اقتصادی

تولید کنونی زعفران یک سوم ظرفیت کشور است

حسینی، عضو شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار پتانسیل تولید حداقل هزارتن زعفران در کشور وجود دارد، درحالیکه تولید فعلی یک سوم این میزان است.

به گزارش روند بازار، علی حسینی عضو شورای ملی زعفران، گفت: با توجه به خرید و جمع آوری زعفران از سطح بازار توسط دلالان، شاهد جهش چشمگیر قیمت نسبت به قبل در بازار بوده‌ایم.

او با بیان اینکه نوسانات قیمت زعفران ارتباطی به کشاورزان ندارد، افزود: در حال حاضر عمده زعفران تولیدی در اختیار افرادی است که سهمی در تولید و تجارت زعفران ندارند، لذا از التهابات اخیر بازار زعفران، کشاورزان سودی منتفع نشدند.

حسینی حداقل نرخ کنونی هرکیلو زعفران را ۶۰ میلیون تومان و حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه کشورهای همسایه قبل از ماه رمضان خرید خود را انجام دادند، از این رو ورود ماه رمضان تاثیری در شرایط بازار ندارد.

عضو شورای ملی زعفران از کاهش صادرات زعفران خبر داد و گفت: بنابر آمار، صادرات زعفران در ۴ ماهه اخیر روند کاهشی داشته است که براین اساس شتاب صادرات در آینده نزدیک انتظار نمی‌رود.

او با بیان اینکه سطح زیرکشت زعفران در کشور به ۱۲۰ هزارهکتار می‌رسد، گفت: با توجه به این میزان سطح زیرکشت حداقل هزارتن محصول زعفران باید در کشور تولید شود، درحالی که تولید فعلی زعفران کشور ما یک سوم این میزان است که این امر بیانگر هدررفت منابع آبی، زمین و نیروی انسانی تولید است.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا