سیاسی

توافق در مذاکرات وین نزدیک است؟

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات وین گفت: ما به یک توافق خوب و دست‌یافتنی بسیار نزدیک هستیم.

به گزارش روند بازار، ایران به توافق در مذاکرات وین چقدر نزدیک است؟

به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان روز جمعه در بدو ورودش به محل برگزاری کنفرانس مونیخ برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ، این کنفرانس را فرصتی برای تبیین سیاست خارجی دولت سیزدهم و اعلام مواضع منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران خواند.

امیرعبداللهیان در ابتدا گفت: سفر به مونیخ برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیتی مونیخ انجام شده است و فرصتی است برای اینکه ما سیاست خارجی دولت مردمی و تحول‌گرای سیزدهم جمهوری اسلامی ایران را تببین کنیم.

وی ادامه داد: به موازات آن اعلام مواضع منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با توجه به بحران‌هایی که در منطقه غرب آسیا با آنها مواجه هستیم و طبعاً تمرکز بر موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها را در دستور کار داریم.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان با رییس‌جمهور اسلوونی در هتل محل برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ‌ دیدار کرد.

هنوز برخی مسائل حل نشده


رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات وین نیز گفت: ما امیدواریم که گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۴ در وین منجر به رسیدن به یک توافق خوب در آینده نزدیک شود. برای مرحله پس از توافق خوب ما نیازمند این هستیم که گفتگوهایی را با کشورهای مختلف داشته باشیم برای اینکه آماده بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافقات ذیل برجام که در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شد، باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از دیدارها و گفتگوها به موازات تبیین سیاست خارجی دولت جدید و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران و توسعه مناسبات اقتصادی جهان با جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، یادآور شد: البته در موضوع مذاکرات وین ما هنوز برخی مسائل حل نشده مواجه هستیم که باقری و همکارانم در وین با جدیت و با هدف رسیدن به یک توافق خوب در وین گفتگوها را ادامه می‌دهند.

امیرعبداللهیان در پایان گفت: آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و ابتکارات فعالی که جمهوری اسلامی ایران روی میز مذاکره‌کنندگان قرار داده است، ما به یک توافق خوب و دست‌یافتنی بسیار نزدیک هستیم. اما این طرف‌های غربی هستند که بایستی ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند و آنها هستند که [با رویکردشان به ابتکارات جمهوری اسلامی ایران] تعیین می‌کنند که این مذاکرات در چند روز آینده به نتیجه خواهد رسید یا چند هفته آینده.

شانس خوبی برای احیای برجام وجود دارد

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای هیات مذاکره‌کننده ایران در وین در گفتگویی با «تی‌آرتی» ترکیه گفت: اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصمیم درست را بگیرند، شانس خوبی برای احیای برجام طی روزهای آتی ایجاد خواهد شد.

مرندی در پاسخ به سوالی درخصوص ضرب‌الاجل‌های تعیین شده از سوی غرب برای حصول توافق در وین با اشاره به اینکه ایرانیان این حرف آمریکایی‌ها را جدی نمی‌گیرند، گفت: مجموعه‌ای از ضرب‌الاجل‌ها تعیین شده بود اما ایران به کار عادی خود ادامه داد و این ضرب‌الاجل‌ها را نادیده گرفت و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. ایران نمی‌خواهد به هر توافقی دست یابد بلکه آنچه برایش حائز اهمیت است رسیدن به توافقی خوب است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا