کسب و کار

برق‌ رسانی در سال ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

چکیده : با توجه به گفته معاون اول رئیس جمهور، تابستان و زمستان ۱۴۰۲ قرار است همانند سال ۱۴۰۱ بدون قطعی برق ادامه داشته باشد. اگرچه هنوز چالش‌هایی در خصوص تولید و تأمین برق وجود دارد.

مسئله قطعی برق در چندین سال گذشته موجب اعتراضات و نارضایتی شدید مردم از خسارت وارد شده، شده است. آیا قرار است خسارات شدیدی که بر اثر قطعی برق، آن هم به صورت مکرر و بدون اطلاع رسانی بر مردم کشورمان وارد شده، ادامه داشته باشد؟ یا مسئولین مربوطه فکری برای حل این مسئله در سال آتی خواهند داشت؟ با ما همراه باشید تا با بررسی روند قطعی برق در چندین سال اخیر، ببینیم قرار است در سال ۱۴۰۲ چه نوع تابستانی را تجربه کنیم.

خاموشی‌ در سال‌های گذشته چگونه بود؟

در تابستان سال ۱۴۰۰، به دلیل نا‌برابری در میزان تولید و مصرف برق، با قطعی مکرر برق روبرو بودیم تا جایی که در برخی نقاط کشور بیش‌ از یک بار در روز، خاموشی‌ها را تجربه می‌کردند. این اتقاق موجب شد تا مردم در کنار تابستانی بسیار گرم، خسارت‌های شدیدی را نیز متحمل شوند. در کنار وضعیت بدی که مردم از سر گذراندند، بخش صناعی کشور‌مان نیز دچار آسیب‌های شدیدی شد. چندین عامل برای وضعیت ناپایدار تولید و مصرف برق در سال ۱۴۰۰ وجود دارد که در بخش زیر به چند مورد از آن می‌پردازیم:

  1. تأخیر در انجام تعمیرات نیروگاهی
  2. نبود توسعه نیروگاهی متناسب با افزایش مصرف کاربران.
  3. خشکسالی و گرمای بی‌سابقه، که به دلیل سوء مدیریت همین مسئله، بیش از ۵۰ درصد از تولید نیروگاه‌های برق‌ آبی کاهش پیدا کرد.

خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ با مجموعه اقداماتی که وزارت نیرو به عمل آورد و متعاقبا در کنار همراهی بسیار خوبی که مشترکین داشتند، توانستیم تابستان را بدون قطعی برق پشت‌سر بگذرانیم. این در حالی است که خاموشی‌های سال ۱۴۰۰ از اردیبهشت ماه اعمال می‌شد و حتی در زمستان سال ۱۳۹۹ نیز با قطعی برق روبرو بودیم.

تابستان امسال قطعی برق و خاموشی خواهیم داشت؟

با توجه به گفته معاون اول رئیس جمهور، تابستان و زمستان ۱۴۰۲ قرار است همانند سال قبل بدون قطعی برق ادامه داشته باشد. اگرچه هنوز چالش‌هایی در خصوص تولید و تأمین برق وجود دارد، اما با توجه به اظهارات یکی از اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، راه حل‌هایی نیز در این زمینه ارائه شده است که اگر اجرایی شود؛ معضل خاموشی‌ها برطرف خواهد شد، تا جایی که در چند سال آینده دیگر شاهد کمبود انرژی نخواهیم بود. در ادامه صحبت به این مسئله اشاره شد که حتی اگر در سال ۱۴۰۲ در تنگنای شدید تأمین انرژی قرار گیریم، برق بخش خانگی خط قرمز است و قرار نیست قطعی برق صورت گیرد.

آیا کمبود برق صنایع در سال ۱۴۰۲ ادامه دارد؟

اگرچه در تابستان ۱۴۰۲ شاهد قطعی برق در بخش خانگی نباشیم، اما ممکن است قطعی برق در بخش صنعتی ما ادامه‌دار باشد. بیش‌ترین آسیبی که به واسطه قطعی برق رخ می‌دهد، گریبان‌گیر اقتصاد کشور است؛ چراکه باعث تولیدات کم، ضربه خوردن شرکت‌های بورسی و در نتیجه افرادی که سهامدار می‌باشند دچار آسیب‌های جدی خواهند شد. از آنجایی که قرار است همچنان خاموشی‌ها یا محدودیت انرژی بر روی صنایع باقی بماند، صنایع پتروشیمی، فولاد و … قرار است کماکان درگیر آسیب‌های شدیدی شوند.

اگر بخواهیم روند گذشته را برای برطرف کردن کمبود انرژی ادامه دهیم، دستاورد افتخار آمیزی نخواهیم داشت. در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی، مسئولین باید سرمایه گذاری خود را بر روی انرژی تجدید‌پذیر بگذارند. ادامه دادن به سوزاندن سوخت‌های فسیلی دستاوردی جز گرم شدن بیشتر هوا و موارد مخرب بر سلامت انسان نخواهد داشت.

آیا کمبود برق صنایع در سال 1402 ادامه دارد؟

صدماتی که قطعی برق بر زندگی مردم وارد می‌کند

به طور کلی، قطعی برق به هر دلیلی که باشد، نه تنها صدمات جبران ناپذیری بر زندگی ما وارد می‌کند بلکه روند زندگی روزمره ما را مختل می‌سازد. از آنجایی که مسئله اقتصادی یکی از مسائل مهمی است که در این چند سال اخیر درگیر آن هستیم، خرابی لوازم برقی یکی از مسائل نگران کننده کاربران می‌باشد.

آنقدر نوسانات ارزی شدید است که دیگر کسی توان خرید لوازم برقی اساسی منازلشان را ندارند. درصورتی که از لوازم حفاظتی الکتریکی استاندارد همچون محافظ ولتاژ، جعبه تقسیم و … در محل کار یا خانه خود استفاده نکنید، با خسارات جبران ناپذیری روبرو خواهید بود. شاید این لوازم به صورت صد در صد شما را از خرابی‌ها خلاص نکنند، اما در طولانی‌‌تر کردن عمر مفید دستگاه‌تان بسیار موثر خواهند بود.

برای آشنایی بیشتر با لوازم حفاظتی الکتریکی، خرید قرقره کابل سیار و دیگر تجهیزات برق صنعتی به سایت الکتروکارن مراجعه کنید.

صدماتی که قطعی برق بر زندگی مردم وارد می‌کند

انرژی تجدیدپذیر چیست؟

انرژی تجدیدپذیر انرژی است که از منبعی ناتمام به دست می‌آید. آنها منابع طبیعی بی‌پایان هستند. جهان در میانه یک بحران انرژی است و می‌توان انتظار داشت که هر ساله استفاده از سوخت‌های فسیلی افزایش می‌یابد.

ذغال سنگ، گاز طبیعی و نفت نمونه‌هایی از منابع انرژی تجدید‌ناپذیر یا همان سوخت‌های فسیلی هستند. این منابع می‌توانند به طور طبیعی ایجاد شوند، اما از نظر مقدار اندازه محدود و کم هستند. یکی از معایب منابع انرژی تجدید‌ناپذیر این است که اغلب صدها هزار سال طول می‌کشد تا شکل بگیرند و باید از زمین استخراج و سوزانده شوند تا انرژی برق تولید شود. این مسئله باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای به جو می‌گردد، بنابراین منابع تجدیدپذیر در رقابت برای مقابله با تغییرات آب و هوایی حیاتی در نظر گرفته می‌شوند.

 نمونه‌هایی از منابع انرژی تجدیدپذیر عبارتند از:

  • انرژی باد
  • انرژی خورشیدی
  • انرژی جزر و مدی
  • یوانرژی (مواد آلی سوخته شده به عنوان سوخت) و برق آبی

 درحالی که کشور‌ما در زمینه انرژی‌های تجدید‌پذیر جزو بهترین نقطه جهان می‌باشد، اما تمامی پروژه‌ها متوقف‌ است.

مزایا بهره گیری از برق تجدیدپذیر

  • در مقایسه با سوخت‌های فسیلی، منابع بسیار بیشتری دارند.
  • در هنگام بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، عناصر مضر کمی منتشر می‌شود و یا اصلا نمی‌شود. بنابراین با انرژی پاکی که ارائه می‌کند نقش مهمی در جلوگیری از گرم شدن بیشتر کره زمین ایفا می‌کند.
مزایا بهره گیری از برق تجدیدپذیر

سخن آخر

گرچه قرار است قطعی برق در سال ۱۴۰۲ برای بخش خانگی ایجاد نشود، اما نیاز است راه‌کار اساسی در این زمینه انجام گیرد و انرژی موردنیاز از منابع تجدید‌پذیر تأمین شود. با بهره‌گیری از سوخت‌های فصیلی، هر ساله شاهد گرمای بیش‌تر زمین خواهیم بود و متقابلا مصرف از انرژی برق بالاتر خواهد رفت و این روند نمی‌تواند به صرفه و پاسخگوی انرژی مورد نیاز ما باشد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت الکتروکارن و خرید تجهیزات محافظی با کیفیت برای اثاث و لوازم خانگی خود از خرابی آن‌ها جلوگیری نمایید.

آدرس وب گاه: https://electrokaren.com

تلفن تماس: ۳۳۹۵۱۴۱۰-۰۲۱ – ۳۳۹۵۱۴۱۱-۰۲۱

آدرس : تهران، لاله زار جنوبی، پاساژ نور، پلاک ۳۵

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا