کسب و کار

بررسی کاربرد میلگرد‌های تقویتی در صنعت ساختمان سازی

اگر در زمینه ساخت و ساز یا خرید و فروش آهن آلات فعال باشید، قطعا نام میلگرد را بار‌ها شنیده‌اید. این قطعه فولادین باریک بسیار کاربردی که مقاومت ساختمان را چندین و چند برابر می‌سازد. بدون شک یکی از اصلی‌ترین مقاطعی که برای مقاوم‌سازی ساختمان در فونداسیون داخلی آن به کار می‌رود، میلگرد است. میلگرد برای اینکه بتواند ساختمان را در برابر نیرو‌های وارده جانبی مقاوم کند، باید حتما درون بتن به کار رود. مانند هر مقطع ساختمانی، میلگرد‌ها نیز در انواع مختلف تولید شدند که هریک از این‌ها ویژگی خاص خود را دارد. میلگرد تقویتی چه کاربردی دارد؟ هزینه خرید و به کار گیری میلگرد‌های تقویتی چقدر است؟ استفاده از میلگرد‌های تقویتی در فونداسیون داخلی سازه چه مزایایی دارد؟ از کجا می‌توان میلگرد‌های با‌کیفیت در انواع مختلف تهیه کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

قیمت میلگرد آجدار

به طور کلی، میلگرد‌ها از نظر ظاهر، به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. میلگرد‌های ساده فاقد آج بوده و معمولا در ساخت خاموت به کار می‌روند. و اما میلگرد‌های آجدار، که به عنوان نوعی میلگرد تقویتی در داخل بتن به کار می‌روند تا ضعف نیروی کششی بتن را جبران کنند. وجود آج بر روی این نوع میلگرد، قدرت چسبندگی آن را در داخل بتن بالا برده و بدین ترتیب، کمبود نیروی کششی بتن را بهتر از میلگرد‌های ساده جبران می‌کند.

از همین رو، قیمت میلگرد آجدار نسبت به نوع ساده آن بالا‌تر است. متاسفانه با وجود کلاه برداری در ارتباط با فروش انواع کالا، افراد سودجو در زمینه فروش آهن آلات نیز دست بردند و ممکن است میلگرد‌های بیجان و به شدت نازک یا بی‌کیفیت را به عنوان میلگرد فولادین و اصل به شما بفروشند. از این جهت، باید به دنبال یافتن فروشگاهی مناسب برای خرید انواع میلگرد ساده و آجدار و سایر آهنالات ساختمانی باشید. پس مراجعه به فروشگاه معین استور را اصلا از دست ندهید.

معرفی میلگرد تقویتی

از پرمصرف‌ترین مقاطع مقاوم سازی سازه که اغلب توسط پیمانکاران و مهندسین عمران برای سازه‌های مختلف استفاده می‌شود، می‌توان به میلگرد تقویتی اشاره کرد. به طور کلی، بتن ماده‌ای سفت و مقاوم است که در ساخت اغلب سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما یکی از معایب بتن این است که به علت نداشتن نیروی کششی بالا در برابر وقوع زلزله اصلا مقاوم نیست. به همین علت برای مقاوم سازی بتن از میلگرد آجدار استفاده می‌شود. همچنین در سازه‌های مهم مانند انواع ادارات دولتی، سازمان آتشنشانی و…. به جای میلگرد آجدار از میلگرد‌های تقویتی استفاده می‌کنند. میلگرد‌هایی را تقویتی می‌نامند که از ۹۰ گرم شمش فولادی ساخته شوند. همانطور که در بالا گفته شد، میلگرد‌های تقویتی در انواع ساده، آجدار و حرارتی در بازار موجود هستند. معمولا از میلگرد‌های تقویتی در نواحی از ساختمان که احتمال تخریب بالا‌تری نسبت به سایر نقاط دارند استفاده می‌شود. در ادامه ویژگی و شاخص‌هایی که یک میلگرد تقویتی را از نوع معمولی آن متمایز می‌کند، بررسی می‌کنیم.

بررسی ویژگی‌های میلگرد تقویتی

نخستین ویژگی میلگرد‌های تقویتی قطر آنهاست. قطر یک میلگرد، بین ۶ الی ۱۶ میلیمتر است. مورد بعدی که میلگرد‌های تقویتی را از میلگرد معمولی جدا می‌کند، فرایند تولید آن است. فرایند تولید میلگرد‌های تقویتی، به روش ۹۰ گرم شمش فولادی انجام می‌شود. ویژگی دیگر این میلگرد‌ها، توانایی خمش تا ۱۸۰ درجه است که به لطف همین خصوصیت، می‌توان میلگرد‌های تقویتی را در تمامی بخش‌های بتنی سازه به کار گرفت. مقاومت کششی بالا نیز ویژگی دیگر میلگرد‌های تقویتیست.

لازم به ذکر است که میلگرد‌های تقویتی به صورت شاخه‌ای و کلاف نیز در بازار آهن شادآباد موجود هستند و مشتری می‌تواند بسته به نیاز خود مقدار میلگرد را خریداری کند. به کار گیری میلگرد‌های تقویتی در تیرچه‌های بلوک، پی و دیوار‌های برشی به نوعی مهم‌ترین کاربرد‌های آن هستند. در ادامه به بررسی کاربرد‌های میلگرد تقویتی می‌پردازیم.

بررسی مهم‌ترین کاربرد‌های میلگرد تقویتی

بررسی مهم‌ترین کاربرد‌های میلگرد تقویتی

همانطور که در بالا گفته شد، به علت بالا بودن قدرت کششی میلگرد‌های تقویتی، می‌توان از آنها در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرد و ساختمان را در برابر نیرو‌های جانبی وارده مقاوم ساخت. واضح است که نیرو‌های زیادی به ساختمان وارد می‌شوند. نیرو‌های ناشی از فشار بر روی کف سازه، نیرو‌های ناشی از باد، زلزله و…. که به اولین قسمتی که آسیب می‌زنند، دیوار‌های برشیست. حال به کار گیری میلگرد تقویتی مناسب در دیوار‌های برشی از آسیب دیدن آن قسمت هنگام وارد آمدن این نیرو‌ها به آن، جلوگیری می‌کند.

ضوابط استفاده از میلگرد‌های تقویتی در تیر و ستون بدین گونه است که در هر ستون، باید از دو عدد میلگرد به اندازه بزرگ‌تر یا مساوی دوازده میلیمتر استفاده شود. در مقابل برای استفاده میلگرد‌های تقویتی در تیر، ابتدا باید مساحت میل‌های بالایی و پایینی لحاظ شده و با توجه به حد فاصل میل‌ها، تعداد آرماتور‌ها مشخص شود. هنگام استفاده از میلگرد‌های تقویتی در تیرچه بلوک، باید میلگرد انتخابی حتما از نوع آجدار باشد. همچنین طول میلگرد باید کم‌تر از طول تیرچه بلوک باشد تا به راحتی درون بتن قرار گیرد.

 لازم به ذکر است که برای محاسبه تعداد میلگرد مورد استفاده در فونداسیون، باید از نرم افزار‌های مهندسی مخصوصی همچون etabs  استفاده کنیم تا خروجی دریافتی قطعی و مطمئن باشد. به طور کلی، میلگرد‌های a2 از نوع عرضی و میلگرد‌های a3 از نوع میلگرد‌های طولی هستند. اما میلگرد‌های طولی نسبت به نوع عرضی آنها کیفیت بالا‌تری دارند.

بررسی مهم‌ترین کاربرد‌های میلگرد تقویتی

از کجا میلگرد‌های تقویتی با قیمت مناسب خریداری کنیم؟

اگر شما هم به دنبال فروشگاهی برای خرید آهنالات ساختمانی به قیمت کارخانه و به صورت تک و عمده هستید، فروشگاه معین استور بهترین گزینه برای شماست. چرا که سابقه ۲۸ ساله این نیروی بازرگانی، خود به تنهایی بیان کننده جایگاه این فروشگاه در بین مشتریان است. همچنین گروه بازرگانی معین استور می‌کوشد تا روز به روز خدمات متنوعی را به مشتری ارائه داده و رضایت افراد بیشتری را جلب کند.

 شما عزیزان می‌توانید انواع میلگرد تقویتی، اسکلت فلزی، ورقه‌های آهنی، انواع لوله و سایر آهنآلات ساختمان سازی را طبق نیاز خود به صورت نقد و اقساطی از معین استور خریداری نمایید. اگر در زمینه خرید محصولات ساختمانی و چگونگی استفاده از انواع آهنالات ساختمانی پرسشی دارید، کافیست از راهنمایی مشاوران مجرب ما تنها با یک تماس تلفنی بهره‌مند شوید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا