بورس

بورس سبزپوش به استقبال سال جدید رفت

آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰ بورس تهران در حالی به پایان رسید که شاهد رشد شاخص‌های بازار سهام و سبزپوشی ۸۲ درصد از نمادهای بازار بودیم. امروز شاخص هم وزن بیشترین رشد در ۳۳ روز کاری اخیر از ۹ بهمن ماه به این سو را ثبت کرد.

به گزارش روند بازار، در معاملات روز شنبه، بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با رشد ۲۲ هزار و ۲۳۰ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۲۴۸ واحد رسید. این بیشترین رشد شاخص از ۱۵ اسفند ماه به این سو بود.

بورس در آخرین روز کاری خود در سال ۱۴۰۰ رشد ۲۲ هزار و ۲۲۶ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد رسید. این شاخص رشد ۶۰ هزار واحدی را نسبت به آخرین روز اسفند سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های شرکت بورس و اوراق بهادار، امروز شاخص کل هم‌وزن ۱٫۶ درصد رشد داشت و به محدوده ۳۴۸ هزار و ۲۶۹ واحدی رسید. شاخص هم وزن بیشترین رشد در ۳۳ روز کاری اخیر از ۹ بهمن ماه به این سو را ثبت کرد.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۷۶ واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و ۳۸۰ واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۵۲۴ نماد رشد قیمت داشتند و 114 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۸۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۱۷ درصد بازار افت قیمت داشتند. 

معامله‌گران در این روز ۳۴۴ هزار و ۱۵۹ معامله به ارزش ۴۲ هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان انجام دادند.

امروز نمادهای فولاد، فملی، شستا، وپاسار، وبملت، شپنا، خودرو و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین نمادهای ومعادن، غبشهر، فپنتا، افق و وتوس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند.

امروز شاخص فرابورس با افزایش ۱۷۶ واحدی به محدوده ۱۸ هزار و ۳۸۰ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۱۷۲ هزار و ۲۶ معامله بود. در فرابورس  نمادهای «صبا»، «بپاس» و «آریا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «تجلی»، «مفاخر» و «پخش» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، فزر و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه‌های سبز بازار

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بازار افزایش یافت اما ۴ گروه «خودرو و ساخت قطعات»، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «مخابرات» افزایش قیمت داشتند و سبزترین گروه‌های بازار بودند. 

رونق معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۶ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۵۶۹ میلیارد تومان بود که ۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان رسید که 53 درصد از معاملات کل بازار را شامل می‌شود. 

نویسنده : مینا باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا