اقتصادی

رکود سنگین در بازارهای سرمایه‌ای / وقت خرید طلا و سکه است؟

بررسی وضعیت بازارها نشان می‌دهد مدت‌هاست مسیر سرمایه‌گذاری در رکود فرو رفته است. بازارهای مسکن و ارز که به طور سنتی مقصد ورود پول بوده‌اند مدت‌هاست سرکوب می‌شوند و بازار سهام هم وضعیت ناپایداری دارد. بازار خودرو هم هر روز با تهدید تازه‌ای از سوی تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذار روبروست. در این میان به نظر می‌رسد تنها بازار طلاست که توسط سرمایه‌گذاران، به‌عنوان مقصد مناسب‌تری برای ورود پول شناسایی شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، نگاهی به وضعیت بازارهای موازی نشان می‌دهد اگرچه برخی از این بازارها طی یک سال اخیر بازدهی مثبتی داشته‌اند اما هر کدام به دلایل مختلفی جذابیت خود را از دست داده‌اند. عواملی نظیر رکود، نقدشوندگی پایین، سرنوشت مبهم و نامعلوم و بی‌اعتمادی به تصمیمات سیاست‌گذاران از جمله دلایل بنیادینی است که پول را از بازارها فراری کرده و معاملات را در رکود فرو برده است.

قهر سرمایه‌گذاران با دلار

بازار ارز که معمولا مقصد سرمایه‌های خرد بود، هشت ماه است که درجا می‌زند و نتوانسته خود را از سرگیجه قیمتی میان ۴۸ هزار تومان تا ۵۲ هزار تومان نجات دهد. در همین حال، ایجاد محدودیت‌های شدید برای خرید و فروش ارز دولتی و آزاد، مسیر ناهمواری را پیش روی طرفداران دلار و یورو قرار داده و از جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار کاسته است.

سایه رکود بر سر بازار مسکن

در سمت دیگر، بازار مسکن هم ماه‌هاست در رکود کامل فرو رفته و تعداد معاملات ماهانه به حدود سه هزار فقره رسیده است. باید اشاره داشت که بازار مسکن که معمولا از نقدشوندگی پایینی هم برخوردار است، عموما پذیرای پول‌های درشت است و از همین رو همزمان با رشد قیمت‌ها در کنار کاهش قدرت خرید متقاضیان، توانایی جذب پول را از دست می‌دهد. مسیری که بازار مسکن آن را طی ماه‌های گذشته پیموده است.

خودرو بر سر دوراهی

بازار خودرو اما یکی از بازارهایی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده و سود خوبی نصیب خریداران کرده است. با این حال اما طی سال جاری به دلیل اجرای طرح فروش از طریق سامانه یکپارچه خودرو، این بازار برای مدتی از سکه افتاد و شاهد افت قیمت بود. اگرچه در مقاطعی، قیمت برخی مدل‌های خودرو افزایشی شد اما به دلیل وجود ابهام در این بازار به دلیل سیاست‌های نامشخص و ناپایدار دولت، بسیاری از مردم از ورود به این بازار خودداری می‌کنند و منتظر تعیین تکلیف وضعیت بازار خودرو هستند.

بازار داغ طلا و سکه

به نظر می‌رسد در میان تمامی بازارهای موازی، این بازار طلا و سکه است که همچنان روی بورس است و خریداران خود را حفظ کرده است. این بازار هم در حوزه معاملات سکه و هم در حوزه معاملات مصنوعات طلا توانسته متقاضیان زیادی را جذب کند.

کارشناسان این بازار معتقدند سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه نه تنها سود خوبی نصیب خریداران می‌کند بلکه می‌تواند به رشد و توسعه مشاغل مرتبط با طلا و سکه هم کمک کند. در همین حال این بزار از نقدشوندگی بالایی برخوردار است و نمودار بلندمدت آن هم حاکی از بازدهی مثبت سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است.

در همین ارتباط، ابراهیم محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا و سکه از نیمه آذر ماه صعودی شود. او با اشاره به اینکه فعلا معاملات رونددهنده‌ای در بازار طلا و سکه در جریان نیست به اقتصادآنلاین گفته است: تا نیمه آذرماه این شرایط قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و نهایتا هر مثقال طلا ۱۱ میلیون تومان خواهد شد، اما پس از آن تقاضای زیادی وارد بازار و خریدار بیشتر می‌شود و تغییراتی در قیمت‌ها وجود خواهد داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا