اقتصادی

توسعه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با توجه به ساختار شفاف صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، به صورت روزانه ارزش خالص دارایی آنها در سامانه‌های مربوط به صندوق منتشر می‌شود که این شفاف‌سازی موجب جذب منابع بلندمدت به سمت بازار سرمایه و توسعه سرمایه‌گذاری برای طرح‌های مختلف خواهد شد.

به گزارش روند بازار، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، گفت: این صندوق‌ها یکی از صندوق‌هایی است که طی ماه‌های گذشته اساسنامه آن طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳ موافقت اصولی برای صندوق‌های تکمیلی صادر شده است، افزود: این صندوق‌ها برای تامین آتیه کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها طراحی شده است به این صورت که ماهیانه و یا دوره‌ای مبلغی از حقوق کارمند کسر و مبلغی هم از سوی سازمان به آن مبلغ اضافه می‌شود که در پایان دوره کاری کارمند، طبق توافق قبلی بین کارمند و کارفرما، مبالغ پرداخت می‌شود.

نگهداشت نیروی انسانی در یک سازمان

رئیس سازمان بورس عنوان کرد: این صندوق ابزاری با هدف نگهداشت نیروی انسانی در یک سازمان است. مقایسه بازدهی بازارهای مختلف نشان داده که بازدهی سرمایه‌گذاری‌های بورسی در بلندمدت قابل مقایسه با سایر بازارها نیست و فاصله بسیار زیادی و معناداری دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به ساختار شفاف این صندوق‌ها، به صورت روزانه ارزش خالص دارایی آنها در سامانه‌های مربوط به صندوق منتشر می‌شود. این شفاف‌سازی موجب جذب منابع بلندمدت به سمت بازار سرمایه و توسعه سرمایه‌گذاری برای طرح‌های مختلف خواهد شد. همچنین منبع مالی قابل توجهی برای کارمند در پایان دوره همکاری فراهم می‌شود نیازهای دوره بازنشستگی خود را تامین کند.

عشقی در ادامه اظهار داشت: انتظار می‌رود، این صندوق‌ها به صورت آهسته رشد کنند و از نظر ارزش دارایی‌ها سهمی در آینده بازار سرمایه را به خود اختصاص دهند.

بازدهی بیشتر از بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس عنوان کرد: یکی از تفاوت‌های اصلی صندوق بازنشستگی تکمیلی و صندوق‌های بازنشستگی سنتی این است که این سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه نقد شوندگی بسیار بالا و حد نصاب‌های مشخصی برای دارایی آنها و نظارت لحظه‌ای روی رعایت این حد نصاب‌ها وجود دارد. بنابراین انتظار می‌رود این صندوق‌ها می‌توانند بازدهی به مراتب بیشتری از بازار سرمایه کسب کرده و انتظاری که از صندوق‌های بازنشستگی است را برآورده کنند.

وی تصریح کرد: لذا بحث شرکت داری و بنگاه داری در این صندوق‌ها به هیچ وجه مطرح نیست و این صندوق‌ها نمی توانند به حد نصابی بیشتر در سهم‌ها وارد شوند و هر سهمی محدودیتی دارد. لذا این صندوق‌ها می‌توانند خلا موجود در صندوق‌های بازنشستگی سنتی را پر کنند.

رشد صندوق‌ها آهسته ولی به صورت مداوم

عشقی درباره دو شرکتی که مجوز گرفتند، اظهار داشت: دو شرکت مذکور مراحل تاسیس خود را طی می‌کنند که پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده تاسیس و بتوانند پذیره نویسی خود را انجام دهند.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که درخواست جدیدی برای سازمان ارسال شده است یا خیر؟ گفت: بله تعدادی درخواست دیگر ارسال شده که رشد صندوق‌ها را آهسته ولی به صورت مداوم پیش خواهد برد و تا ۵ سال آینده می‌توانند سهم قابل توجهی در بازار داشته باشند.

منبع: سنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا