فرهنگی

روند انتشار کتاب در مهرماه؛‌ افزایش ۵۹ درصدی قیمت‌ها

آمارهای نشر در مهر ماه حاکی از افزایش ۵۹ درصدی قیمت کتاب نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته است؛ این در حالی است که عناوین نشر ۲۸ درصد کاهش داشته است.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم‌، آمارهای نشر در مهر ماه حکایت از انتشار هفت هزار و ۵۵ عنوان کتاب دارد که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته ات. از میان کتاب‌های منتشر شده در مهر ماه،‌ پنج هزار و ۲۵۴ عنوان چاپ اول و هزار و ۸۰۱ عنوان تجدید چاپ بوده است.

شمار کتاب‌های چاپ اول چهار هزار و ۳۱۱ عنوان و تجدید چاپی‌ها دو هزار و ۷۴۴عنوان است. میانگین شمارگان کتاب در مهر ماه هزار و ۵۸ نسخه بوده که نسبت به بازه زمانی مشابه کاهش یا افزایش چندانی نداشته است. اما میانگین قیمت کتاب در مهر ماه با افزایش همراه بوده و به ۹۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته حاکی از افزایش ۵۹ درصدی قیمت است.

حوزه کودک و نوجوان با انتشار هزار و ۳۵۸ عنوان کتاب در مهر ماه در صدر فهرست انتشار کتاب در میان رده‌های دیویی قرار دارد،‌ بعد از آن ادبیات با هزار و ۱۴۵ عنوان،‌ کمک درسی با ۹۲۴ عنوان و علوم عملی با ۸۵۹ عنوان قرار دارند. روند انتشار کتاب‌های کمک درسی نسبت به مهر ماه سال گذشته با کاهش روبرو بوده است.

در حوزه کودک و نوجوان ۹۳۴ عنوان کتاب تالیفی و ۴۵۱ عنوان ترجمه بوده‌ است. هم‌چنین ۵۵۶ عنوان کتاب برای بار نخست منتشر شده و ۸۲۹ عنوان نیز تجدید چاپ بوده‌اند. میانگین شمارگان در این حوزه به هزار و ۸۹۴ نسخه و میانگین قیمت نسبت به بازه زمانی سال گذشته با ۵۴ درصد افزایش به ۵۴ هزار تومان رسیده است. در حوزه ادبیات، هزار و ۱۴۵ عنوان کتاب منتشر شده است که ۸۴۶ عنوان تألیف و ۲۹۹ عنوان ترجمه بوده است.

هم‌چنین ۷۸۹ عنوان چاپ اول و ۳۵۶ عنوان تجدید چاپ در حوزه ادبیات منتشر شده است. میانگین شمارگان کتاب در حوزه ادبیات ۷۱۱ نسخه و میانگین قیمت در این حوزه نیز ۸۵ هزار تومان بوده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا