اقتصادی

دلار دوباره وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد

دلار امروز دوباره وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد. اما آیا روند کاهشی قیمت دلار در کانال جدید ادامه‌دار است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در چند هفته گذشته دلار خود را در مرز ۴۹ هزار تومان تثبیت کرده بود و نوسانات قیمت دلار در این کانال ثبت می‌شد. اما امروز دلار این کانال را از دست داد و یک پله پایین رفت.

قیمت دلار امروز 28 مرداد 1402

این کاهش قیمت در حالی است که دلار در چند هفته گذشته هم در نیمه اول کانال ۴۹ هزار تومان در نوسان بود و تنها چند روز توانست خود را در نیمه دوم این کانال حفظ کند. معامله‌گران در چند روز گذشته منتظر حرکت بعدی دلار بودند. چون به گفته تحلیلگران ورود دلار به نیمه دوم کانال ۴۹ هزار تومان سیگنال صعود به بازار می‌داد و قیمت‌ها افزایشی می‌شد و دلار می‌توانست خود را برای ورود به کانال ۵۰ هزار تومان آماده کند.

به گفته این گروه، ماندن دلار در نیمه پایینی کانال ۴۹ هزار تومان اما می‌توانست سیگنال کاهش قیمت دلار به بازار بدهد و دلار را وارد کانال ۴۸ هزار تومان کند. قیمت دلار امروز در ساعات آغازین بازار، با قیمت ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رفت. اما علت ورود دلار به این کانال چیست؟

برخی از تحلیلگران دیدار روز گذشته وزیر امور خارجه ایران با ولیعهد عربستان را مهم‌ترین عامل کاهش قیمت دلار می‌دانند و می‌گویند این دیدار بازار را به اتفاقات مثبت امیدوار کرده و دلار امروز کاهشی شده است.

سال گذشته هم خبر توافق ایران و عربستان توانست دلار را از کانال ۶۰ هزار تومان جدا و وارد کانال ۵۰ هزار تومان کند. اکنون هم این خبر روی بازار اثر گذاشته است اما باید دید تاثیر این خبر چقدر است. چون بازار هفته گذشته را هم با خبر آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران از کره جنوبی و احتمال توافق آغاز کرد اما بازار تنها یک روز تحت تاثیر این خبر قرار گرفت و از روز یکشنبه روند افزایشی قیمت‌ها از سر گرفته شد.

این مساله نشان می‌دهد که بازار همچنان به اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد اما این واکنش هیجانی است و دلار مجددا به مسیر اولیه خود بر می‌گردد. اکنون هم معامله‌گران چشم به تابلوی قیمت صرافی‌ها دوخته اند که ببینند قیمت دلار چقدر نوسان خواهد داشت. به گفته تحلیلگران اگر قیمت دلار از مرز ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان عبور کند، فشار فروش در بازار زیاد می شود و قیمت دلار کاهشی می‌شود. اما اگر چنین نشود، احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار منتفی است.

البته مروری بر وضعیت سه ماهه اخیر دلار نشان می‌دهد که دلار فعلا نه میلی برای افزایش دارد و نه سیگنال کاهشی خاصی دریافت کرده است. قیمت دلار از خرداد ماه تاکنون در کانال ۴۹ هزار تومان خود را تثبیت کرده است. اکنون هم بسیاری معتقدند دلار همچنان در همین کانال باقی می‌ماند و فعلا قصد تغییر کانال را ندارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا