کسب و کار

روش های نگهداری میوه: از فریز کردن تا خشک کردن

همان‌طور که می‌دانید میوه‌ها منبع عالی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند. بااین‌حال، این خوراکی‌های مفید و خوشمزه به‌سرعت هم فاسد می‌شوند؛ بنابراین مهم است که آنها را به روشی مناسب نگهداری کنید تا بتوانید از آنها برای مدت طولانی استفاده کنید.

روش‌های مختلفی برای نگهداری طولانی مدت میوه وجود دارد، از فریز تا کنسرو، مارمالاد و استفاده از میوه خشک کن که هر کدام از این کارها مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه به معرفی بهترین روش‌ها می‌پردازیم و مراحل انجام هر کدام را بررسی می‌کنیم.

بهترین روش برای نگهداری میوه‌ها برای مدت طولانی

بهترین روش برای نگهداری میوه‌ها برای مدت طولانی به نوع میوه و شرایط نگهداری آن بستگی دارد. به‌طورکلی، میوه‌ها را می‌توان در دودسته اصلی تقسیم کرد:

میوه‌هایی که می‌توان آنها را در دمای اتاق نگهداری کرد مانند سیب، گلابی، آناناس، انبه، کیوی و نارگیل که معمولاً در برابر فساد مقاوم هستند.

میوه‌هایی که در یخچال نگهداری می‌شوند مانند توت‌فرنگی، هلو، انگور، خیار، پرتقال، لیمو، این میوه‌ها معمولاً دارای پوست نازک هستند و در برابر فساد حساس هستند.

در ادامه، نکاتی را برای نگهداری طولانی مدت میوه‌ها بررسی می‌کنیم:

میوه‌ها را در دمای مناسب نگهداری کنید. میوه‌هایی که در دمای اتاق نگهداری می‌شوند باید در مکانی خنک و خشک قرار گیرند. میوه‌هایی که در یخچال نگهداری می‌شوند باید در قفسه‌ای قرار گیرند که دمای آن در حدود ۳۴ تا ۳۸ درجه فارنهایت (۱-۳ درجه سانتیگراد) باشد.

میوه‌ها را از یکدیگر جدا کنید. میوه‌هایی که گاز اتیلن تولید می‌کنند، می‌توانند باعث زودرس شدن سایر میوه‌ها شوند؛ بنابراین، بهتر است این میوه‌ها را از سایر میوه‌ها جدا کنید. موز، سیب، هلو، انگور برخی از میوه‌هایی هستند که گاز اتیلن تولید می‌کنند.

میوه‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی یا ظروف دربسته نگهداری کنید. این کار از خشک‌شدن میوه‌ها جلوگیری می‌کند.

میوه‌ها را به طور مرتب بررسی کنید. هر میوه فاسد را بلافاصله از سایر میوه‌ها جدا کنید.

چند نکته مهم برای نگهداری برخی از میوه‌ها:

توت‌فرنگی: توت‌فرنگی‌ها را در یک کیسه پلاستیکی سوراخ‌دار نگهداری کنید. این کار از تعرق توت‌فرنگی‌ها و خراب‌شدن آنها جلوگیری می‌کند.

هلو: هلوها را در یک کیسه پلاستیکی سوراخ‌دار یا یک ظرف دربسته نگهداری کنید. این کار از خشک‌شدن هلوها جلوگیری می‌کند.

انگور: انگورها را در یک کیسه پلاستیکی سوراخ‌دار یا یک ظرف دربسته نگهداری کنید. این کار از خشک‌شدن انگورها جلوگیری می‌کند.

خیار: خیارها را در یک کیسه پلاستیکی سوراخ‌دار نگهداری کنید. این کار از نرم‌شدن خیارها جلوگیری می‌کند.

پرتقال و لیمو: پرتقال‌ها و لیموها را در دمای اتاق نگهداری کنید. اگر می‌خواهید آنها را در یخچال نگهداری کنید، آنها را در یک کیسه پلاستیکی سوراخ‌دار نگهداری کنید.

با تمام نکاتی که مطرح شد، روش‌هایی مثل فریز کردن میوه‌ها یا استفاده از میوه خشک کن می‌تواند آنها را از فساد و کپک نجات دهد.

چند روش خشک کردن میوه و مراحلشان

روش های مختلفی برای خشک کردن میوه وجود دارد. برخی از شیوه‌های رایج و پرطرفدار عبارت‌اند از:

خشک کردن با دستگاه میوه خشک کن

این روش راحت‌ترین روش خشک کردن میوه است. دستگاه میوه خشک کن دارای تنظیماتی است که به شما امکان می‌دهد دما و زمان خشک‌شدن را کنترل کنید. برای خشک کردن میوه با دستگاه، دستورالعمل‌های دستگاه را دنبال کنید. نهایتاً می‌توانید میوه‌ها را با دستگاه وکیوم بسته بندی برای طولانی‌مدت ذخیره کنید.

خشک کردن میوه با دستگاه میوه خشک کن

مراحل خشک کردن میوه با هر روشی تقریباً مشابه است. مراحل کلی خشک کردن میوه عبارت‌اند از:

۱. انتخاب میوه: برای خشک کردن میوه، باید میوه‌های رسیده را انتخاب کنید. میوه‌های نارس خشک نمی‌شوند و میوه‌های رسیده بیش از حد نرم می‌شوند.

۲. شستن میوه: میوه‌ها را قبل از خشک کردن به‌خوبی بشویید تا آلودگی‌ها و خاک از آنها پاک شوند.

۳. برش میوه: میوه‌ها را به صورت ورقه‌ای یا مکعبی خرد کنید. ضخامت برش‌ها باید به‌اندازه‌ای باشد که میوه‌ها در مدت زمان معین به طور کامل خشک شوند.

۴. خشک کردن میوه: میوه‌های خرد شده را روی سینی فر یا توری قرار دهید و آنها را در مکانی آفتابی یا در فر یا دستگاه میوه خشک کن خشک کنید.

۵. ذخیره میوه خشک: میوه‌های خشک شده را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید. آنها را می‌توانید در ظرف دربسته یا در کیسه‌های پلاستیکی سوراخ‌دار نگهداری کنید.

مزایای خشک کردن میوه با دستگاه میوه خشک کن

خشک کردن میوه با دستگاه میوه خشک کن مزایای زیادی نسبت به سایر روش های خشک کردن میوه دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

راحتی: دستگاه کار خشک کردن میوه را راحت‌تر می‌کند. شما فقط باید میوه‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و آنها را در دستگاه قرار دهید. دستگاه به طور خودکار میوه‌ها را خشک می‌کند.

کنترل دما و زمان: دستگاه دارای تنظیماتی است که به شما امکان می‌دهد دما و زمان خشک‌شدن را کنترل کنید. این کار باعث می‌شود میوه‌ها به طور یکنواخت و باکیفیت مطلوب خشک شوند.

سرعت: خشک کردن میوه با دستگاه نسبت به سایر روش‌ها سریع‌تر است. شما می‌توانید میوه‌ها را در عرض چند ساعت خشک کنید.

حفظ مواد مغذی: دستگاه میوه خشک کن به دلیل خشک کردن میوه در دمای پایین، باعث حفظ مواد مغذی میوه می‌شود.

خشک کردن در آفتاب

این روش ساده‌ترین و قدیمی‌ترین روش خشک‌کردن میوه است. برای خشک کردن میوه در آفتاب، میوه‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و آنها را روی یک سینی توری یا پارچه تمیز قرار دهید. سینی را در مکانی آفتابی قرار دهید و میوه‌ها را هر روز زیرورو کنید تا به طور یکنواخت خشک شوند.

خشک کردن در فر

این روش سریع‌تر از روش خشک کردن در آفتاب است. برای خشک کردن میوه در فر، میوه‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و آنها را روی سینی فر قرار دهید. فر را با دمای ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد گرم کنید و میوه‌ها را به مدت ۲ تا ۴ ساعت در فر قرار دهید تا خشک شوند.

خرید دستگاه میوه خشک کن از ویترین نت

اگر به دنبال روشی راحت، سریع و سالم برای خشک کردن میوه هستید، دستگاه میوه خشک کن گزینه مناسبی برای شما است. ویترین نت با ارائه محصولاتی مانند انواع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنایع غذایی مانند دستگاه میوه خشک کن، دستگاه تخمه پزی، دستگاه روغنگیری، دستگاه تولید لیوان کاغذی و… به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌راحتی کسب‌وکار خود را رونق دهید. کافی است وارد سایت شوید تا پس از مشاهده و بررسی ویژگی‌های این دستگاه‌ها، به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک ساده، سفارشتان را ثبت و محصول مورد نظر را درب منزل تحویل بگیرید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا