما به حصول هیچ توافقی با ایران نزدیک نیستیم.

همچنین جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید عنوان کرد که در جایگاهی نیست که گزارشات درخصوص کاهش غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را تایید کند. وی در اظهاراتی مدعی شد که این کشور امیدوار است ایران درک کند که «تدارک تجهیزات برای روسیه» و «حمایت از شبکه تروریستی در منطقه» غیرقابل قبول است. کربی در ادامه ادعا کرد که هدف قرار دادن کشتی‌رانی در آب‌های خلیج فارس توسط ایران «قابل پذیرش» نیست (ایسنا).

از سوی دیگر، نور نیو، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشور روز گذشته تاکید کرد که توافق ایران و آمریکا هیچ ارتباطی به پرونده‌های دیگر ندارد. این رسانه، ادعای مطرح‌شده از سوی یک روزنامه انگلیسی درباره «درخواست آمریکا از ایران برای توقف فروش پهپاد به روسیه» در مذاکرات غیرمستقیم اخیر میان تهران و واشنگتن را رد کرد.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار
احتمال کاهش قیمت ارز تا کانال ۴۷ هزار تومانی

در چنین شرایطی، جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی، بیان اینکه هیجان و فشار فروشی در بازار وجود ندارد، به تجارت‌نیوز گفت: «به نظر می‌رسد برای قیمت دلار نهایتا کاهش تا محدوده ۴۷ هزار تومانی را می‌توان پیش‌بینی کرد و با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد پایین‌تر از این میزان دور از واقعیت‌های اقتصادی باشد.»

فلاحیان روند افزایشی قیمت دلار را با توجه به تورم، قابل توجه ندانست و تاکید کرد: «از ابتدای سال تا کنون تورم بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و حتی با در نظر گرفتن قیمت فعلی دلار، هنوز این اسکناس آمریکایی از تورم جامانده است.»

وی تاکید کرد: «سیاست دولت فعلی مانند دولت‌های قبل است؛ یعنی کنترل بازار با ارزپاشی، خبردرمانی و اینکه از طریق صرافی‌های دولتی، قیمت را کنترل کنند. در مقطعی، دولت دیگر زورش نمی‌رسد و فنر رها می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کنند. بنابراین ثبات بازار ارز تا زمانی اتفاق می‌افتد که زور دولت برسد.»

آیا قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی بازمی‌گردد؟

برزو حق‌شناس دیگر کارشناس اقتصادی نیز به تجارت‌نیوز گفت: «در روزهای انتهایی هفته گذشته، قیمت دلار تحت تاثیر اخبار آزادسازی دلارهای ایران در کره جنوبی وارد کانال ۴۸ هزار تومانی شد و بالاخره خبری که بارها با اخبارش سعی شد بازار تحت تاثیر قرار بگیرد، به واقعیت پیوست.»

وی به افزایش تقاضا در پی کاهش محدود قیمت دلار اشاره کرد و افزود: «با بیشتر شدن تقاضا، قیمت سریعا کانال عوض کرد و در کانال ۴۹ هزار تومان قرار گرفت. ذهنیت فعلی بازارساز یا بانک مرکزی این است که عرضه‌ها را همچنان بالا و قیمت را پایین نگه‌ دارد.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار در پایان تابستان خاطرنشان کرد: « علی‌رغم اینکه سعی می‌شود اخبار خوبی در حوزه توافق به بازار تزریق شود، اما اگر این خبرها تبدیل به واقعیت نشود تا انتهای تابستان تقاضا بیشتر خواهد شد و قیمت بالای کانال ۵۰ هزار تومان قرار می‌گیرد.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا