اجتماعی

حذف ۳۲ هزار استاد حق‌التدریسی دانشگاه آزاد

از ابتدای مهر امسال ۳۲ هزار استاد حق‌التدریسی از واحدها و رشته‌های مختلف این دانشگاه حذف شده و به جای ایشان، ۲۰ هزار دانشجوی ترم اول یا دوم مقطع دکتری دانشگاه آزاد برای تدریس به دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه جذب شده‌اند.

به گزارش روند بازار به نقل از روزنامه اعتماد، از ابتدای مهر امسال و به دنبال اجرای تصمیم مهدی طهرانچی؛ رییس دانشگاه آزاد، ۳۲ هزار استاد حق‌التدریسی از واحدها و رشته‌های مختلف این دانشگاه حذف شده و به جای ایشان، ۲۰ هزار دانشجوی ترم اول یا دوم مقطع دکتری دانشگاه آزاد که هنوز در حال تحصیل هستند، برای تدریس به دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه جذب شده‌اند. این دانشجویان مقطع دکتری، بعد از ثبت‌نام در یک دوره آموزشی ۴۰ ساعته با عنوان دوره «مدرسی»، به کرسی استادی در دانشگاه آزاد رسیده‌اند و قرار است بابت این حضور «جایزه تحصیلی» بگیرند و شهریه کمتری بپردازند.

جذب ۲۰ هزار دانشجوی دکتری به جای استادان حق‌التدریس

جذب ۲۰ هزار دانشجوی مقطع دکتری به جای استادان حق‌التدریس دانشگاه آزاد، در حالی اتفاق افتاده که تعدادی از استادان حق‌التدریس که از ابتدای مهر امسال و بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی، از تدریس در دانشگاه آزاد کنار گذاشته شده‌اند، در گفت‌وگو با «اعتماد» گفتند که تنها منبع درآمدشان را از دست داده‌اند در حالی که هیچ فرصت شغلی جدیدی هم در انتظارشان نیست چون اغلب‌شان، بعد از یک یا دو دهه تدریس در دانشگاه آزاد، از سقف سنی استخدام در هیات علمی دانشگاه‌ها یا نهادهای دولتی هم رد شده‌اند.

تغییرات جدید در روند آموزشی از خرداد ۱۴۰۲

نیمه فروردین امسال، رییس دانشگاه آزاد در دیدار نوروزی با مجموعه مدیران خود از تغییرات جدید در روند آموزشی از خرداد ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: «برنامه اول دانشگاه آزاد برای سال ۱۴۰۲ گفتمان تحول به عنوان یک گفتمان نجات‌بخش و تبدیل دانشگاه مدرک‌پرداز به دانشگاه جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز است. در دانشگاهی که استاد آن به دنبال استاد شدن باشد و نه استاد بودن، دانشجوی آن هم به دنبال دکتر شدن خواهد بود و نه دکتر بودن. دانشگاه آزاد دارای ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۳۲ هزار استاد حق‌التدریس است. یکی از برنامه‌های جدی امسال این دانشگاه، خداحافظی با مفهوم حق‌التدریس است. باید همه ارکان دانشگاه تلاش کنند که هیات علمی، یا هیات علمی پیوسته باشد یا هیات علمی وابسته و دانشجویان دکتری به عنوان دستیاران تدریس فعالیت کنند. این منطق امسال دانشگاه آزاد است که تا خردادماه باید همه مقدمات آن حاصل شود تا دیگر کسی به عنوان حق‌التدریس با دانشگاه همکاری نکند.»

در ظاهر، به نظر می‌رسید این تصمیم طهرانچی، به تبصره ۱ بخشنامه سال ۱۳۹۷ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد متکی است. تبصره‌ای که به دانشجویان دوره دکتری اجازه می‌داد در صورت اعلام نیاز دانشکده یا گروه درسی و به شرط تایید معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده، در دوره‌های کاردانی و کارشناسی تدریس کنند. اما در عین حال در ماده ۳ این بخشنامه تاکید شده بود: «تدریس دارندگان مدرک کارشناسی ارشد در واحدهای جامع (کامل‌ترین واحدهای مجموعه دانشگاه آزاد) ممنوع است. تدریس دارندگان مدرک کارشناسی ارشد، صرفا در دروس عملی و کارگاهی دوره کاردانی و کارشناسی با مجوز معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد جامع بلامانع است.»

دستیار آموزشی به‌جای استادان حق‌التدریس

بنابراین، طبق تاکیدات این بخشنامه، دانشجوی ترم اول یا دوم مقطع دکتری که در واقع، دارنده مدرک کارشناسی ارشد محسوب می‌شود، اجازه تدریس در هیچ‌یک از واحدهای جامع دانشگاه آزاد (جز در درس‌های عملی و کارگاهی) را ندارد در حالی که مجموعه مدیریت دانشگاه آزاد می‌گوید قرار است دستیاران آموزشی، در تمام رشته‌های مقطع کاردانی و کارشناسی و در تمام واحدهای دانشگاه آزاد جذب شوند چنانکه علیرضا خوشدل؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اعلام کرده در دانشکده‌های علوم پزشکی هم، دانشجویان مقطع دکتری با عنوان «دستیار آموزشی» جای استادان حق‌التدریس را خواهند گرفت… .

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا