اجتماعی

نقشه پهنه گسل در ۶ کلانشهر تهیه می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه پدیده فرونشست زمین در همه کشور اتفاق افتاده و تحت شرایط خاصی می‌توان اقدام به ساخت و ساز کرد، از اجرای طرح مشترک برای تدوین مقررات فرونشست زمین خبر داد.

به گزارش روند بازار، دکتر محمدمهدی حیدری در خصوص ضوابط ساخت و ساز در حریم گسل‌ها، گفت: ما در موضوع تطبیق حرایم گسل‌ها، بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران را در اختیار داریم، از این رو مطالعات تطبیق حرایم گسل‌های ۶ کلانشهر «تهران»، «زنجان»، «مشهد»، «کرج»، «کرمان» و «تبریز» را در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این مطالعات، حرایم گسل‌های این ۶ کلانشهر انجام شده است، اظهار کرد: نقشه پهنه حرایم گسل‌های این کلانشهرها در شورای عالی شهرسازی مصوب شد و این نقشه‌ها مبنای طرح تفصیلی شهر قرار گرفته است.

حیدری اضافه کرد: از سوی دیگر دستورالعمل نحوه ساخت و ساز نیز ابلاغ شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: تاکید ما در ساخت و ساز در حرایم گسل‌ها بر این نیست که در پهنه گسلی ساخت و ساز صورت نگیرد، بلکه باید ساخت و سازها بر اساس اصول و چارچوب‌های خاصی انجام شود.

حیدری با تاکید بر اینکه نباید ساخت و ساز ساختمان‌های مهم روی گسل‌ها صورت گیرد، یادآور شد: ممنوعیت برای ساخت و ساز ساختمان‌های مهم وجود دارد، ولی برای سایر سازه‌ها می‌توان بر اساس یکسری ضوابط ساخت و ساز، محقق کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: در این ۶ کلانشهر مطالعات تطبیق حرایم انجام شده است و برای سایر شهرهای هدف ما که شامل ۹ و ۲۳ شهر می‌شود، مطالعات آنها آغاز شده است.

حیدری این شهرها را شامل شهرهایی چون «شیراز»، «بم» و «سی سخت» دانست که مطالعات آنها به پایان رسیده است، گفت: مطالعات حرایم گسل‌های آنها به پایان رسیده و در مراحل نهایی ابلاغ قرار دارد و برای سایر شهرها نیز در مراحل مختلف مطالعه قرار دارد.

وی افزود: قبل از این مطالعات، ساخت‌وساز در این شهرها اتفاق افتاده است، ولی مساله اصلی این است که در این ارزیابی‌هایی که در دستور کار قرار دارد، بتوانیم سازه‌هایی که روی گسل ساخته شده‌اند و ناایمن هستند، بر ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی این سازه‌ها متمرکز شویم تا بار دیگر نهضت مقاوم‌سازی در کشور شکل گیرد.

حیدری، همچنین با اشاره به میزان مشارکت این مرکز تحقیقات در زمینه نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: میزان الحاق اراضی به این طرح ملی، در مقایسه با مسکن مهر قابل توجه است. در طرح مسکن مهر کل اراضی که به ساخت و ساز اختصاص داده شد، حدود ۸.۵ هزار هکتار بوده است و در طرح ملی نهضت مسکن تنها در یک استان ۸.۵ هزار هکتار به متقاضیان واگذار شد.

وی با بیان اینکه ما در این مرکز بر کیفیت ساخت و سازها متمرکز شدیم، ادامه داد: وقتی زمینی به نهضت ملی ساخت و ساز الحاق می‌شود، ما این اراضی را از نظر مخاطرات زمین‌شناسی به‌ویژه در زمینه فرونشست مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ادامه داد: در اراضی که لازم باشد، الزامات ساخت تعریف می‌کنیم، به این صورت که اگر قرار باشد در پهنه فرونشست ساخت‌وسازی صورت گیرد، با چه ضوابط ساخت‌وسازی می‌توان ساختمانی را ساخت.

حیدری با تاکید بر اینکه تاکنون بسیاری از اراضی که به این طرح ملی واگذار شده، مشکلی از نظر فرونشست نداشته‌اند، یادآور شد: در اراضی که فرونشست مشاهده شده، نرخ فرونشست پایین و همگن بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۳ سایت فرونشست در آنها گزارش شده است، گفت: ما این ملاحظات را اعلام کردیم و شورای عالی شهرسازی این ملاحظات را پذیرفته است.

به گفته این محقق، در صورتی که در اراضی، فرونشست همگن و یکسان اتفاق بیفتد، مشکلی از نظر ساخت و ساز وجود ندارد، ولی در صورتی که فرونشست ناهمگن باشد، ساخت و ساز مشکل‌ساز خواهد شد.

حیدری، فرونشست زمین را حاصل برداشت آب‌های زیر سطحی دانست و گفت: این پدیده در همه کشور وجود دارد و می‌توان با ملاحظاتی چون سبک سازی و کاهش بار و نحوه پی‌ریزی‌ها و فوندانسیون‌ها، ساخت و ساز را مدیریت کرد.

وی افزود: ما در این زمینه طرح مشترکی را با سازمان ملی زمین و مسکن در دستور کار داریم که در آن مقررات ملی فرونشست را آغاز کردیم. از ابتدای سال آینده کمیته‌های تخصصی این طرح تشکیل خواهند شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آغاز اجرای این طرح مشترک را در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد و گفت: مقررات ملی فرونشست با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن و با حضور اساتید دانشگاهی تدوین خواهد شد.

منبع
خبرگزاری ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا