اجتماعیسیاسی

حکم دادگاه آمریکا: ترامپ مصونیت قضایی ندارد

دادگاه تجدیدنظر در واشنگتن رای داد که رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده بابت ایفای نقش در تحریک شورش کنگره در شش ژانویه ۲۰۲۱ مصونیتی بابت پیگرد قضایی ندارد. دموکرات‌ها و پلیس کنگره آمریکا در پی این اعتراض خشونت‌آمیز علیه ترامپ اقدام قانونی کردند.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، دادگاه در حکمی به اتفاق آرا استدلال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر اینکه «مصونیت ریاست جمهوری»، او را از مسؤول شناخته شدن بابت رویدادهای آن روز مصون می‌کند، رد کرد. در زمان وقوع شورش کنگره آمریکا، ترامپ در قدرت بود و پیش از آن برای حامیانش سخنرانی داشت و از آنها خواست تا علیه شکستش در انتخابات تا آخر بجنگند، اما این کار را «مسالمت‌آمیز و میهن‌پرستانه» انجام دهند.

به نقل از راشا تودی، در این حکم، قاضی پرونده آورده‌است که ترامپ «از هر دقیقه و هر روزی که در مقام ریاست جمهوری بود، برای انجام مسؤولیت‌های رسمی استفاده نکرد و هنگامی که از ظرفیت غیررسمی و خصوصی خودش استفاده کرد، مانند هر شهروند عادی مشمول دعاوی مدنی می‌شود.»

سه پرونده قضایی که از سوی قانونگذاران دموکرات و افسران پلیس کنگره ایالات متحده مطرح شده، ادعا می‌کنند که لحن سخنرانی ترامپ برای هوادارانش باعث تشویق اوباش به هجوم به ساختمان کنگره شده و او باید خسارت بپردازد. دو افسر مجروح در جریان این شورش حداقل ۷۵۰۰۰ دلار از این رئیس‌جمهوری سابق غرامت طلب کردند.

چهار نفر در جریان این اعتراضات جان باختند که همگی از طرفداران ترامپ بودند. یک زن، یک کهنه‌سرباز نیروی هوایی به نام اشلی بابیت، توسط یک افسر پلیس کنگره در جریان درگیری در نزدیکی ورودی مجلس نمایندگان آمریکا کشته شد.

تصمیم دادگاه راه را برای ادامه این دعاوی هموار می‌کند و همچنین می‌تواند بر نتیجه یک پرونده دیگر که جک اسمیت، بازرس ویژه علیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مطرح کرده، تأثیر بگذارد. در ماه اوت، این بازرس ویژه ترامپ را به توطئه برای فریفتن ایالات متحده، توطئه برای ممانعت از روند رسمی و توطئه علیه حقوق متهم کرد و همان استدلال را داشت که سخنرانی ترامپ باعث حمله به ساختمان کنگره شد.

ترامپ تاکید دارد که همه پرونده‌ها علیه او، بخشی از توطئه تحت رهبری دموکرات‌ها برای کنار زدن رقیب اصلی جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ است.

خبرنگار: اکرم ترابی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا