اقتصادی

نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور تک رقمی است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور تک رقمی است، گفت: ارزیابی اشتغال براساس کارت ملی انجام خواهد شد که این کار برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمود کریمی بیرانوند شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد اشتغال استان گلستان، اظهار داشت: ارزیابی اشتغال براساس کارت ملی انجام خواهد شد که این کار برای نخستین‌ بار در کشور انجام و با اجرای این طرح وضعیت اشتغال یا بیکاری ایرانیان براساس کارت ملی ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور تک رقمی است، افزود: نرخ بیکاری با توجه به آمار ۹ درصد ثبت شده که در مقایسه با ۳۰ ساله قبل کاهش داشته و این آمار با توجه به افزایش بیمه‌‎‌شدگان اجباری و کاهش نرخ تعدیل کارگران به خوبی نشان از پایین آمدن نرخ بیکاری می‌‎‌دهد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یک میلیون و ۳۰۰ کد ملی در بخش اشتغال ثبت شده که با بررسی‌های انجام شده به آمار واقعی یک میلیون بیمه شده رسیدیم که نشان از اشتغال کاملا واقعی در کشور می‌دهد و در بهار ۱۴۰۲ هم نرخ بیکاری یک‌ درصد کاهش داشته و به ۸.۲ درصد رسیده و بیش از ۷۲۸ هزار کد ملی ثبت شده اشتغال داریم.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه نرخ بیکاری زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هم روند کاهشی داشته است، تاکید کرد: نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور روند کاهشی داشته و در سال ۱۴۰۱ کمترین نرخ بیکاری ۳۰ ساله گذشته کشور ثبت شد و رشد ۱۷ درصدی اشتغال تمام وقت در کشور را داشته‌ایم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت خوب استان گلستان در نرخ بیکاری و ثبت تعهد اشتغال در سامانه‌ها، گفت: نرخ تعهد اشتغال ثبت شده در استان گلستان ۳ درصد از میانگین کشور بالاتر است و افزایش بیمه‌شدگان اجباری و کمتر شدن تعدیل یا اخراج کارگران به خوبی از راستی‌آزمایی این آمار خبر می‌دهد و در سال ۱۴۰۱ استان گلستان ۱۲۰ درصد تعهد را در اشتغال کسب کرده است.

وی تصریح کرد: احیای واحد‌های تولیدی، حمایت و راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان و همکاری بین بانک‌ها و واحدهای تولیدی سهم بسزایی در جذب سهم اشتغال استان گلستان داشته و هر چند فضای کسب و کار مثبت است اما برای رسیدن به نقطه پایدار باید شبانه‌روزی کار کنیم.

کریمی بیرانوند افزود: پارسال ۱۰۳ هزار کد مشاغل خانگی در کشور ثبت شد و امسال برای ایجاد ۱۵۰ هزار مشاغل خانگی برنامه‌ریزی کردیم و در نظر داریم ارزیابی اشتغال را بر اساس کارت ملی انجام دهیم که این کار برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح وضعیت اشتغال یا بیکاری ایرانیان براساس کارت ملی ارزیابی می‌شود و با اجرای آن بهتر می‌شود در زمینه اشتغال افراد برنامه‌ریزی کرد.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان نیز در این جلسه گفت: همه دانشگاه‌های گلستان موظفند اطلاعات دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند را در سامانه رصد( کارفرما و کارجو) ثبت کنند. امسال استان گلستان به برنامه های اشتغال خواهد رسید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا