بورس

چرا درآمد سازمان بورس کاهش یافت؟

دومین صورت مالی حسابرسی شده سازمان بورس با کاهش عمده در درآمدهای این سازمان منتشر شد، علت این کاهش چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، سازمان بورس درحالی خرداد سال گذشته بعد از انتقادات عدیده و طولانی فعالان بازار و طبق مصوبه شورای عالی بورس برای اولین بار حاضر به انتشار صورت مالی سالانه مربوط به ۹۹ شد. با این حال دومین صورت‌های مالی حسابرسی شده تلفیقی و تفکیکی شرکت‌های تابعه و مربوط به سال مالی منتهی به اسفند سال گذشته را هم معرض دید گذاشت. حال هم جدیدترین صورت مالی سازمان بورس منتشر شد.

سهم نظارتی سازمان بورس کاهش یافت

براساس این گزارش، کاهش ۵۲ درصدی درآمد سازمان به دلیل افت کارمزد نظارتی بر معاملات بورس و فرابورس، افزایش هزینه نیروی انسانی از ۸۸ به ۱۵۹ میلیارد تومان به علت استخدام نیرو وف افت ۹۲ میلیارد تومانی درآمد ناشی از سپرده گذاری در بانک ها از جمله نکات مهم صورت های مالی جدید نهاد ناظر بازار سرمایه است.

یکی از مهم‌ترین موضوعات این صورت مالی کاهش دو هزار میلیادر تومتنی درآمدهای سازمان است. این درآمد به به وسیله کارکزد نظارت بر معاملات بورس و فرابورس به دست می‌آید. با توجه به کاهش معاملات ارزش این درآمد نیز ۵۲ درصد نیز کاهش را ثبت کرده است.

بر اساس این صورت مالی سهم سازمان از کارمزد معاملات بورس و فرابورس از ۱۶۳۶ میلیارد تومان به حدود ۵۰۳ میلیارد تومان رسید. اما سهم کارمزد سازمان از معاملات بورس کالا و انرژی از ۱۷۲ میلیارد تومان سال ۹۹ به ۲۹۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید.

از سوی دیگر سهم پرداخت حقوق و مزایا نیز افزایش پیدا کرده است. در آخرین روزهای تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید ۱۷۶ پرسنل در این سازمان جذب شدند. یعنی افزایش پرسنل قراردادی و موقت از ۳۶۹ به ۵۴۷ نفر. همچنین تعداد پرسنل پیمانکاری نیز با کاهش ۱۱۰ نفری به ۳۸ نفر رسید با این حساب مجموع پرسنل سازمان در سال گذشته معادل ۵۸۵ نفر بوده است.

پرداخت حقوق، مزایا، اضافه‌کاری، عیدی، پاداش و کارانه کارکنان سازمان از ۸۸ میلیارد تومان سال ۹۹ به ۱۵۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا