سیاسی

واکنش عراق به تحریم دلاری آمریکا

بانک مرکزی عراق در خصوص اقدام آمریکا در تحریم ۱۴ بانک عراقی از معاملات دلاری تاکید کرد که این بانک‌ها فقط ۸ درصد از مجموع نقل و انتقالات خارجی را انجام می‌دهند.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری فارس، بانک مرکزی عراق بیانیه‌ای درخصوص محرومیت برخی از بانک‌های این کشور از معامله با دلار صادر کرد.

روزنامه وال استریت جورنال روز چهارشنبه به نقل از مقامات امریکایی خبر داد که واشنگتن ۱۴ بانک عراقی را از انجام معاملات دلاری محروم کرده است.

در بیانیه روز پنجشنبه بانک مرکزی عراق آمده است: در پی اخبار اخیر رسانه‌ها درباره محرومیت برخی بانک‌های عراقی از معامله دلاری بانک مرکزی عراق اعلام می‌کند که جلوگیری از معامله دلاری این بانک‌ها بر مبنای بررسی حواله‌های بانکی سال گذشته ۲۰۲۲ و قبل از اعمال بستر الکترونیکی و قبل از تشکیل دولت فعلی بوده است.

این بانک افزود: بانک‌هایی که از معامله با دلار محروم هستند، علاوه بر حق معامله بین‌المللی با ارزهای غیر از دلار آمریکا، از آزادی کامل در معامله با دینار عراق در خدمات مختلف سیستم بانکی عراق برخوردارند.

بانک مرکزی عراق تاکید کرد که استفاده از پلتفرم الکترونیکی برای نقل و انتقالات خارجی، ایمنی و صحت تراکنش‌های بانکی را در همه ابعاد مطابق با استانداردهای بین المللی و قوانین مربوط به پول شویی و تأمین مالی تروریسم تضمین می‌کند و فدرال رزرو و وزارت خازنه داری امریکا و نهادهای مالی بین المللی نیز عملکرد این پلتفرم را ستوده اند.

در این بیانیه آمده اسـت: بانک‌های داخلی که این کار (معاملات دلاری) را انجام می‌دهند، می‌توانند همه درخواست‌های حواله را پوشش دهند و بانک مرکزی عراق نیز قدرت پوشش بدون محدودیت و سقف این معاملات را دارد و بانک‌های تحریم‌شده از معاملات دلاری درخواست‌های آنها تنها هشت درصد از کل حواله‌ها (نقل و انتقالات) خارجی را شامل می‌شود.

همچنین بر اساس بیانیه بانک مرکزی عراق، نرخ ارز اعلام شده در بازار بر اساس دلار نقدی است که بانک مرکزی عراق برای پوشش درخواست‌های شهروندان برای سفر و غیره اعطا می‌کند، اما برخی تجار و برخی دیگر برای تجارت یا مقاصد دیگر، دلار را به دور از بستر الکترونیکی معامله می‌کنند که منجر به افزایش نرخ ارز در بازار سیاه می شود که تا زمانی که بانک مرکزی منبع صدور ارز است این بازار سیاه بازار موازی تلقی نمی‌شود.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال دیروز گفته بود که در راستای برخورد گسترده علیه انتقال ارز آمریکایی به ایران و سایر کشورهای تحریم‌شده خاورمیانه ۱۴ بانک عراقی را از انجام معاملات دلاری محروم کرده است.

وال‌استریت ژورنال مدعی شده بود، این ممنوعیت که روز چهارشنبه توسط وزارت خزانه‌داری و بانک فدرال رزرو نیویورک اعمال شد، احتمالاً تنش‌های جدیدی را بین بغداد و واشنگتن ایجاد کرده و می‌تواند باعث آشفتگی اقتصادی بیشتری برای مردم عادی عراق شود.

رسانه‌های عراقی به تازگی با اشاره به اینکه توافق نفت سیاه عراق در مقابل گاز ایران، برای آمریکا گران تمام می‌شود، گفته بودند که واشنگتن در قبال این توافق که راهی برای کنار گذاشتن دلار آمریکایی در مبادلات اقتصادی میان تهران و بغداد است، ساکت نمی‌ماند و بازوهای خود را در عراق برای ملتهب کردن اوضاع داخلی به حرکت در می‌آورد.

به نقل از: خبرگزاری دولتی عراق (واع)

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا