بورس

چرا نمادها در بورس متوقف می شوند؟

نمادهای معاملاتی در بورس و فرابورس همیشه مجاز به معامله نیستند و گاهی به دلیل قوانین و مقررات حاکم در بورس از حالت مجاز خارج شده و معاملات آن‌ها متوقف می شود.

به گزارش روند بازار بورس به نقل از بااقتصاد، نمادهای معاملاتی در بورس و فرابورس در زمان انجام معاملات در حالت مجاز قرار دارند، اما گاهی به دلیل شرایط خاص که می تواند برگزاری مجمع، افشای اطلاعات بااهمیت و.. باشد از حالت مجاز خارج شده و نماد به حالت متوقف در می آید. توقف معاملات سهام شرکت های بورسی با عنوان توقف نماد در بازار معرفی شده است و این موضوع مختص بورس ایران نیست و در بورس تمامی کشورها اتفاق می افتد.

توقف نماد معاملاتی راهی است برای رعایت انصاف و حفظ منافع ذی نفعان زیرا هر اطلاعات یا اتفاقی خاص می تواند ارزش یک سهام را تغییر دهد. اما این توقف نماد معاملاتی ریسک هایی هم دارد زیرا بعضی اوقات می تواند طولانی مدت باشد مانند نمادهای بانکی که در چند سال گذشته به مدت ۲ سال متوقف بودند و این موضوع باعث افزایش ریسک نقدشوندگی سهام می شود.

برای کنترل ریسک توقف نمادهای معاملاتی باید میزان اطمینان به سهام شرکت و فضای بازار در نظر گرفته شود. در واقع این رابطه بین نقدشوندگی و شفافیت سهام شرکت و بازار است که می تواند ریسک توقف نماد را کنترل کنند.

دلایل توقف نماد معاملاتی بسیار زیاد است که در این مقاله درباره آن توضیح خواهیم داد.

چند وضعیت برای نمادهای معاملاتی وجود دارد؟

نمادهای معاملاتی در بازار به ۴ حالت شناخته می شوند که این ۴ حالت: مجاز، مجاز و محفوظ، مجازو متوقف، ممنوع، ممنوع و متوقف است.

مجاز:حالتی است که در آن سهام مورد معامله قرار می گیرد

مجاز و محفوط: زمانی است که نماد از حالت توقف خارج شده و در زمان بازگشایی قرار گرفته و در حالت مچینگ قیمتی یا کشف قیمت قرار گرفته است، این حالت قبل از مجاز شدن نماد اتفاق می افتد.در این حالت سفارش معامله ثبت می شود ولی انجام نمی شود.

ممنوع: حالتی است که در آن نماد قابل انجام معامله نیست.

ممنوع و متوقف: در این حالت نماد متوقف شده و قرار نیست بازگشایی شود و معامله ای درآن صورت نمی‌گیرد.

دلایل توقف نمادهای معاملاتی چیست؟

نمادهای معاملاتی به دلایل مختلفی با وجود قوانین و مقررات حاکم در بورس متوقف می شوند که مدت زمان متوقف بودن آن ها بر اساس قوانین متفاوت است. در جدول زیر دلایل توقف نماد با مدت زمان متوقف بودن آن آورده شده است:

دلایل توقف نماد مدت زمان معمول توقف نماد
افشای اطلاعات بااهمیت در گروه “الف”تا پایان جلسه معاملاتی جاری
افشای اطلاعات بااهمیت در گروه “ب”الف) افشای اطلاعات تا ۹۰ دقیقه قبل از پایان جلسه معاملاتیب) افشای اطلاعات در ۹۰ دقیقه پایانی جلسه معاملاتیج) افشای اطلاعات در ساعات خارج از بازار  الف) حداکثر ۶۰ دقیقهب) تا پایان جلسه معاملاتی جاریج) ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد 
افزایش یا کاهش قیمت پایانی بیش از ۵۰% طی ۱۵ روز معاملاتی متوالیحداکثر ۲ روز کاری
مظنون شدن به استفاده از اطلاعات‌نهانی یا دستکاری قیمت توسط برخی از افراد در معاملات اوراق بهادارحداکثر ۵ روز کاری
افزایش یا کاهش قیمت پایانی بیش از ۲۰% طی ۵ روز معاملاتی متوالیحداکثر ۶۰ دقیقه در حالت سفارش گیری
مجامع عمومی صاحبان سهام براساس اطلاعیه دعوت به مجمع۱ روز کاری قبل از مجمع تا حداکثر ۲ روز کاری پس از افشای تصمیمات مجمع
برگزاری جلسه هیئت مدیره جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰% یا بیش‌تر از محل صدور سهام جایزه۱ روز کاری قبل از برگزاری جلسه تا ثبت افزایش سرمایه و قابل معامله شدن سهام جدید

افشای اطلاعات بااهمیت در دو گروه الف و ب قرار می گیرند که هر کدام از آن ها اطلاعات خاصی را در بر می گیرند که برخی از آن ها به شرح زیر است:

برخی از اطلاعات با اهمیت گروه (الف):

تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت شرکت

شروع مجدد فعالیت متوقف یا تعلیق شده

بهره برداری از طرح‌ها و پروژه های جدید

اعلام ورشکستگی شرکت

نتایج برگزاری مناقصه یا مزایده

تحصیل یا واگذاری سهام شرکت دیگر

تغییر در ترکیب سهامداران عمده

تعدیلات سنواتی

برخی از اطلاعات با اهمیت گروه (ب):

برگزاری مناقصه یا مزایده

شرکت در مناقصه یا مزایده

پذیرش تعهدات جدید یا اتمام تعهدات قبلی

تغییرات در ترکیب تولید یا فروش محصولات

وضعیت مشتریان یا عرضه‌کنندگان عمده شرکت

پیشنهاد پرداخت سود یا تغییر سیاست تقسیم سود

تغییر حسابرس

تصمیم هیئت مدیره برای بازخرید سهم یا فروش سهام خزانه

توقف نماد معاملاتی توسط ناظر بازار در همان روز اعلام می شود شیوه اطلاع رسانی به این صورت است:

توقف نماد معاملاتی (بورس)، به اطلاع می رساند، در پایان روز معاملتی امروز نماد معاملاتی شرکت های سازمان بورس (بورس) جهت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف خواهند شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا